מנהיג נטורי קרתא בראיון בלעדי: "הציונים נהנים מהאנטישמיות"

לפני חודש נחשף דבר מעצרו של איש נטורי קרתא שהתכוון לרגל עבור איראן. בשבועות האחרונים זכינו להצצה אל תוככי החסידות הזאת - מירושלים, דרך בית שמש ועד ניו יורק, כולם מתפללים לדבר אחד: קיצה של המדינה היהודית. "זאת לא אמונה, אלה אנשים שהקנאות העבירה אותם על דעתם", מזהיר יהודה משי זהב, לשעבר אנשי הקהילה

הרב ישראל דוד וייס, מנהיג נטורי קרתא בארה"ב
הרב ישראל דוד וייס, מנהיג נטורי קרתא בארה"ב | צילום: חדשות 10

"הציונות מהווה חילול שם מתמשך ורחב היקף" - זו העמדה הנמצאת בבסיסה של התפיסה שלקהילת נטורי קרתא כפי שניסח אותה הרב ישראל דוד וייס, מנהיג הקהילה בארצות הברית ומבכיריה, בראיון בלעדי לחדשות 10. וייס נמנע מלהתראיין לתקשורת הישראלית, אולם בשבועות האחרונים התחקה צוות "המגזין" אחרי נטורי קרתא והצליח לקבל הצצה לתוככיה.

בחודש שעבר שב ועלה שמם של נטורי קרתא עם חשפת מעצרו של יצחק ברגל, חרדי תושב ירושלים, בחשד שריגל לטובת איראן. לפני כשנתיים, נטען, נכנס לשגרירות איראן בגרמניה והציע את שירותיו. ברגל, חוזר בתשובה ששירת בעברו בצה"ל, טען בפני חוקריו שהמניע מאחורי מעשיו היה בצע כסף, אלא שעד מהרה התגלה כי הוא איש נטורי קרתא, הזרם הקיצוני השולל את קיומה של מדינת ישראל.

"הם אנשים טובים, זו לא קהילה של אנשים אלימים. יש להם אהבת ישראל. בתוך הראייה שלהם, הם חושבים שם מצילים את עם ישראל", מסביר עורך הדין יאיר מהוראי, סנגורו של ברגל וכנראה החילוני היחיד המקובל על אנשי הקהילה. בשנה האחרונה הם גם סיפקו לו גם לא מעט עבודה - מכתובות הגרפיטי באנדרטת מרד גטו ורשה ב"יד ושם" ועד תקיפתם של חיילים בירושלים.

זמן קצר לאחר חשיפת פרשת הריגול עלו שוב נטורי קרתא לכותרות כשאנשיה פתחו במחאה על הבנייה בבית שמש בטענה שהיא נעשית במקום בו נמצאים קברים יהודים עתיקים. תמונות מאבקיהם של החרדים בשוטרים שהוזעק לפנותם נוספו למאגר הגדול של תיעודי עימותים בין אנשי הקהילה לשלטונות הישראלים - מאגר הולך וגדל שמשמש כלי תעמולה לגיוס כספים מעבר לים עבור האנשים שמסרבים לקבל מימון מאוצר המדינה.

"הרכבנו כמה ספרים, חלקם שלחנו לנשיא איראן", מספר הרב וייס. לדבריו, לראשונה הגיעו לאיראן לדבר בזכותם של יהודים שנעצרו בחשד לריגול. "נסענו לטעון שהאינטרס של הציונות הוא שיקבלו עונשים כבדים כדי שיפחדו ויעלו לישראל. הציונות תפיק מזה תועלתץ היא תעצים ותיצור אנטישמיות", הוא טוען. "ככל שהם יוצרים יותר אנטישמיות הם זוכים ליותר כוח. הם נהנים מהאנטשמיות שהם יוצרים. הדבר נכון גם לשואה. היחידים שקוטפים את פירותיה הם הציונים. הם משתמשים בה ככלי לייצרת סיפמטיה ולא לדבר נגד הציונות".

עימות בין חרדים לשוטרים בבית שמש
עימות בין חרדים לשוטרים בבית שמש | צילום: רויטרס

לדבריו, "להיהודים אסור שתהיה מדינה גם אם זו תהיה אדמה נטושה. אסור לנו להשתלט אפילו על סנטימטר אחד מהארץ הזו. כל ספרי הנביאים מדברים שהעם הזוהר שהוא לא מגיע לרמת הקודש והוא יגורש מארץ הקודש והיהודים קיבלו זאת. ואז גיע הרצל ואומר 'אנחנו צריכים לקחת את הנושא לידיים וליצור מדינה חזקה. נהיה אומה חזקה וזה מה שיגן עלינו'. מפריך את התפיסה שאלוהים הוא זה שראה שלא מגיע לנו ושהוא יחזיר אותנו. זה חילול השם".

יהודה משי זהב, האיש שעומד בראש ארגון זק"א מכיר את נטורי קרתא מקרוב. הוא נצר לראשי הקהילה, גדל בתוכם, היה אחד מהם. "אני זוכר את עצמי תופס את הראש ונכנס במשטרה. מי שהיה חוטף יותר דגלים היה מתכבד להדליק את המדורה בל"ג בעומר לשרוף את הדגלים. ישבתי 34 פעמים בכלא. הייתי מוכן לשבת בכלא על ערכים שהאמתנתי שאני נלחם עליו", הוא מספר.

השינוי חל בו בתקופת האיתיפאדה הראשונה. "אני זוכר שמי שכונה אז שר החוץ של העדה, הלך לבקר פצועים של המחבלים שנפצעו תוך כדי פעולת אויב. אני זוכר בתקופה הקשה הזו שאתה בשטח, מטפל בפצועים, ובאו אליי גם כלי תקשורת ואמרו לי 'תראו את החברים שלכם' - ולא היה לי מה לומר להם", הוא משחזר. ב-2003 כשהסכים להדליק משואה ביום העצמאות נותק הקשר עם משפחתו. מי שמכיר את הקהילה מבפנים מתעקש שהם איבדו את הדרך. "זאת לא אמונה, אלה אנשים שהקנאות העבירה אותם על דעתם", הוא טוען. "החוט הדק בין לעבור מקנאות לשמה למשהו אלים הוא דק כחוט השערה. הפעם זה מרגל על סף הזוי, אבל רואים את הילדים שגדלים והם רואים בו גיבור ומחר יתיר לעצמו מישהו לעשות דברים יותר גרועים".