אלכס הרצה על היסטוריה בשבי; יגב נותר בעזה כשאשתו שוחררה

לאחר הבשורה הקשה על מותם של החטופים אלכס דנציג (76) ויגב בוכשטב (35), מטה המשפחות המשיך לדרוש מהממשלה לאשר עסקה: "עוד הוכחה לדחיפות בהחזרת החטופים - הנתונים בסכנת מוות בכל רגע בגיהינום החמאס". אלכס היה היסטוריון, מחנך וחקלאי, והקדיש את מפעל חייו ללימוד והדרכה בנושא השואה. יגב ואשתו רימון הוחזקו יחד במנהרה: "אהב את החיים, היה אדם צנוע ופשוט עם תשוקה עזה למוזיקה"

זמן צפייה: 03:39

לאחר קבלת הבשורה הקשה על כך שהחטופים אלכס דנציג (76) מניר עוז ויגב בוכשטב (35) מנירים נהרגו בשבי וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס, ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "עוד הוכחה לדחיפות בהחזרת החטופים, שנתונים בסכנת מוות מיידית בכל רגע בגיהינום החמאס", והוסיפו: "דורשים מהממשלה לאשר מיד עסקה".

"יגב בוכשטב היה אדם צנוע ופשוט שאהב את החיים בקיבוץ נירים. ליגב, שהיה במקצועו טכנאי סאונד, הייתה תשוקה עזה למוזיקה. מגיל צעיר הוא ניגן על גיטרה וחליל צד ובהמשך על כלים נוספים, שאת חלקם בנה בעצמו. יחד עם אשתו רימון, הוא גידל 5 כלבים ו-5 חתולים שאת חלקם אסף לשיקום. יגב נחטף מביתו בקיבוץ נירים יחד עם אשתו רימון בוכשטב-קירשט ששוחררה לאחר 50 ימים בשבי", נמסר ממטה המשפחות. רימון ויגב הוחזקו יחד במנהרה, ולדבריה כשהיא שוחררה יגב עדיין היה בחיים.

עוד נמסר כי "אלכס דנציג, אב לארבעה ילדים, סב ל-12 נכדות ונכד, היה היסטוריון, מחנך וחקלאי. בן לניצולי שואה שהיה ממייסדי המשלחות לפולין, עבד כ-30 שנה ב'יד ושם' והכשיר אלפי מדריכים ומדריכות להוראת השואה. חטופות שהיו איתו בשבי העידו שאלכס העביר את הזמן בשבי בהרצאות על היסטוריה לשאר החטופים. אלכס היה חובב קריאה, היסטוריה ואהד תחומי ספורט רבים. אתמול חל יום הולדתו ה-76".

יגב בוכשטב ואשתו רימון בוכשטב-קירשט
יגב בוכשטב ואשתו רימון בוכשטב-קירשט
אלכס דנציג
אלכס דנציג

יובל, בנו של אלכס דנציג, ספד לו בחשבון האינסטרם שלו: "אבא יקר שלי, לא כך זה היה צריך להסתיים. נחטפת חי ונושם ממיטתך באותו בוקר ארור והיית צריך לחזור הביתה חי ושלם אלינו. סליחה שלא הצלחנו במשימה הזו. נמשיך לעשות הכל להצליח במשימה שיש בפנינו עכשיו, להחזיר אותך לקבורה הראויה המגיעה לך. בחודשים באחרונים נחשפתי עוד ועוד בכמה אנשים נגעת ואיזה מורשת מדהימה השארת אחריך. מתחייב לשאת את המורשת הזו עימי לכל מקום ולספר לכל מי שירצה לשמוע על האיש שאתה ופועלך. כי זה מה שחשוב. עכשיו הזמן לאבל וזיכרון. העת לבוא חשבון עם מי שאחראי למה שקרה יגיע. לא נוותר".

בקיבוץ ניר עוז הוסיפו כי אלכס היה ממייסדי המסעות לפולין: "הוא הקדיש את מפעל חייו ללימוד והדרכה בנושא השואה ויחסי יהודים ופולנים. במקביל עמל שנים רבות על טיפוח שדות הקיבוץ. זיכרונו של אלכס יחרט בליבנו כאיש שהוא גשר בין עולמות שונים - בין הרוח והספר לאדמה והשדות, בין ישראל ופולין, בין שואה ותקומה. יהי זכרו ברוך".

ממטה המשפחות נמסר: "יגב ואלכס נחטפו בחיים והיו צריכים לחזור בחיים לארצם ולבני משפחותיהם. מותם בשבי הוא מראה עצובה למשמעות גרירת הרגליים במו''מ. אנו שבים ודורשים מממשלת ישראל והעומד בראשה - אשרו מיד את עסקת נתניהו והחזירו את 120 החטופות והחטופים, את החיים לשיקום ואת החללים והנרצחים לקבורה בארצם. גם השבוע הזמן שלהם הולך ואוזל".

בפורום משפחות להצלת החטופים הוסיפו: "אין מילים שיביעו את עומק הכאב והטלטלה של כולנו, משפחות החטופים וכלל הציבור בישראל מול הבשורה הקשה הזאת. פורום משפחות להצלת החטופים מדגיש היום כי זו בדיוק הסיבה שעל מר הפקרה, בנימין נתניהו, לעצור כל עיסוק אחר, ולהתמקד בדבר אחד בלבד – השבת החטופים הביתה. האמירה האומללה של רה"מ כי החטופים 'רק סובלים ולא מתים' תיזכר לעד, אבל את מורשתו כנוטש החטופים – הוא עוד יכול לנסות לשנות. עכשיו! משפחות החטופים מחכות למר הפקרה בביקורו בארה"ב ויזכירו לו את חובתו הלאומית והמוסרית להשבת החטופים, תוך חלוקת הספר 'מר הפקרה' לגורמי ממשל שם".

יגב בוכשטב ואשתו רימון בוכשטב-קירשט
יגב בוכשטב ואשתו רימון בוכשטב-קירשט
אלכס דנציג
אלכס דנציג
אלכס דנציג עם נכדתו
אלכס דנציג עם נכדתו

צה"ל הודיע מוקדם יותר היום למשפחותיהם של דנציג ובוכשטב, שנחטפו לעזה ב-7 באוקטובר, כי הם אינם בין החיים וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס. "ההחלטה לקבוע את מותם התבססה על מידע מודיעיני ואושרה על-ידי ועדת מומחים של משרד הבריאות ובשיתוף משרד הדתות ומשטרת ישראל. נסיבות מותם בשבי חמאס נמצאות בבדיקה על-ידי כלל גורמי המקצוע".

עוד נמסר כי "צה"ל פועל במגוון רחב של שיטות במטרה לאסוף מידע אודות החטופות והחטופים ברצועת עזה. צה"ל ויתר גופי הביטחון ימשיכו ללוות את משפחות החטופים ככל שיידרש". בצה"ל אמרו כי הם נהרגו לפני מספר חודשים, ונבדק אם מתו בזמן פעילות הצבא בח'אן יונס.