הנשק המסתורי שאותר בצריף בזכרון

נשק שיוצר ככל הנראה ב-1915 ושימש את הבריטים בתקופת המנדט, נמצא בקיר חיצוני של הצריף כשהוא עטוף בעיתון "חירות" משנת 1951

"הרובה הבריטי" שנמצא בצריף (המועצה המקומית זכרון יעקב)

רובה היסטורי ששימש את הבריטים בזמן המנדט, שיוצר ככל הנראה ב-1915 ושימש את הכוחות הבריטים, נמצא מוסלק בתוך קיר של צריף ישן במהלך עבודות שימור בזכרון יעקב, כשהוא עטוף בעיתון "חירות" משנת 1951. הנשק הועבר למשטרה ובמועצה מקווים לקבל אותו חזרה ולהציג אותו במוזיאון המקומי. "בהחלט חידה שצריך לפצח", אמרה לירון גורפינקל מנהלת הארכיון ההיסטורי של זכרון יעקב.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מי החביא אותו ולמה? (המועצה המקומית זכרון יעקב)
מי החביא אותו ולמה? (המועצה המקומית זכרון יעקב)

"בבעלות מי היה הנשק, מתי נעשה בו שימוש, האם פשוט שכחו אותו בתוך הקיר או שנשמר בסוד", תהתה גורפינקל. "אם כן מה היו המניעים להחביא אותו ומדוע זה נשמר בסוד עד היום. כל אלה שאלות שמעניין מאוד לענות עליהן".

הנשק שנמצא, מסוג לי אנפילד (Lee enfield), והוסלק בתוך הקיר החיצוני של הצריף יחד עם מספר מחסניות היה משומן ונשמר בתוך נרתיק בד עליו טבועה השנה. בישראל כונה הנשק "רובה בריטי" ו"רובה אנגלי", הוא שימש צבאות רבים בעולם, כולל חלק מצבאות ערב, המחתרות היהודיות לפני קום המדינה וצה"ל.

הוסלק כשהוא עטוף בעיתון מ-1951 (המועצה המקומית זכרון יעקב)
הוסלק כשהוא עטוף בעיתון מ-1951 (המועצה המקומית זכרון יעקב)

המועצה המקומית זכרון יעקב בשיתוף עם המועצה לשימור אתרים, כחלק מעבודות שימור של הצריף שהועבר עבר שיחזור ושופץ ויהווה חלק ממיצגי המוזיאון המקומי. הצריף נבנה על ידי ראשוני המתיישבים במושבה זכרון יעקב, וככל הידוע זהו שריד ייחודי ואחרון לצריפים מימי העלייה הראשונה אשר הוקמו בשלושה אתרים במושבה: גבעת זמארין, ברחוב הראשי ובקרבת המעיין "ביר אל חאנזיר". מקומו של הצריף כיום, ברחוב תרע"ב 1 הינו מקום המקורי עליו הוקם הצריף בשנת 1883.