משפחות החטופים, אחרי האסון: "הזהרנו את הקבינט - וצדקנו"

אחרי ששלושה חטופים נורו למוות על-ידי כוח צה"ל בשג'אעיה, מסרו משפחות החטופים הצהרה. רז בן עמי, ששוחררה מהשבי לפני כשבועיים ובעלה אוהד עדיין חטוף בעזה: "הבטחתם להביא אותם בחיים". רובי חן, שבנו איתי שבוי ברצועה: "יותר קל לפגוש את נשיא ארה"ב מאשר את קבינט המלחמה"

זמן צפייה: 05:03

בצל האסון בשג'אעיה, בו נורו אתמול (שישי) למוות שלושה חטופים ישראלים בעזה בשוגג על-ידי כוח צה"ל, משפחות החטופים מסרו הערב הצהרה מיוחדת, בקריאה לרקימת מתווה שחרור חטופים נוסף. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לשאת הצהרה ב-20:30 בקריה שבתל אביב.

רז בן עמי, ששוחררה מהשבי ובעלה נותר מאחור, אמרה בהצהרת המשפחות בכיכר החטופים: "בעלי אוהד נמצא בשבי החמאס. אני לא אוותר עד שהוא יהיה כאן. התחננתי בפני הקבינט, הזהרנו שלחימה עלולה לגרום לפגיעה בחטופים - ולצערי צדקנו. אם מתווה החטופים היה נדחה בשבוע אולי גם אני לא הייתי פה. כל שעה ודקה היא קריטית עבור החטופים, הם נמצאים בסכנת חיים ממשית. ישראל חייבת להניח מתווה פעימות נוסף לשחרורם. פעולה צבאית בלבד לא תביא להשבת החטופים בחיים. לקבינט - יוזמה היא עוצמה ולא חולשה. הציג מתווה חטופים חדש עכשיו - אני מתחנננת אליכם. למה אתם מחכים?".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1612232106' autoplay='0' credit='' desc='עדויות חטופים ששוחררו מהשבי' poster='' kid='1_poumbtzj' duration='227']

מיה רגב ששוחררה משבי החמאס, אמרה בהצהרה יחד עם אחיה איתי ששוחרר גם הוא מהשבי: "לא עוצרים עד שאחרון החטופים בבית. איתי ואני נמשיך לעשות הכל כדי שזה יקרה. העצרות בכיכר הזו תמשיך להתקיים בכל שבת עד שאחרון החטופים ישוב. תודה לכולם, שבכיתם בשבילנו וצעקתם במקומנו. הצלתם לנו את החיים. עכשיו אני ואיתי מוכנים לזעוק איתכם ביחד - עד אחרון החטופים".

דניאל אלגרט, שאחיו איציק חטוף בעזה, אמר: "אנחנו מקבלים ארון אחרי ארון, גופה אחרי גופה. חיילים נקלעים למצבים מטורפים. אם עד היום בלילה לא נקבל מענה מהקבינט או רה"מ נתניהו, ולא נראה עסקה שנרקמת להשבת החטופים שנותרו בשבי, נעביר את הפעילות של מטה החטופים לשער בגין בכניסה לקריה בתל אביב. אנחנו נעמוד שם 24 שעות ביממה ונחכה להם שם. אני יודע שהם ינסו להתחמק, להיכנס משערים אחרים, ולא להסתכל לנו בלבן של העיניים כי הם מתביישים ואשמים, אבל אנחנו נעמוד שם ונחכה להם עד שנקבל עסקה חדשה - ביוזמת מדינת ישראל". רובי חן, שבנו איתי שבוי ברצועה, אמר: "יותר קל לפגוש את נשיא ארה"ב מאשר את קבינט המלחמה".

מחאת משפחות החטופים בעקבות האסון בשג'אעיה חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים אמש בעקבות האסון בשג'אעיה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הבוקר פרסם צה"ל פרטים חדשים מהתקרית הקשה, שחושפים את עומק הטרגדיה. על-פי התחקיר, האירוע החל כשכוח מגדוד 17 נכנס למבנה, זיהה שלוש דמויות חשודות והגדיר אותם כמחבלים. אחד החטופים, שעוד זוהה כמחבל, אחז בדגל לבן, ושלושתם לא לבשו חולצה - אך הכוחות פתחו באש בכל זאת, בניגוד להוראות הפתיחה באש האוסרות על ירי באנשים לאחר שנכנעו.

במהלך הירי הראשוני נהרגו שניים מהחטופים, בעוד שהשלישי הצליח לחמוק ולברוח בחזרה לתוך המבנה. בשלב זה המג"ד של גדוד 17 חשב שמדובר בפיגוע משיכה, בו מחבלים מנסים למשוך לוחמים לתוך מלכודת - ולכן הוא צעק לחטוף לצאת החוצה. החטוף בתגובה צעק "הצילו" בעברית, אך לאחר מכן יצא מהמבנה ונורה למוות. המג"ד צעק לכוחות לחדות מהירי, אך ללא הועיל. בשלב הזה המג"ד הבחין בחזות המערבית של החטוף והבין שמדובר באירוע חריג. ההבנה כי מדובר באחד החטופים הישראלים התקבלה זמן קצר לאחר מכן. האירוע כולו נמשך בין דקה לשלוש דקות.

לפני יומיים אותר מבנה בעזה, בו נתלה שלט שבו נכתב בעברית 'הצילו שלושה חטופים' וכיתוב SOS מבד. תחילה נחשד כי המבנה הוא מלכודת ללוחמים, אך כעת נבחנת האפשרות לפיה שלושת החטופים שנורו למוות שהו במבנה זה - והדבר נבדק במסגרת חקירת האירוע. בצה"ל מעריכים כי המחבלים שהחזיקו בחטופים נהרגו בתקיפות או שנטשו אותם.

תחקיר האירוע נמשך ואלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן הציג ממצאים לרמטכ"ל הרצי הלוי - שנסע לפיקוד הדרום מיד לאחר האירוע כדי לתחקר אותו בעצמו. תחקיר המקרה יימשך גם היום, בפיקוח של הלוי ופינקלמן. בנוסף, קצין בכיר בפיקוד הדרום מסר כי הוראות הפתיחה באש חודדו, וכי צה"ל מטפל בחיילים היורים, שלפיו, "נמצאים במתח עצום ובתחושה נוראית". הקצין הוסיף: "אין פה תקלה ערכית".