"בלי אגו, עם המון אהבה ליצירה ולתיאטרון": א.ב. יהושע הובא למנוחות

בבית העלמין גן עדן בקיבוץ עין כרמל נערכה הלווייתו של אברהם גבריאל (בולי) יהושע, הסופר והמחזאי זוכה פרס ישראל, שהלך לעולמו בגיל 85 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. הנשיא לשעבר ריבלין: "זכיתי שנפשי נקשרה בנפשו"

זמן צפייה: 00:39

פרידה מאגדת ספרות: בבית העלין גן עדן שבקיבוץ עין כרמל נערכה הערב (רביעי) הלווייתו של הסופר והמחזאי א.ב. יהושע, שהלך לעולמו אתמול בגיל 85, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. יהושע נטמן לצידה של רעייתו רבקה, שהלכה לעולמה בשנת 2016.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206151754' autoplay='0' credit='' desc='הנשיא לשעבר ריבלין: "זכיתי שנפשי נקשרה בנפשו"' poster='' kid='1_hpo9ip2w' duration='']

רבים מעולם התרבות הגיעו לבית העלמין כדי לחלוק ליהושע כבוד אחרון. הנשיא לשעבר ראובן ריבלין נשא דברים בהלוויה, ואמר בין היתר: "יקר שלי, המדריך, בולי היה מדריך שלי, זכיתי שנפשי נקשרה בנפשו"

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206151733' autoplay='0' credit='' desc='איציק ויינגרטן: "אחד המחזאים הנפלאים שעבדתי איתם"' poster='' kid='1_o0g431iq' duration='']

בין אנשי התיאטרון הרבים בבית העלמין נמצא גם השחקן והבמאי הוותיק איציק ויינגרטן, שאמר: "הוא אחד המחזאים הכי נפלאים שעבדתי איתם, בלי אגו, עם המון אהבה ליצירה ולתיאטרון".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206151731' autoplay='0' credit='' desc='צילה, אחותו של א.ב. יהושע, עם מאיר שלו' poster='' kid='1_c7i0gc8e' duration='']

זהבה גלאון סיפרה: "דיברתי עם בולי לפני שלושה חודשים, הוא צלצל אליי ואמר לי 'זהבה, צריך לשמור על הממשלה הזאת, יש לנו כאן משהו חד פעמי, חשוב שיהיו ערבים בממשלה. אני הפסקתי לקחת טיפול, לא יודע עוד כמה זמן אהיה כאן, אבל תשמרי על הממשלה הזאת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206151742' autoplay='0' credit='' desc='זהבה גלאון: "הוא צלצל אליי ואמר שצריך לשמור על הממשלה"' poster='' kid='1_c8n0z8zh' duration='']

"הכרתי אותו המון שנים", הוסיפה גלאון, "הבאתי אותו לפני איזה 30 שנה למועצה הציבורית של בצלם, הוא תמך במרצ בראשותי, וזה היה מאוד מרגש לדעת שבעצם זו הייתה הפעם האחרונה שדיברנו". לשאלת חדשות 13 האם היה בינה לבין יהושע גם שיח אישי יותר, ענתה גלאון: "גם, אבל הוא היה בעיקר פוליטי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206151748' autoplay='0' credit='' desc='יונה יהב: "ההיכרות שלנו התחילה בגיל 15"' poster='' kid='1_dlosbs3v' duration='']

ראש העיר חיפה לשעבר, יונה יהב, סיפר: "ההיכרות שלנו התחילה בגיל 15, כשהוא החליט למנות אותי להיות הכתב החיפאי של ביטאון תנועת הצופים, שהוא היה העורך שלו. אני שמחתי מאוד לקבל את המינוי הזה".

א.ב. יהושע
א.ב. יהושע | צילום: Arielinson / מתוך ויקיפדיה

אברהם גבריאל (בולי) יהושע נולד בירושלים בשנת 1936 ליעקב יהושע, דור חמישי בארץ ולמלכה רוזיליו, שעלתה ארצה ממרוקו. בעוד שהאב קיים אורח חיים דתי בנוסח ספרדי, אמו שאפה להתחבר אל "לבה של הארץ שהיה העולם הציוני אשכנזי ולא אל משהו שראתה בו שולי הרבה יותר". לפיכך גדל יהושע בבית עם חינוך חילוני ציוני בזיקה סוציאליסטית.

