הלך לעולמו פרופ' קמיל פוקס, סוקר חדשות 13

הסטטיסטיקאי הבכיר פרופ' קמיל פוקס הלך לעולמו בגיל 78. פוקס, יליד רומניה, עלה לישראל ב-1960. ב-1976 החל לעבוד כמרצה וחוקר בחוג לסטטיסטיקה באוניברסיטת ת"א. משנת 2004 ערך את הסקרים ומדגמי הבחירות של חדשות 13

זמן צפייה: 04:04

הסטטיסטיקאי והסוקר הבכיר, פרופ' קמיל פוקס, הלך לעולמו היום (רביעי), כשהוא בן 78. החל משנת 2004, פוקס ניהל מאות סקרים עבור חדשות 10 וחדשות 13, ערך עבור הערוץ תשעה מדגמי בחירות - והיה היחיד שדייק אל מול תוצאות האמת בבחירות לכנסת העשרים ואחת. במותו השאיר אישה ושני ילדים.

פרופ' קמיל פוקס נולד ב-1945 בבוקרשט שברומניה, ואימו נפטרה כשהיה בן ארבע. הוא עלה לישראל עם אביו ושלושת אחיו ב-1960, וקיבל את השכלתו התיכונית בכפר הנוער בן שמן, שם סיים עם תעודת בגרות חקלאית. בצה"ל שירת כנהג משאית.

לאחר שירותו הצבאי, פוקס סיים תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה, תואר שני בחקר ביצועים וכתב דוקטורט בסטטיסטיקה - כולם באוניברסיטת תל אביב. ב-1976 החל לעבוד כמרצה וחוקר בחוג לסטטיסטיקה באוניברסיטת ויסקונסין שבארצות הברית. במקביל, פוקס החל להרצות בחוג לסטטיסטיקה וחקר ביצועים באוניברסיטת תל אביב, שימש כראש המעבדה לסטטיסטיקה ובשנת 2005 קודם לפרופסור מן המניין בחוג זה.

פרופ' קמיל פוקס
פרופ' קמיל פוקס

מרבית מחקריו האקדמיים של פרופ' פוקס התמקדו בתורת הדגימה והסקרים, ובתחום הרפואה והניסויים הקליניים. כמו כן, פוקס היה מבכירי הסוקרים בישראל, ערך במשך שנים רבות מדגמים לכלי תקשורת רבים בארץ - בראשם חדשות 13. עד שנת 2015 ערך את סקרי עיתון "הארץ", אמד את מדגמי ליל הבחירות ברשות השידור ובערוץ 2, והיווה חלק אינטגרלי מאירועים היסטוריים שונים

תוצאות חלק ממחקריו בתורת הסקרים סוכמו בשני ספרים שכתב וערך: "אמת וסקר: חשיבותם של סקרים", שיצא לאור בשנת 1998, ו"תשיגו לי את מינה צמח", שהופץ בשנת 2010. פרופ' פוקס חקר וניתח את הגורמים שתרמו לסטיות והשפעתם על מגמות בתורת הסקרים - ופרסם מאמרים בנושאים אלו.

פרשן חדשות 13, רביב דרוקר, נפרד מפרופ' פוקס: "זו בשורה עצובה ומפתיעה מאוד. הוא תפקד עד הרגע האחרון. היה ניתן לראות את המקצוענות שלו כשהיה 'ננעל' על המספרים במדגמים. קמיל צדק - על המילימטר. הוא לא עשה לעצמו הנחות. הוא היה פשוט מקצוען עד הסוף. אבידה גדולה". דרוקר הוסיף כי "פוליטיקאים תמיד שאלו 'מה קמיל אומר?. זו אבידה גדולה מאוד".

מנכ"ל חדשות 13, אור צלקובניק, הביע תנחומים על מותו: "קמיל פוקס החזיק ידו על דופק מערכות הבחירות בישראל לדורותיהן, בהקפדה, במקצועיות ובאמינות מהמעלה הראשונה. בלכתו קמיל מותיר אחריו חלל גדול, מקצועי ואנושי. בשם כל עובדי חברת החדשות אני שולח תנחומים והשתתפות עמוקה בצער המשפחה".

סמנכ"ל הפקה בחדשות 13, אמנון ברקאי, מסר: "חדשות 13 משתתפת בצער משפחת פוקס היקרה, קמיל היה לצידנו בשעות ארוכות וגם קשות, גם כשמצב בריאותו הדרדר, והעניק לנו כבוד רב בעבודתו".