הפרופ' הישראלי שאמר ש"ארה"ב רוצה לקבור אותי" - נעלם

פרופ' גל לופט, שמבוקש בארה"ב בחשד לייצוא נשק ללוב ולסין, נעצר בקפריסין לפני כחודשיים בעקבות צו מעצר של האינטרפול – אך נעלם לפני כשלושה שבועות לאחר ששוחרר בערבות של 150 אלף אירו. הוא טען כי מעצרו בוצע ממניעים פוליטיים בשל מידע שמסר הנוגע לכאורה לפרשת שחיתות שבה מעורב האנטר ביידן, בנו של נשיא ארה"ב. עורך דינו: "הוא לא יעשה דבר בניגוד לחוק"

פרופסור גל לופט

הפרופסור הישראל גל לופט נמלט מקפריסין לאחר ששוחרר טרם משפטו. לופט בן ה-56 נעצר לפני חודשיים בנמל התעופה הבינלאומי בלרנקה, זמן שניסה לעלות על טיסה לישראל. טרם נמלט, הפרופ' המתין בקפריסין לקבלת החלטת רשויות החוק האם להסגירו לארה"ב שם יועמד לדין בגין סחר בנשק. בחשבון הטוויטר שלו צייץ לפני כחודשיים כי "ארה"ב רוצה לקבור" אותו.

האינטרפול הוציא צו מעצר נגד לופט, לפי בקשת ה-FBI, בגין חשד במעורבותו בפרשת ייצוא נשק לסין וללוב בין השנים 2015 ל-2023. בחודש שעבר בית המשפט המחוזי בלרנקה הורה על שחרורו לפני משפטו, עד להחלטה האם כאמור יוסגר לארה"ב. עד אז, לופט חוייב לשלם כ-150 אלף אירו כערבות לשחרורו, ולהופיע בתחנת המשטרה הקרובה לביתו בפאפוס פעמיים בשבוע.

ב-28 במרץ אישרה המשטרה הקפריסאית כי הוא נעדר, ויום למחרת אותרה מכוניתו של הפרופ' באזור לרנקה. הרשויות טענו כי הן בודקות את האפשרות שהוא ברח מהמדינה. לפני מעצרו לופט שימש כמנהל שותף במכון לביטחון עולמי שבוושינגטון, והיה חלק מצוות חשיבה שהתמקד בנושאי אנרגיה, ביטחון ומגמות כלכליות.

לופט טען שמעצרו נובע ממניעים פוליטיים, מאחר שהאשים את בנו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, האנטר, בפרשת שחיתות, כשזה השתמש ב-FBI כדי לשתף מידע מסווג עם שותפיו העסקיים מסין. לופט טען כי ניסה לדווח למשרד המשפטים האמריקני על יחסי משפחת ביידן עם חברת CEFC (חברת אנרגיה) שבשליטה סינית. הוא טען שהחברה שילמה להאנטר ביידן ולדודו, ג'ים ביידן, 100 אלף דולר, ועוד 65 אלף דולר בעמלות חודשיות, כדי לרכוש מידע מסווג מתוך ה-FBI.

בהודעה שצייץ בחשבון הטוויטר שלו לפני כחודשיים כתב לופט: "נעצרתי בקפריסין בעקבות בקשת הסגרה ממניעים פוליטיים על ידי ארה"ב. הם טוענים שאני סוחר נשק. זה היה מצחיק אם זה לא היה טרגי. מעולם לא הייתי סוחר נשק. משרד המשפטים האמריקני מנסה לקבור אותי כדי להגן על ג'ו (ביידן), ג'ים והאנטר ביידן. שאציין שמות?".

בעבר מתח הפרופ' ביקורת פומבית על מדיניות החוץ של ארה"ב, כמו גם על ממשל ביידן באופן כללי. בפסגת בייג'ינג ב-2021, "הפורום הבינלאומי לדמוקרטיה: הערכים האנושיים המשותפים", טען לופט כי "מחויבותו של ממשל ביידן לדמוקרטיה מתקיים רק כאשר האינטרסים שלה מאפשרים זאת".

עו"ד מרדכי ציבין, המייצג את לופט, מסר בתגובה: "מדובר בידיעה תמוהה. עד כמה שאני מכיר את פרופ' לופט, הוא לא יעשה דבר בניגוד לחוק. איני יודע על מה מדובר, בלי קשר לדיווח המוזר בתקשורת הקפריסאית, ייתכן שגורמים מסויימים בארה"ב חוששים ממידע שיש למרשי, כך שיעשו הכול - מבחינה חוקית - על מנת שלא יתאפשר לו להעיד על כך".