"נכונות ההקרבה - ערובה לגורלנו": טקס פתיחת יום הזיכרון

באירוע שפתח את אירועי יום הזיכרון, נאמו יו"ר הכנסת ורה"מ: "בזכות הנופלים זקף עמנו את קומתו". הערב בשעה 20:00 תישמע צפירה, ואחריה יחל הטקס הממלכתי ברחבת הכותל

בנימין נתניהו בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל
בנימין נתניהו בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל | צילום: החדשות 13

טקס הזיכרון הראשון בבית "יד לבנים" בירושלים, המסמן את רדת ערב יום הזיכרון, נערך היום (שלישי), ובמהלכו בני המשפחות השכולות נשאו דברים, ואף ליוו את הנחת הזרים לזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. כמו כן, נאמו באירוע ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

בנאומו, אמר ראש הממשלה כי "אורו של נר הזיכרון המועלה היום ברחבי ישראל מקרין על 364 הימים הנותרים בשנה. יום אחד לעומת 364 והוא שקול כנגדם. כי בזכות הבנים והבנות, בזכות יקירינו שנפלו, שזכרם צורב את נשמתנו, נפתחים חיינו ומתקיימת מדינתנו. בלעדיהם אנה היינו באים". נתניהו המשיך ואמר כי "היום אנחנו מרכינים ראש וחולקים כבוד  ל-23,741 חללי מערכות ישראל: יהודים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, בדואים וצ'רקסים. עליהם נוספים אלפי הקורבנות של פעולות האיבה, כולל ארבעה אזרחים חפים מפשע שנהרגו בתחילת השבוע מטילי המחבלים בעזה".

בווידאו: יו"ר הכנסת בנאום ביד לבנים בירושלים

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190507-1716' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='יו"ר הכנסת נואם בטקס פתיחת יום הזיכרון ' kid='1_i221cz0h' duration='391'']

"כל חלל, כל נופל, פוצע את ליבנו", אמר ראש הממשלה. "מי כמונו, אחיי ואחיותי, יכול להעיד על כך. הכאב והגעגוע אינם מרפים. לעתים קרובות אומרים לי קרובים הנופלים – אחרי קבלת הבשורה המרה, הינו צריכים ללמוד לנשום אוויר מחדש. המחנק בגרון הופיע כל הזמן יום ולילה. ובאמת אין הסבר ברור כיצד אנחנו יכולים לעמוד מול האובדן. מצד אחד אנחנו ממשיכים בשגרת חיינו ומצד שני כמעט שאין יום שבו איננו מוצפים בזכרונות על זיו פניהם של יקירינו, על חיוך שחייכו, על מילים שאמרו. על דברים שעשו. כאילו הם ממש איתנו".

"אבל הם אינם איתנו. וכל פעם בהצפת זכרונות כאלה החלל חוזר ונפער מחדש ואיתו מבליח הכאב הצורב. אי אפשר שלא לחשוב מה היה קורה ביתרת חייהם, מה היה קבוע ומה היה משתנה", הוסיף נתניהו. "מה היו תורמים למשפחות שהיו מקימים או שהקימו. לחברה, למדינה ומי יודע – לאנושות. כל כך הרבה שאלות. ומי כמוכם יודע שההתמודדות איננה רק באה ברגע האיום שלא ניתן בכלל לתאר אותו של קבלת הבשורה וגם לא בשנה שלאחריה, ההתמודדות היא לכל החיים. אז איך ממשיכים הלאה? יכול להיות שכל אחד ואחת מכם שאתם מוצאים את הדרך הייחודית שלכם להתמודד עם השכול, אבל אם יש משהו שמאחד רבים רבים מאיתנו ואולי את כולנו, זו הפנמת השליחות הגדולה שמילאו יקירינו ושהיא נותנת לנו הרבה כוח לעמוד במסע היגון".

