עיני הודיע על פרישה וקרא ללפיד ולנתניהו: "להתעלות על אגו ואינטרסים"

יו"ר ההסתדרות כינס מסיבת עיתונאים והסביר מדוע החליט לסיים את תפקידו בחודש פברואר הקרוב. "בחודשים האחרונים הרגשתי תחושת מיצוי, מקווה שכעת יהיה לי עוד זמן עם המשפחה", הוא אמר, והודיע כי הוא ממליץ על יו"ר האגף המקצועי כמחליפו: "ידעתי שהוא מוצלח ועכשיו הבנתי כמה". לפיד: "מרוב ריבים נהיינו חברים. גלאון תקפה: הפרישה – הזדמנות להשבת ההסתדרות לתפקידה"

עופר עיני עם אבי ניסנקורן, שיחליף אותו כיושב ראש ההסתדרות
עופר עיני עם אבי ניסנקורן, שיחליף אותו כיושב ראש ההסתדרות | צילום: צילום מסך - חדשות 10

מאז ינואר 2006, עופר עיני הוא הפנים של הסתדרות העובדים. האיש שהחליף יושב ראש נצחי אחר, עמיר פרץ שפנה מאז לפוליטיקה, הודיע לפני זמן קצר על כוונתו לפרוש מתפקידו בחודש פברואר הקרוב.

"אני חש תחושת מיצוי ורצון לצאת לדרך חדשה", מסר עיני בהודעה לעיתונות, "בשמונה שנות כהונתי שיסתיימו בפברואר, הגיעה ההסתדרות לשיאים חסרי תקדים של השפעה על המשק, החברה הישראלית וציבור העובדים והגמלאים, והיא זוכה לאהדה רבה בקרב הציבור כולו. תחתיי, הצליחה ההסתדרות להוביל למהלכים היסטוריים ביחסי העבודה, כולל פנסיית חובה לכלל העובדים, הסכמים קיבוציים לטובת עובדי הקבלן, הגדלת שכר המינימום, ונקודת השיא - התאגדות של מאות מקומות עבודה חדשים במסגרת ההסתדרות".

(15:40 דקות)

בצהריים הוא כינס מסיבת עיתונאים בה הסביר את המהלך. "בפברואר השנה אני סוגר 30 שנות פעילות ציבורית ועשייה למען ציבור העובדים והגימלאים, כשמתוכם שמונה שנים כיו"ר ההסתדרות. ההסתדרות הייתה במצב מאד קשה וחרב גדולה הייתה מונחת על צווארה. אני עוזב הסתדרות עם עודפים, עם יכולת עמידה חזקה, בטח מההיבט הזה. אני גאה בזכות לחתום על הסכם פנסיה לכלל העובדים במשק. שמעל מיליון אזרחים מאז אותה חתימה הצטרפו למקבלי הפנסיה", הוא אמר.

"צריך ללמוד לשתף פעולה בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות בהיותה הארגון הגדול במשק. הצלחנו להגדיל את משכורת המינמום והדבר שהכי מחמם לי את הלב הוא שמאות מקומות עבודה ברחבי הארץ מתאגדים ומקימים ועדי עובדים. בכל העולם כמות החברים באיגודים הולכת וקטנה מלבד כאן. אני גאה בזה שזה דבר שכל יום הולך וגדל", אמר יושב הראש הפורש.

"בחודשים האחרונים הרגשתי תחושת מיצוי ושאני כבר פחות יכול לתת את ה-100%. ואני יודע שבמדינת ישראל, לא רגילים שהמנהיגים מסתכלים לעצמם במראה ואומרים 'אם אתה לא יכול לתת את ה-100% אז תהיה מספיק הגון עם הציבור שלך ותדע לפרוש בזמן'. אני רוצה לפנות לראש הממשלה, לשר האוצר ולממשלה. יש לנו מדינה קטנה שכולנו אוהבים אותה. אם אנחנו רוצים לחזק את המשק, לחזק את ציבור העובדים והאזרחים, הדרך הנכונה ביותר, היא לשלב ידיים ביחד. ביחד היא לא מילה גסה. להתעלות על אגו ואינטרסים ולהבין שביחד אפשר לעשות מדינה חזקה יותר, משק חזק יותר ועובדים חזקים יותר", קרא עיני.

