מייסד "מובילאיי" שידליק משואה: איך נראים החיים אחרי האקזיט?

פרופסור אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי שידליק עוד מעט משואה, הרוויח יותר ממילארד דולר באקזיט שעשה. הוא היה יכול לשבת בביתו, לנוח על זרי הדפנה והמזומנים

מייסד מוביליי ממשיך לעבוד וללמד באוניברסיטה. אמנון שעשוע

בגיל 57 פרופסור אמנון שעשוע, מייסד חברת מובילאיי, יכול היה להרשות לעצמו לפרוש, להתמסר לתחביבים, אופנועי השטח או לפילנתרופיה - אבל האיש שכבר לפני עשור נכנס לרשימת 100 הישראלים העשירים של פורבס ממשיך ללמד סטודנטים באוניברסיטה העברית ולהגיע מידי יום למשרד. רגע לפני שהדליק משואה בטקס המרכזי בהר הרצל, פגשנו אותו לשיחה. "אני קם לעבוד כי אני רוצה לעשות משהו בעל משמעות", סיפר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אחת ממשימות חייו כבר יותר מ- 20 שנה, היא להוביל את המרוץ לרכב האוטונומי - וזו לא רק פנטזיה טכנולוגית - אלא גם משימה מצילת חיים. "מדברים על כך שכבר ב-2021 יהיו רכבים שיוכלו לנסוע בצורה אוטונומית בתוך שטחי העיר", סיפר שעשוע במהלך נסיעה ברכב שעדיין נמצא בשלבי פיתוח.

באוגוסט 2014 בזמן שבארץ התנהל מבצע צוק איתן - מובילאיי עשתה היסטוריה בניו יורק וקבעה את ההנפקה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בארצות הברית. "היה באנר של מובילאיי על כל הבניין בוול סטריט", שחזר שעשוע בגאווה. "ליום אחד השתלטנו על הבורסה בניו יורק".

''השתלטנו על הבורסה בניו יורק'', שעשוע
''השתלטנו על הבורסה בניו יורק'', שעשוע | צילום: פלאש 90 Yonatan Sindel

לפני כחודש וחצי מובילאיי עשתה זאת שוב, כשנמכרה לאינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד דולרים - האקזיט הכי גדול בתולדות ישראל. "אינטל לוקחת ענף מאוד מרכזי וחשוב בהתפתחות העתידית שלה", סיפר שעשוע. "היא שמה אותו פה בישראל". השארת החברה בישראל הייתה אחד התנאים המוקדמים לעסקת הענק, מה שלא הפתיע אף אחד שמכיר אותו.

המכונית האוטונומית של מוביליי
המכונית האוטונומית של מוביליי | צילום: משה שי , פלאש 90

למרות שיכל להמשיך בקריירה מעבר לים, בחר לחזור לירושלים

הוא נולד ברמת גן, בתיכון למד מחשבים - הרבה לפני שישראל הפכה למעצמת הייטק. בצבא שירת בשריון ובמהלך השירות גם פגש את ענת, לימים אשתו ואם ילדיו. אחרי שסיים שני תארים בארץ המשיך ללימודי דוקטורט ב-MIT ולמרות שיכול היה בקלות להמשיך בקריירה אקדמית מעבר לים הוא חזר לארץ ולירושלים. אז הקים את החברה הראשונה שלו שבהמשך נמכרה לחברה שבדית. ב-1999 הקים את מובילאיי, עם חברו ושותפו זיו אבירם כשמקביל המשיך ללמד באוניברסיטה העברית.

לפני 9 שנים ענת חלתה בסרטן - במקבילים לטיפולים הרופא שלה המליץ על שינוי תזונתי ושעשוע עשה את מה שהוא יודע לעשות והתחיל לחקור. הם עדיין גרים באותו בית במבשרת ציון, מדגישים ששום דבר, כמעט, לא השתנה בחייהם בעקבות הכסף הגדול.

ענת ממשיכה לנהל את העמותה שהקימה, שתומכת בצעירים בסיכון. גם הוא תומך במיזמים שונים דוגמת "קמא טק", פרויקט מיוחד שפועל לשילוב חרדים בהייטק, ו"כוכבי המדבר" שמטפחת מנהיגות בחברה הבדואית. לפני כשבע שנים הקים יחד עם שותפו למובילאיי זיו אבירם - גם את "אורקם" שמפתחת טכנולוגיה מהפכנית לכבדי ראייה.

רוצה להיות גם העיניים של אנשים עם לקות ראייה

החברה שנמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של טכנולוגיה שרוצה להיות העיניים של אנשים עם לקות ראייה נמצאת באותו בניין בו יושבת מובילאיי. שעשוע מאמין שהחברה המוערכת כבר היום בכ-600 מיליון דולר, תלך בדרכה של מובילאיי.

הפרויקט הבא של שעשוע
הפרויקט הבא של שעשוע

במשרד שלו אי אפשר למצוא שום סממן לעושר: ספרייה צנועה, לוח מחיק עם נוסחאות וצלחת גדולה של פירות וירקות. על הרקע הזה, קשה להבין את הפרסומים לפיהם הציב אולטימטום לוועדת הטקסים הממלכתית ודרש שגם שותפו אבירם ידליק משואה לצדו. "חשבתי שיהיה ראוי שהוא ידליק לצדי את המשואה", הסביר. "אחר כך הבנתי שמדובר בנושא רחב יותר ממובילאיי ושיש פוקוס רחב יותר על ירושלים והאוניברסיטה".

בחמישי שעבר הגיע יחד עם שאר מדליקי המשואות לחזרה בהר הרצל. בעוד זמן קצר שוב יעלה במדרגות האלה, ימתין לסימן שלו וידליק את המשואה לתפארת מדינת ישראל - וכשתאלם תרועת הפסטיבלים, יחזור לעבודה ולמחקר - עד הדבר הגדול הבא.

[brightcove_iframe video_id='mobileye_vtr2_n20170428_v1' autoplay='0' credit='ריאיון ראשון מאז ההנפקה עם מייסד "מובילאיי' desc='' kid='' duration='1929'']