משתתף בהשתלמות בזום של "יד ושם"? תשלם עשרות שקלים

יותר מ-30 אחוז מתקציב הארגון מגיע מתקציב המדינה. בתחילת השבוע צפויה הממשלה לאשר עבור "יד ושם" תוספת תקציבית של 29 מיליון שקלים. בינתיים, הארגון מציע השתלמויות בזום בסכום של 40 שקלים לכל נרשם. בהקלטה עם אחראית ההשתלמות היא אומרת: "זה סכום סמלי ביותר, זכותנו לגבות על השקעת זמן, איסוף החומר וארגון הזום". מ"יד ושם" נמסר: "לפי חוק, תקציבנו מתבסס גם על הכנסות עצמיות"

זמן צפייה: 00:47

ארגון "יד ושם" עורך בחודש הבא השתלמות עבור בעלי תפקיד בעיצוב טקסים בארגון ובקהילה במסגרת הרצאה בשם "להיות שותפים בזיכרון" לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ב. ההשתלמות מתקיימת בזום והדבר המפתיע - כל משתתף שנרשם יצטרך לשלם 40 שקלים.

יותר מ-30 אחוזים מתקציב "יד ושם" מגיע מתקציב המדינה - סך של 200 מיליון שקלים. במקביל, ביום ראשון הקרוב צפויה הממשלה לאשר תוספת תקציבית ל"יד ושם" בסך 29 מיליון שקלים. יש לציין כי חלק לא מבוטל מתקציב הארגון מגיע מתרומות.

הזמנה יד ושם השתלמות זום
ההזמנה להשתלמות בזום ב''יד ושם''

במודעת ההשתלמות מצוין כי המשתתפים יקבלו הכוונה והדרכה בהכנת טקס, הגדרת מרכיבי הטקס, פולדר דיגיטלי ובו קטעי קריאה, עדויות, שירים ויצירות לשימוש בטקס. כמו כן, יתקיים סיור וירטואלי באנדרטת הקרון ב"יד ושם", הדרכה בהכנת טקס זיכרון, היכרות עם הנושא השנתי, בניית תוכנית טקס מותאם לקהל יעד, הגדרת מרכיבי הטקס והצגת טקסטים רלוונטיים.

כתב חדשות 13 שוחח עם האחראית על ההשתלמויות שצירפה את מספרה במודעה והיא הגיבה בכעס.

"אז למה 40 שקלים אבל, עבור מה בעצם?"

נציגת "יד ושם": אדוני, עד כאן. אני לא מוכנה לענות על הדבר הזה.

כתב חדשות 13: מה?

נציגת "יד ושם": אני לא מוכנה לענות על העניין הזה. יד ושם הוא מוסד ממלכתי שמקבל 30 אחוז מהתקציב שלו ממשרד החינוך. כל היתר, הוא מממן כתוצאה מהשתלמויות, הדרכות. זו זכותו גם לדרוש כסף.

כתב חדשות 13: אני לא אמרתי כלום. הכול בסדר. אני רק שאלתי עבור מה 40 שקל? מה זו ההתקפה הזו?

נציגת "יד ושם": אני מרגישה לא נעים עם השיחה הזו. אני מצטערת.

כתב חדשות 13: "אני רוצה לדעת לאן הכסף הולך? אתם מוסד מכובד.

נציגת "יד ושם": אנחנו מוסד מאוד מכובד. אנחנו לא גובים כספים סתם. גובים, וזכותנו, על ידע, על השקעת זמן, על תשלום למדריך, על השקעה באיסוף החומר, בארגון הזום. גם הזמנו הרצאה מחו"ל ואנחנו משלמים לה כסף. מדובר בסכום סמלי ביותר".

מארגון "יד ושם" נמסר בתגובה: "יד ושם הינו ארגון ללא כוונת רווח. הכניסה לאתר ולמוזיאון לתולדות השואה פתוחה לציבור ואינה כרוכה בתשלום. בנוסף, יד ושם מציע כמה פעילויות הכרוכות בתשלום, ביניהן פעילויות הכוללות הרצאה של מרצים חיצוניים, פעילויות במסגרתן המשתתפים מקבלים ערכות של מגוון חומרים ועוד, לכן הכנה ותיפעול של פעילות - אם פיזית או מקוונת – כרוכה בעלויות. הפעילות שאליה אתה מתייחס הינה השתלמות לקיום טקסים בארגונים ובמוסדות שלרוב משתתפים בעלות ההשתלמות. חשוב לציין כי על פי החוק, תקציבו של יד ושם מתבסס גם על הכנסות עצמיות (בנוסף לתקציב המדינה שכיום עומד על כ-38% מהתקציב בלבד ותרומות שיד ושם עומל על גיוסן). ההכנסות משמשות להמשך פעילות של יד ושם למען הנצחת זיכרון השואה והנחלתו".