נתניהו הוסיף והודה לחללים, שבזכותם, כך לדבריו, המדינה ממשיכה להתקיים: "בזכותם זקף עמנו את קומתו במולדת אחרי דורות רבים של חולשה והשפלה. לפני 75 שנים הינו אבק אדם. היום אנחנו כוח עולמי עולה ומאז תחילת התחייה הלאומית שלנו בארצנו כל דור עומד איתן מול מבקשי רעתנו. איננו ששים לקרב אך אנו יודעים שנכונות ההקרבה היא הערובה לגורלנו".

ראש הממשלה ביבי נתנינו נואם בעצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים
ראש הממשלה ביבי נתנינו נואם בעצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים | צילום: החדשות 13

"כמו רבים כאן גם אני איבדתי מכרים וחברים לנשק, ביניהם חבר ילדות מירושלים, אריק אנג'ל", סיפר נתניהו. "אריק היה נער צנום, בשכונה קראנו לנו אריקו. כשאני התגייסתי נותק הקשר איתנו אבל כעבור זמן קצר התחילו להגיע אלי כל מיני שמועות על קצין שריון מופלא – אריקו. עם כושר פיקוד, עם כושר מנהיגות, שהעתיד צופן לו גדולות. בעזרת כוח הרצון העתיד שלו הוא התגבר על הקשיים. ובדיוק כשעמד לפרוץ במלוא יכולתו הוא נפל בפעילות מבצעית בסואץ במלחמת ההתשה. מפקדו כתב להוריו – לקורבן קשה נדרשנו ומי יודע מה צופן בחובו העתיד".

"רבים שהכרתי נפלו גם במלחמת יום הכיפורים – אבל הבית עמד. בלמנו בגבורה עילאית את מלחמת הפתע, זכינו בנצחון פלאים , ניצחון מזהיר ותמיד נזכור – גורל מדינתנו היה מוטל על הכף. ואילולא יקירנו שנפלו, המדינה הייתה נופלת. בזכותם יש לנו קיום, ותקומה, וחירות, והישגים כבירים. לו רק יכלו יקירינו לראות את ההתעצמות הבלתי פוסקת של ישראל, את ההתפתחות הכבירה, את הפריחה והשגשוג, את המעמד שרכשנו. דווקא היום כשה"אין" בתוכנו מורגש בעוצמות, נזכור את ה"יש" העצום כמקור עידוד ונחמה. אני מתחייב שנמשיך לפעול להחזיר ארצה את חללינו נעדרינו ושבויינו, כפי שהחזרנו הביתה את זכריה באומל".

יולי אדלשטיין, יו''ר הכנסת נואם בעצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים
יולי אדלשטיין, יו''ר הכנסת נואם בעצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים

יו"ר הכנסת אדלשטיין התייחס אף הוא בנאומו להשבת גופתו של זכריה באומל. "בכל שנה, בבואנו לכאן, אנחנו משילים את נעלינו, אנחנו מסירים מאיתנו לרגע את כל המחלוקות והוויכוחים. כי המקום הזה אשר אנחנו עומדים עליו, אדמת קודש הוא. הוא קודש במסירות הנפש של חיילי צבא ההגנה לישראל, שמנשרים קלו בנקיקי הלבנון, ומאריות גברו בשערי ירושלים. המקום הזה קודש בעוז הרוח של בני ובנות ציון הנאהבים והנעימים שיצאו להגן עלינו: בקסטל ובמתלה, בגוש-עציון ובחווה הסינית, בבינת-ג'בל ובסג'איעה. יצאו – ולא שבו", אמר אדלשטיין.

