אושר בממשלה: מיכל האמוניה בחיפה יפונה עד 2017, ומפעל חדש יוקם מזרחית לדימונה

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ יעמוד בראש הצוות שיטפל בהחלטה, וצוות ההיגוי יכלול מנכ"לים של מספר משרדי ממשלה. השלב הבא: מכרז לבחירת היזם שיקים את המפעל החדש • פרץ: "החלטה מורכבת, אבל פעולה שתבטל את סכנת החיים במפרץ חיפה"

מיכל האמוניה בחיפה
מיכל האמוניה בחיפה | צילום: עמותת צלול

בשנים האחרונות עולה לכותרות שוב ושוב סוגיית מיכל האמוניה במפרץ חיפה, המסכן את התושבים ואף מהווה יעד אסטרטגי לטילים של ארגוני הטרור. הבוקר אושרה בממשלה פה אחד הצעתם המשותפת של משרד ראש הממשלה והמשרד להגנת הסביבה, בראשות השר עמיר פרץ: המיכל בצפון יפונה עד 2017, ומפעל חדש יוקם במישור רותם שבדרום הארץ.

הקמת המפעל, הודיעו בממשלה, תאפשר את פינוי האמוניה מהמטרופולין בו מתגוררים כמיליון תושבים, ותפחית את תנועת המשאיות המובילות את הגז המסוכן בכבישי ישראל. כעת, בשלב הבא, צפוי להתפרסם מכרז לבחירת היזם שיקים את המפעל החדש, והתאריך האחרון שהוקצה לשם כך הוא 31 בדצמבר 2013.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, יעמוד בראש הצוות שיטפל בהחלטה, ובצוות ההיגוי ישתתפו מנכ"ל משרדים הגנת הסביבה, הכלכלה, התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, הגנת העורף, וגם הממונה על התקציבים באוצר ונציגי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הפנים. הקמת המפעל תוכרז כפרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית, כפי שאמר פרץ: "זו אחת ההחלטות המורכבות לביצוע, אבל הפעולה תבטל את סכנת החיים והפגיעה ההמונית שעלולה להתרחש במידה והמיכל ייפגע".

הבחירה במישור רותם, שנמצא בין דימונה לים המלח, נקבעה לפי הימצאותם שם של צרכנים מרכזיים המשתמשים באמוניה, ובשל קרבתו למסדרון הגז הטבעי בישראל, אשר הכרחי לתהליך הייצור. המיכל הנוכחי בחיפה מכיל עד 12 אלף טונות של הגז הרעיל.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הביע סיפוק רב מההחלטה ואמר היום כי "ממשלת ישראל עתידה לרשום החלטה היסטורית שתסיים 20 שנה של סחבת והפקרות. עמדתנו הנחרצת, שתקבל ביטוי בהחלטת הממשלה, הייתה ונותרה כי אין במיגון המפעל די והפתרון היחיד לנושא הוא בסילוק המפעל מלב מטרפולין חי. כל תושבי מטרופולין חיפה יודו לממשלת ישראל כשמיכל האמוניה יועתק ממפרץ חיפה".

יונה הוסיף כי ההחלטה "תשים סוף לאבסורד שחלק ניכר מהאמוניה מובל ממפרץ חיפה למישור רותם בדרום הארץ ובדרך זו "מתגלגלת" הסכנה בכבישי חיפה והארץ כולה".