שלושה חוקרים זכו בפרסי בלווטניק למדענים בישראל לשנת 2022

פרופ' נעם שטרן-גינוסר ופרופ' רונן אלדן ממכון ויצמן יחד עם פרופ' מני שלום מאוניברסיטת בן גוריון הם הזוכים בפרסי בלווטניק שמוענקים מדי שנה על מחקרים פורצי דרך. הטקס יתקיים בחודש יוני וכל אחד מהזוכים יזכה במענק של 100 אלף דולר

זוכים פרס קרן בלווטניק
הזוכים בפרס קרן בלווטניק | צילום: צילום: Blavatnik Awards

קרן משפחת בלווטניק, האקדמיה למדעים של ניו יורק והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים הכריזו היום (שלישי) על הזוכים בפרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל לשנת 2022. שלושה חוקרים מאוניברסיטאות בישראל יקבלו כל אחד מענק בסך 100 אלף דולר על מחקריהם פורצי הדרך.

פרסי בלווטניק מעלים על נס מדענים ומהנדסים צעירים ומבטיחים בשלב מוקדם בקריירה המקצועית שלהם הן בזכות הישגיהם יוצאי הדופן והן בזכות ההבטחה הגלומה בהם לתגליות מדעיות בעתיד.

הפרסים מוענקים לחוקרים עד גיל 42 על מחקריהם פורצי הדרך בשלושה תחומים – מדעי החיים, כימיה ומדעי הפיזיקה וההנדסה. פרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל מוענקים לצד הפרסים הבינלאומיים שמוענקים מדי שנה בארצות הברית ובבריטניה.

פרופ' נעם שטרן גינוסר, בת 43 ממכון ויצמן למדע, זכתה בפרס במדעי החיים על פיתוח כלים אנטליטיים פורצי דרך לחקר מנגנוני וירוס ה-CMV. כלים אלה כוללים את השימוש בבניית פרופיל ריבוזומים ליצירת מפות ברזולוציה גבוהה של הגנום, ואלה שימשו גם לאפיון הגנום של SARS-CoV-2, הווירוס הגורם לקורונה.

פרופ' נעם שטרן גינוסר
פרופ' נעם שטרן גינוסר

בפרס הכימיה זכה פרופ' מני שלום, בן 42 מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, שפיתח שיטות חדשות לסינתזה ולגידול של חומרים מתקדמים שניתן להשתמש בהם לטובת מקורות אנרגיה חלופיים. חומרים אלה, שעלותם נמוכה, יציבים בתנאים קשים וניתן לעשות בהם שימוש בהמרה ובאגירה של אנרגיית השמש, סוללות ותאי דלק.

פרופ' מני שלום
פרופ' מני שלום

בפרס במדעי הפיזיקה וההנדסה זכה פרופ' רונן אלדן, בן 41 גם כן ממכון ויצמן למדע, על תרומותיו פורצות הדרך להסתברות של ממדים גבוהים, תחום במתמטיקה העוסק במערכות אקראיות עם משתנים רבים. פרופ' אלדן פתר השערות פתוחות ארוכות שנים בתחום זה ופיתח טכניקות שמצאו יישומים רבים בתחומי הסטטיסטיקה ומדעי המחשב.

פרופ' רונן אלדן
פרופ' רונן אלדן