"הפכנו לגזענים יותר": יעל דיין מעבירה את הלפיד לדור הצעיר

אחרי עשורים של פעילות ציבורית, בהם רשמה הישגים בענייני המאבק באלימות נגד נשים, חברת הכנסת לשעבר קיבלה רק בשבוע שעבר, בפעם הראשונה, אות הוקרה מהמדינה. בריאיון מיוחד היא אומרת שפרס מפעל החיים "הגיע לה", ומדברת על מצבה הרפואי - וגם על מערכת הבחירות הקרובה. "אינני חוששת לדמוקרטיה הישראלית"

זמן צפייה: 04:54

הפוליטיקאית לשעבר יעל דיין עברה שנה לא קלה. אימה רות נפטרה, מחלת הריאות שלה החריפה - והיא נאלצה להיפרד מהעצמאות שלה. בשבוע שעבר היא זכתה לרגע אחד מאושר ונדיר: אות הוקרה ראשון ממדינת ישראל על פעילותה למען נשים ולהט"בים -  פרס מפעל חיים מטעם המשרד לשיוויון חברתי. בריאיון מיוחד הערב (ראשון) למהדורה המרכזית היא אומרת שהפרס "הגיע לה", ומדברת על הדור הבא וגם על מערכת הבחירות הקרובה.

אחרי עשורים של פעילות ציבורית וכמה שנים בכנסת, בהם רשמה הישגים בענייני המאבק באלימות נגד נשים, דיין קיבלה רק בשבוע שעבר, בפעם הראשונה, אות הוקרה מהמדינה. "אני בת 83, אז כל השנים עשיתי את אותם דברים וזו הפעם הראשונה שאני מתוגמלת על ידי המדינה", אמרה בריאיון.

יעל דיין בהפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט. מרץ 2018
יעל דיין בהפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט. מרץ 2018 | צילום: מרים רלסטר, פלאש 90

היא הייתה חלוצה בנושאים הללו, ואכן הרבה מאוד השתנה בין היתר בזכות המאבקים שהובילה, אבל דיין אינה סבורה שהמצב כיום טוב יותר מכשהיה בעבר. "לאנשים לא אכפת מה קורה בחצר של השכן", היא אומרת, "הפכנו לגזענים יותר".

היא עדיין מעורבת, מקשיבה ומדברת פוליטיקה וגם קצת מתגעגעת ותמיד נחרצת. "אני אצביע למפלגת העבודה, לא אצביע למרצ", אמרה, "אני בבחירות לא איזה משלחת הצלה. אני עושה את מה שאני תמיד עשיתי וזה שיקול פוליטי, מי צריך להיות בכנסת או בשלטון".

למרות מצב השמאל במדינה והנושא הפלסטיני שירד מסדר היום, היא לא נבהלת מהסחף לימין או מנתניהו, ולא חושבת שיש סכנה ליסודות השלטון הישראלי: "בחירות חמישיות זה טירוף, אבל אין מה לעשות כנראה. נעבור גם את זה".

"יכול להיות שהדבר הנכון דמוקרטית הוא שנתניהו יחזור", הוסיפה, "אבל הדמוקרטיה איכשהו פורצת ומסדרת את עצמה ושומרת על עצמה. תל אביב, בכל אופן. איני חוששת לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו לא בנויים על טנקים שיפרצו לכנסת או דברים כאלה הזויים. השימוש בשפה גם כן מיותר ולא יפה, מלוכלך, אבל אולי זה שלב, שאני לא אראה את השלב הבא, אבל חייב להיות".

יעל דיין יחד עם אימה, רות. אוקטובר 2015
יעל דיין יחד עם אימה, רות. אוקטובר 2015 | צילום: משה שי, פלאש 90

דיין מדברת כך בגלל מצבה הרפואי. היא סובלת אבל לא מבקשת רחמים, וקצת מתגעגעת לקרובים שאיבדה: אימה רות, שהייתה נשואה למשה דיין ומתה בגיל 103, ולשני אחיה, אודי ואסי דיין. "עכשיו אני בתקופה לא טובה", היא אומרת, "אבל באופן נורמלי אני נוהגת ונוסעת ומגיעה למקומות, וזה היה לי קשה לאבד את שני האחים ואת אמא שלי. אני כאילו צריכה להחליף את כולם, בעיקר את אמא שלי".

"אני בתהליך של העברת הלפיד במירוץ שליחים, ולהעביר אותו לצעירים יותר", סיכמה דיין, "אני חושבת שהם יותר אחראיים ומשכילים, ויכולים לעשות דברים".