"יום הזיכרון יתחיל עוד מעט, כשהצפירה תפלח את חלל האוויר. את האווירה הזו התחלתי לחוש לפני כחודש. בלילה אותו כבר הזכיר ראש הממשלה בדבריו - בלילה בו הבאנו למנוחת עולמים את רב-סמל זכריה באומל זכרונו לברכה", אמר יו"ר הכנסת. "לצידו של זכריה נמצאה הציצית שלו. הוא התעטף בה כשנכנס אל הטנק, והיה עטוף בה במשך כל השנים האלו. בבגד הקטן הזה טמון סוד גדול: הוא סמל בעל ארבע כנפות - למה שאנחנו, למי שאנחנו. 'למען תזכרו' נכתב בפרשת ציצית בחומש במדבר. 'למען תזכרו', את זיו הפנים של בנינו ובנותינו, עשרים ושלושה אלף שבע מאות ארבעים ואחד חללי מערכות ישראל".

"'למען תזכרו' את שמותיהם של השבויים והנעדרים מכל הזמנים ומכל המלחמות. ואת המחויבות לעשות כל מה שיידרש כדי שהנדר להשיבם אלינו לעולם לא יופר. 'למען תזכרו' ולא תשכחו, שהמאבק על חיינו עתיק כימות עולם. מימי המכבים ולוחמי בר-כוכבא, גיבורי מצדה ומורדי הגטאות, ועד אנשי המרי, המחתרות וחיילי צה"ל. את עצמאותנו קנינו במחיר חיינו. 'דם עברי רוו לשבע, ניר והר וגיא' - כך כתב זאב ז'בוטינסקי בכאב".

עצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים
עצרת הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים בירושלים

"היום עוטף אותנו השכול. היום אנחנו מתכנסים בכאב, מחזיקים ידיים בשתיקה. אבל מחר בערב ילדים ישראלים ירימו את ראשם אל השמים, ובעיניהם יבהיקו זיקוקי עצמאות. וההורים שילכו לצידם יוכלו ללטף את שיערם, ולדעת: שגם אם ירבו חורשי רעתנו, וגם אם לא נדע מתי נוכל להבטיח שזו תהיה המלחמה האחרונה - נצח ישראל לעולם לא ישקר. בכל שנה, ביום הזיכרון והגעגוע, ביום היגון שאין לו סוף, אנחנו מביטים בפניכן, משפחות יקרות ואהובות, ומנסים לצרף זו אל זו מילים של נחמה. אבל מה הן המילים אם לא שתיקה - יהי זכרם של בנינו ובנותינו ברוך לעולם ועד", סיכם אדלשטיין.

ישראל תציין הערב ומחר את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. בשעה 20:00 תשמע צפירה של דקה, שתסמן את תחילתו של הטקס הממלכתי הראשון באירועי יום הזיכרון - הדלקת "נר הזיכרון" ברחבת הכותל המערבי שבירושלים בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, נשיא המדינה ראובן ריבלין וממלא מקום המפכ"ל, רב-ניצב מוטי כהן. בשעה 21:15 ייערך אירוע הזיכרון הלאומי "שירים לזכרם" במשכן הכנסת.

מחר בשעה 11:00 תישמע ברחבי הארץ צפירה של שתי דקות ומיד אחריה יתקיימו טקסי האזכרה הממלכתיים לחללי מערכות ישראל בבתי העלמין ברחבי הארץ. טקס האזכרה הראשי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים, במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, הרמטכ"ל, יו"ר הכנסת, מ"מ מפכ"ל המשטרה, ראש המוסד, ראש השב"כ ומ"מ נציב שב"ס. משעה 13:00 בצהריים יוקדש הטקס המרכזי לזכר חללי פעולות האיבה.

אירועי ערב יום הזיכרון
אירועי ערב יום הזיכרון
אירועי יום הזיכרון
אירועי יום הזיכרון

ביום שישי הודיע משרד הביטחון כי מאז יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשנה שעברה, נוספו 56 חללים למניין הנופלים. עוד נמסר כי 40 נכי צה"ל הלכו לעולמם בשנה החולפת כתוצאה מפציעתם, והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. מספר הנופלים עומד היום על 23,741, ומקום המדינה נהרגו 3,150 נפגעי פעולות איבה.