הוא הודיע כי ימליץ על ראש האגף המקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, כמחליפו. "אני שמח שבארבע השנים האחרונות עמד לידי אבי ניסנקורן. מאז שהוא הגיע היה לי יותר זמן פיזית לבלות עם המשפחה שלי ואני מקווה שהחל מפברואר יהיה לי יותר זמן איתן ולהשקיע בקשר הזוגי שלי. ניסנקורן עבד ימים ולילות ואני חייב להודות שידעתי שהוא מוצלח, אבל רק בארבע השנים האחרונות הבנתי כמה הוא מוצלח. ראיתי איך הוא מחבק את הציבור של העובדים. לפני שבועיים נפגשתי איתו ואמרתי לו שאני מרגיש שהוא מוכן", הסביר עיני.

יאיר לפיד ועופר עיני
יאיר לפיד ועופר עיני | צילום: דוברות משרד האוצר

יחימוביץ': "היה ציר מכריע לטובת העובדים"

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר בעקבות פרישתו של עיני כי "מרוב ריבים שהיו ביניהם הם נהיו חברים. "שר האוצר ויו"ר ההתסדרות הם מטבעם יריבים, ואנחנו מקרה קלאסי של מישהו שאתה רב איתו כל כך הרבה זמן עד שהוא הופך להיות חבר שלך. אני מניח שההתסדרות תבחר יושב ראש חדש שיהיה לו סגנון אחר אבל רק עוד ארבעה חודשים נראה מה יקרה", אמר לפיד.

יו"ר מפלגת העבודה ויו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', הגדירה את שנות כהונתו של עיני כשנים חשובות שבאו אחרי תקופה ארוכה של היחלשות העובדים. "כנגד כוחות גדולים, חל חיזוק במעמדם של רבים מהעובדים. עשרות אלפי עובדים התאגדו, רבים מהם צעירים, תוך מאבק נועז שזכה לגיבוי מלא של ההסתדרות בראשות עיני. נחתם הסכם פנסיה חובה, והועלה שכר המינימום", אמרה יחימוביץ'.

לדבריה, המאבק על הזכות הנשחקת להתפרנס בכבוד הוא אחד מהמאבקים הלאומיים החשובים בישראל. "במאבק זה היה עיני ציר מכריע לטובת העובדים", אמרה יושבת ראש האופוזיציה, ששוחחה הבוקר עם עיני, הביעה צער על פרישתו, ואיחלה לו הצלחה בדרכו החדשה.

מנגד, יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי "עיני הפך את ההסתדרות מארגון שמטרתו היא להגן על העובדים ועל זכויותיהם, לגוף עם אג'נדה אינטרסנטית-עסקית, שעסוק בפרוטקציוניזם וקומבינות. גלאון הוסיפה כי פרישת עיני היא הזדמנות להחזיר את ההסתדרות לתפקידה המקורי - הגנה על זכויותיהם של כלל העובדים במשק, ולא רק על מה שהיא כינתה "ועדי-ענק".

עיני, בן 54, גרוש ואב לארבעה, הוא יועץ מס בהכשרתו, ולאחר ילדותו בבאר שבע ושירותו הצבאי, החל לעבוד בנציבות מס הכנסה. בהמשך מונה ליושב ראש ועד עובדי מס הכנסה הארצי. פרץ מינה אותו ב-1999 ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה ב-1999, ומשם התקדם עיני לראשות האגף לאיגוד מקצועי.

לאחר הודעתו של פרץ על עזיבה בתום עשר שנות כהונה, החליט בית נבחרי ההסתדרות לבחור בעיני כיורשו, בתמיכה שהתפרשה כמעט מקיר לקיר. עיני נכנס לתפקידו ב-2 בינואר 2006, והיה יושב הראש הראשון שלא הגיע ממפלגה פוליטית, אלא מתפקיד של ראש ועד עובדים.

היום ב-12:00 תתקיים ישיבת הנהגת ההסתדרות, ובה יודיע רשמית עיני על החלטתו. היו"ר ימליץ על אבי ניסנקורן, ראש האגף המקצועי בהסתדרות, כממלא מקומו.