ניצולת אסון הרעש ב-1999: "פחדתי על הילדים, אני יודעת מה התוצאה"

שירן פרנקו, ששהתה עם משפחתה במלון בטורקיה כשרעידת אדמה חזקה וקטלנית פקדה את המדינה לפני 23 שנה, הייתה בת תשע כשנקברה תחת ההריסות - וחולצה כעבור חמישה ימים. בעקבות אסון הרעש הנוכחי, היא מספרת בריאיון לאמנון לוי על התחושות שחוותה: "זה חוסר אונים מוחלט, חושך"

זמן צפייה: 04:09

שירן פרנקו הייתה בת תשע כשחולצה אחרי כחמישה ימים מתוך הריסות בית המלון שבו שהתה עם בני משפחתה בטורקיה, שקרס ברעידת אדמה עוצמתית שפקדה את המדינה לפני 23 שנים, ב-1999. כמה עשרות אלפי בני אדם נספו באסון, בהם אביה ואחיה וסבה וסבתה. היא ואמה איריס ניצלו. היום (שני), ברקע שתי רעידות האדמה ההרסניות שפקדו את טורקיה וסוריה, אמרה פרנקו בריאיון לאמנון לוי: "אי אפשר שלא היה להרגיש את זה. הבנתי שלא דמיינתי, שזו באמת רעידת אדמה".

החילוץ של שירן פרנקו
החילוץ של שירן פרנקו

שירן פרנקו, כיום פרנקו-קליינמן, מתגוררת עם בעלה בבניין בן 20 קומות. "ישר ניגשתי לטלפון. קבוצת הוואסטאפ של הבניין כבר רעשה", היא מספרת. "כל אחד שאל אם הרגשנו את זה, חברות סימסו לי. הדבר הראשון שאמרתי לבעלי זה שאנחנו בורחים לאימא שלי. היא גרה באותו רחוב, בבית פרטי. חשבתי ששם פחות ירגישו את זה. . אני יודעת שזה קיצוני לומר את זה, אבל ראיתי מה עלול לקרות. לא הצלחתי להכיל את התרחיש הזה. הגוף פתאום מגיב, דפיקות לב, זיעה קרה. פחדתי על הילדים שלי, כי אני יודעת מה התוצאה של רעידות אדמה, לצערי. רק לפני כמה שעות הצלחתי באמת להירגע מכל העניין".

על האסון האישי שלה היא אומרת: "הייתי ערה רוב הזמן. אני פחות או יותר זוכרת את האירוע. דיברתי עם אחי התאום, אריה, בעיקר רציתי לוודא שהוא עונה לי, כי ההורים לא שמעו אותי; ואריה - אני זוכרת שהוא היה ממש צמוד אליי - בשלב מסוים כבר לא ענה. בתור ילדה בת תשע לא הבנתי מה המשמעות של זה. לא הבנתי מה זה מוות בכלל. מה פתאום שדבר כזה יקרה? רק אחרי שהטיסו אותי לבית החולים תל השומר, אחרי שבוע של אשפוז, סיפרו לי את זה. המשפחה עטפה אותי לכל אורך הדרך. זה חוסר אונים מוחלט. אי-ודאות מוחלטת. זה חושך, ואתה ער".