אירועי יום העצמאות: חידון התנ"ך, טקס הענקת פרסי ישראל - והמטס המסורתי

לאחר ציון יום הזיכרון יחלו אירועי יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל שאותם יפתח טקס הדלקת המשואות בהר הרצל ביום רביעי בשעה 19:45 בערב. ב-9:30 ביום חמישי יתקיימו חגיגות העצמאות בבית הנשיא בירושלים. בשעה 11:00 ייערך בירושלים חידון התנ"ך לנוער ובשעה 19:30 ייערך בבירה טקס הענקת פרסי ישראל. לאורך היום יקיים חיל האוויר את המטס המסורתי בשמי הארץ וחיל הים יבצע משט בחופים.

מטס חיל האוויר ביום העצמאות ה-68 לישראל
מטס חיל האוויר ביום העצמאות ה-68 לישראל | צילום: רויטרס

הנושא המרכזי לשנת העצמאות ה-71 למדינת ישראל יעמוד בסימן: "רק בגלל הרוח" - מצדיעים לרוח הישראלית. זאת על פי החלטת ועדת השרים לסמלים וטקסים בראשות שרת התרבות והספורט מירי רגב. השרה רגב: "החל מיום הקמתה מהווה המדינה ביטוי מובהק לרוח הישראלית יוצאת הדופן נגד כל הסיכויים", אמרה השרה רגב. "אותה הרוח ממשיכה להניע ישראלים רבים להתגבר על הקשיים בפניהם הם ניצבים, להצטיין, להצליח להפוך את הקושי האישי למנוע של עשייה צמיחה ותרומה לחברה באופן מעורר השראה  ואת ישראל למקום טוב יותר לחיות בו".

מטס חיל האוויר ביום העצמאות
מטס חיל האוויר ביום העצמאות | צילום: רויטרס

"ביום העצמאות ה-71 תצדיע המדינה לאזרחים ולאזרחיות ישראלים, בני כל הדתות והעדות, המביאים לידי ביטוי בסיפורם האישי את הרוח הישראלית. מי שנאבקו והצליחו, כנגד כל הסיכויים, להפוך לאזרחים ואזרחיות פעילים, הרימו תרומה ייחודית לחברה ופעולתם נמצאת בהסכמה ציבורית רחבה", הוסיפה רגב.

בטקס המשואות ידליקו כמיטב המסורת 12 משואות, כנגד 12 שבטי ישראל. את המשואות ישיאו מארי נחמיאס מעפולה - שורדת שואה שהייתה אם אומנת ל-52 ילדים, ד"ר הודיה אוליאל - רופאה הסובלת משיתוק מוחין, גיל שלמה - תלמידת כיתה י"א המתגוררת בשדרות, מנכ"לית אמותת "אנוש", ד"ר הלה הדס, אל"מ שי סימן טוב, הקולנוען אבי נשר, הזמר והיוצר יהודה פוליקר, אל"מ במיל' סלמאן זרקא - מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת. הספורטאים מורן סמואל ומנשה זלקה ישיאו ביחד משואה. הפילנתרופ ונשיא עמותת SpaceIL מוריס קאהן ידליק גם הוא משואה ביחד עם כפיר דמרי, אחד משלושת מייסדי המיזם "בראשית". ג'ף פינקלשטיין, מנכ"ל ונשיא הפדרציה היהודית בפיטסבורג, ישיא את משואת התפוצות. ולראשונה תושא משואה אחת על ידי שלוש נשים - אמהות הנערים החטופים, איריס יפרח, בת גלים שאער ורחלי פרנקל.

היום נערך טקס פתיחת יום הזיכרון ב"יד לבנים" בירושלים, ובו נאמו נתניהו ואדלשטיין. רה"מ: "בזכות הנופלים זקף עמנו את קומתו במולדת אחרי דורות של חולשה והשפלה".