מרתון ירושלים הסתיים ללא הפרעות

אירוע הספורט השנתי החל הבוקר בבירה עם חסימות נרחבות של צירים מרכזיים בעיר. מהעירייה נמסר כי כ-30 אלף רצים מ-60 מדינות צפויים להשתתף במירוץ

הפגנות חרדים בירושלים. ארכיון

לצד המתיחות והחשש מהפרות סדר הגיע לסיומו מרתון ירושלים שהתקיים היום (שישי) בהשתתפות כ-30 אלף רצים ללא אירועים מיוחדים. מהמשטרה נמסר כי כל הצירים שנסגרו בשל האירועים נפתחו לתנועה סדירה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

שלושה אוטובוסים ובהם חרדים שהתכוונו להגיע לבירה במטרה לשבש את המרתון נעצרו במחלף שורש - וכלל הנוסעים עוכבו לחקירה.

מרתון ווינר ירושלים
מרתון ווינר ירושלים | צילום: הלל מאיר/TPS

כמו כן, המשטרה עיכבה 80 חרדים ברחובות שונים הסמוכים למסלול המרתון שעל פי החשד תכננו גם כן לשבש את המהלך התקין של המרוץ. ההיערכות הרבה נובעת מהאיומים של פלגים חרדיים למחות על מעצר עריק - וראש העיר ניר ברקת איים לפטר את אחד מסגניו אם יפרצו מהומות.

הזוכה במרתון, שדראק קיפקוגיי מקניה
הזוכה במרתון, שדראק קיפקוגיי מקניה | צילום: פלאש 90
כ-30 אלף משתתפים מ-60 מדינות
כ-30 אלף משתתפים מ-60 מדינות | צילום: הלל מאיר/TPS

בעקבות מעצר האוטובוסים, מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "למשטרה אין סמכות למנוע מאזרחים לנסוע מעיר אחת לעיר אחרת. עצירת האוטובוסים מהווה פגיעה חמורה בחופש התנועה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחסימת תנועה גורפת של קבוצות שלמות של אזרחים. בעקבות מקרים בהם עוכבו בעבר אוטובוסים, כבר פנינו ליועמ"ש בדרישה להנחות את המשטרה להימנע מלעכב אוטובוסים. בחלק מהמקרים אפילו לא היה מדובר באנשים שרצו למחות אלא רק להגיע לביתם. כיוון שהמדיניות נמשכת, נשקול צעדים משפטיים".

בעירייה ציינו כי במירוץ משתתפים כ-30 אלף רצים מ-60 מדינות בעולם. במהלך המרתון יתקיימו הופעות ברחבי הבירה וכן מגוון פעילויות לכל המשפחה. מקצה המרתון המלא, 42.2 ק"מ, הוזנק בשעה 7:00. שאר המקצים הוזנקו בזמנים הבאים: מקצה ה-5 ק"מ יוזנק בשעה 7:30, המרוץ הקהילתי (800 מ') יחל בשעה 8:45. בשעה 9:30 יוזנק מקצה ה-10 ק"מ והמירוץ המשפחתי (1.7 ק"מ) יחל בשעה 10:30.

הפגנת החרדים בירושלים. ארכיון
הפגנת החרדים בירושלים. ארכיון | צילום: רויטרס

במקום הראשון במרתון המלא סיים שדראק קיפקוגיי בן 26 מקניה, שעצר את השעון בזמן של 2:17:36. המרתון התקיים בצל החשש מפני קבוצות מפגינים מהזרם החרדי שינסו לשבש את מהלכו התקין של המירוץ. במידע מודיעיני שנמסר לידי המשטרה צוין כי הרב אוירבך, מנהיג הזרם חרדי-ליטאי בירושלים, קרא לתומכיו להגיע ולמחות במסגרת המירוץ כנגד מעצר העריק החרדי שנעצר השבוע בידי המשטרה הצבאית. בסביבת ראש העיר ניר ברקת, נאמר בתגובה כי שיבוש המרתון יגרור לדבריהם "השלכות חמורות".