יהושע למד בגימנסיה העברית "רחביה" שבירושלים והיה פעיל בתנועת הצופים. לאחר סיום לימודיו, התגייס לנח"ל. לקראת סוף שירותו הצבאי, גויס לגדוד הנח"ל המוצנח ולקח חלק בפעולות התגמול והשתתף במלחמת סיני (1956). עם שחרורו מצה"ל, החל יהושע ללמוד ספרות עברית ופילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים. ב-1960 נישא לרבקה עמה עבר לפריז בשנת 1963, שם נולדה בתו הראשונה, סיוון. בשנות ה-60 היה עורך העיתון "היה נכון" של תנועת הצופים.

בפריז, יהושע כיהן כמזכ"ל ההתאחדות העולמית של הסטודנטים היהודים. לאחר שהות של ארבע שנים בעיר, הזוג ובתם שבו ארצה לחיפה, שם נולדו שני בניו הנוספים. יהושע החל לעבוד באוניברסיטת חיפה ובמסגרת עבודתו, כיהן כדיקן הסטודנטים, והיה למייסדה של המכינה הקדם אקדמית בה. מספר שנים לאחר מכן החל ללמד בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטה.

א.ב יהושע
א.ב יהושע | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מאז מלחמת ששת הימים יהושע הרבה להתבטא בעניינים הקשורים לסכסוך הישראלי-ערבי. הוא הוכר בשל דעותיו השמאלניות, תוך שחתר ליישוב הסכסוך על ידי ויתור על שטחים למען השלום. בכתיבתו, הוא ניסה לרדת לשורשי הסכסוך בדרכים פסיכולוגיות: להבין את נפש האומה הישראלית ולבטא דעות לא שגרתיות על הזהות היהודית.

בתוך כך, יהושע לא חסך בביקורת על מדיניותה של ישראל ביהודה, שומרון ועזה. יהושע אף כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה, בה היה שותף בכתיבת מצעה מחדש. בבחירות לכנסת ה-14 וה-19 הוצב במקומת ה-116 וה-109 בהתאמה ברשימת מרצ, והיה לחבר המועצה הציבורית של ארגון "בצלם".

א.ב יהושע
א.ב יהושע | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

יצירתו הספרותיות כוללות קובצי סיפורים, רומנים, מחזות, מסות פוליטיות ומסות ספרותיות. ביניהם: "מיתתו של הזקן מן הקומה הראשונה" (לימים "מות הזקן", 1957), "מות הזקן" (1962), "מול היערות" (1968), "בתחילת קיץ 1970" (1972), "המאהב" (1977), "גירושים מאוחרים" (1982), "מולכו" (1987), "מר מאני" (1990), "השיבה מהודו" (1994), "בכיוון הנגדי" (1995), "מסע אל תום האלף" (1997), "הכלה המשחררת" (2001), "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" (2004) "אש ידידותית" (2011), "ניצבת" (2014) ו"המנהרה" (2018).

בשנת 2021 יצא לאור ספרו האחרון "הבת היחידה". יצירותיו של יהושע זכו להכרה רחבה, בישראל ובעולם. על מגוון יצירותיו זכה בפרסים ספרותיים רבים בארץ ומחוצה לה, ובכללם פרס ישראל לספרות, פרס א.מ.ת לספרות, פרס ביאליק, פרס ברנר, ופרס מדיסיס לסופר זר. יצירותיו תורגמו לעשרים ושמונה שפות שונות עליהן נכתבו מאות מאמרים, דוקטורטים וספרים. יהושע הוזמן לשמש פרופסור אורח באוניברסיטאות יוקרתיות רבות בעולם.

ספרו "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" נכלל ברשימת מאה הספרים הטובים של השנה של הניו יורק טיימס ושל ה"Publishers Weekly" לשנת 2006. באפריל 2007 זכה בפרס של "הלוס אנג'לס טיימס" על הספר, שעובד בשנת 2010 לסרט קולנוע בבימויו של ערן ריקליס ובעיבודו של נח סטולמן.