בזק"א השתמשו בעמותות וחברות רדומות - לתרומות של מיליונים

תחקיר חדשות 13 חשף כי משי זהב קרא לתרום לארגונו, בעוד שהכסף עבר לעמותת "זק"א - הכוח למתנדב", שהיקף פעילותה הכספית גדל פי 14 • פשקווילים שפורסמו כבר בשנות ה-80: משי זהב טימא בנותינו

זמן צפייה: 06:10

ארגון זק"א בראשות יהודה משי זהב השתמש לכאורה בעמותות וחברות רדומות, אליהן הועברו כספים בהיקף של מיליונים, כשבמקביל הוא מדווח כי מצבו הכלכלי קשה - כך עולה מתחקיר חדשות 13 שפורסם הערב (רביעי).

מהתחקיר עלה כי בין היתר בזק"א השתמשו בחברה שהיקף הפעילות הכספית שלה גדל פי 14. בעלון פרסום שהופץ מטעם הארגון, משי זהב קרא לתרום לארגון שבראשו הוא עומד, כאשר לצד הלוגו והשם המוכר, הופיעו אותיות קטנות לפיהן התברר שהכספים בחשבון שאליו מועברים מיליונים השקלים שנתרמים מגיעים, תוך מצג שווא לכאורה, לעמותה אחרת בשם "זק"א - הכוח למתנדב".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

רוסיה תחזיר השגריר בארה"ב להתייעצות בשל דברי ביידן נגד פוטין

תיק חקירת אסון המעלית נסגר ללא נאשמים: "לא נמצא גורם שהתרשל"

תחקיר התרסקות ה"סנונית": אירעה ככל הנראה מהפרעה בזרימת אוויר

יהודה משי זהב
יהודה משי זהב

שיטת עבודה דומה היא שהובילה לחקירת המשטרה הראשונה נגד משי זהב, לפני שמונה שנים, בעקבות הקשר שלו ושל אחיו רמי למיליוני שקלים שנעלמו לכאורה מקופת זק"א. באותה תקופה, העמותה הייתה על סף פירוק, ועורך הדין שמשון מרון מונה מטעם בית המשפט לנסות ולהשיב חלק מהחובות לספקים ולעובדים. אולם, כאשר קיבל פנייה טלפונית מהארגון שביקש ממנו לבצע תרומה, הוא נדהם לגלות כי קיבל חשבונית מחברה פרטית בשם זק"א בע"מ, חברה שפתח רמי משי זהב, ולא קבלה מעמותת זק"א.

"זק"א בע"מ היא חברה פרטית שהוקמה על ידי אחיו של יהודה, כאשר יהודה עצמו היה דירקטור בחברה, והיא גבתה מתורמים שונים סכום של למעלה מארבעה מיליון שקל", סיפר עורך הדין ורואה החשבון מרון והוסיף: "יהודה אמור היה לדעת מהסידור הזה, הוא אמור היה לשאול לאן נעלמו הכספים מהעמותה. פעם מצאתי 150,000 שקלים שאכן נכנסו לקופת העמותה, ואני טענתי שהם נלקחו מתוך הארבעה מיליון שקל שקיבלו מהתרומות".

עו''ד רו''ח שמשון מרון, ששימש נאמן ביהמ''ש להסדר הנושים בעמותת זק''א
עו''ד רו''ח שמשון מרון, ששימש נאמן ביהמ''ש להסדר הנושים בעמותת זק''א | צילום: חדשות 13

בהמשך, מרון פנה למשטרה ולרשות המסים עם ממצאים לכאורה פשוטים וחד-משמעיים, אך המשטרה סגרה את פנייתו מהיעדר עניין לציבור. "מה זה אין עניין לציבור? פניתי לרשות המסים אבל טענו שהם עסוקים מאוד. אמרתי לאותו מפקח, 'ריבונו של עולם, כשירקן מהרחוב חייב לכם 5,000 שקל, אתם מוציאים לו את הטלוויזיה מהבית. פה יש לך מיליונים של שקלים ואין לכם זמן לטפל בזה'", אמר מרון.

למרות שפיגועים כמעט ואין ופעילות הארגון מעטה, היקף התרומות של עמותת זק"א זינק, וב-2019 עמד על לא פחות מ-50 מיליון שקלים, אלא שבמקביל כאמור זק"א דיווחה על מצב כלכלי קשה, בעוד שהיא אינה משלמת לספקים, ובאוגוסט אשתקד רשות האכיפה והגבייה החליטה לעקל את כל רכבי הארגון. אפילו משי זהב עצמו היה מצוי בהליכי הוצאה לפועל, מה שלא מסתדר עם חיי הפאר שלו במלונות חמישה כוכבים ברחבי הארץ והעולם, ועם הווילה הענקית שבה הוא מתגורר, שמוערכת במיליונים רבים.

חלק מעלון פרסום הקורא לתרום לארגון זק''א, אלא שבאותיות הקטנות רשום לעמותת ''הכוח למתנדב''
חלק מעלון פרסום הקורא לתרום לארגון זק''א, אלא שבאותיות הקטנות רשום לעמותת ''הכוח למתנדב''

כמו בעניין עבירות המין, מסתבר שהיו מי שביקשו מהמשטרה לטפל בחשדות להונאות כספיות כבר לפני שנים רבות, כמו המכתב הזה שנשלח כבר ב-2006 על ידי מתנדבי העמותה למפכ"ל דאז משה קראדי עם טענות להונאות כספיות קשות מצידו של משי זהב ולהתעלמות של המשטרה. גם סגירת תיק החקירה ב-2013 מעלה הרבה מאוד תמיהות.

מעמותת זק"א נמסר בתגובה לתחקיר: "המידע שפורסם מתייחס לאירועים שהתרחשו לפני שנים רבות. עמותת זק"א תבעה אז את החברה הפרטית המוזכרת על רקע הדברים וזכתה. עמותת זק"א בהנהלתה הנוכחית זוכה לשבחים ולאישורי ניהול כספי תקין מזה 8 שנים פעם אחר פעם". משי זהב מסר בתגובה לתחקיר כי "הטענות שהוצגו שקריות".

מוקדם יותר היום נחשף בתוכנית "שש-אמנון לוי" כי בפשקווילים שניתלו ברחבי ירושלים בשנת 1986, הופיעה אזהרה מפני משי זהב: "בקרב שכונותינו בא איש בליעל ושמו 'יהודה משי זהב' והשחית הרבה מבנינו ובנותינו, טימא אותם והרס נפשם. מחובתינו להרחיקו ולהבדילו מקרב מחנינו", נכתב באחד מהם. בפשקוויל אחר משנות ה-80 נכתב: "הרב יהודה משי זהב אנא סלק ידיך מבנות ישראל".

חלק מפשקוויל משנות ה-80 שהזהיר מפני יהודה משי זהב
חלק מפשקוויל משנות ה-80 שהזהיר מפני יהודה משי זהב | צילום: צילום מסך