אבטחה כבדה וחסימות כבישים: כוננות לקראת מצעד הגאווה בי-ם

דריכות שיא במשטרה לקראת המצעד שיתקיים היום בבירה, שבו צפויים לקחת חלק עשרות אלפי בני אדם: יותר מ-2,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול ייפרסו בשטח ויאבטחו את הצעדה, כשברקע איומים לפגוע במשתתפים. מנגד, פעילי להב"ה יקיימו מחאה. לוח הזמנים המלא והצירים שייסגרו

זמן צפייה: 02:57

לקראת מצעד הגאווה שייערך מחר (חמישי) בירושלים ויפתח את אירועי החודש הקרוב, וכשברקע האיומים נגד הקהילה הגאה - כוננות שיא במשטרה מחשש לפגיעה בעשרות אלפי הצועדים שצפויים להשתתף באירוע: יותר מ-2,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול - גלויים וסמויים - בסיוע כוחות תגבור יאבטחו את ציר הצעדה, את שטחי הכינוס ואת הרחובות הסמוכים לתוואי המצעד. מנגד, פעילי להב"ה צפויים לקיים הפגנה. כמו כן, עוכבו לחקירה שלושה בני אדם בחשד שהתבטאו באופן מאיים כלפי המצעד ברשתות החברתיות.

במשטרה השלימו הערב את ההיערכות, ואמרו כי "השוטרים יפעלו לצמצם ככל שניתן את הפגיעה במרקם החיים באזור, תוך שמירה על מהלכה התקין של הצעדה". עוד הבהירו במשטרה כי  "כל מי שינסה לשבש את מהלכו התקין של מצעד הגאווה יטופל במלוא החומרה. בהקשר זה מבוצעת פעילות לפני ובמהלך המצעד, בשטח ובמרחבי הרשתות החברתיות, לאיתור חריגים ולטיפול בהם".

הצועדים יתכנסו בגן הפעמון החל מ-15:00, וב-17:00 תחל הצעדה שתעבר דרך הרחובות דוד המלך, פלומר, קרן היסוד, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן אריאל וגן העצמאות.

מצעד הגאווה בירושלים ב-2021
מצעד הגאווה בירושלים ב-2021 | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
.מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים. יוני 2022 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החל מ-14:00 ייסגרו לתנועה הרחובות הבאים: קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג', הלל ומנשה בן ישראל. כמו כן, ייסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם, בהם אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), שמואל הנגיד, אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר, דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע (תתאפשר יציאה ליצחק קריב). בין הצירים שיישארו פתוחים: דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל, חיים בר לב (בשני הכיוונים). תתאפשר חניית נכים בחניון ייעודי בגן הפעמון.

מסלול המצעד
מסלול המצעד

מנגד, צפויה מחאה על קיום המצעד ולשם כך אישרו במשטרה לקיים אותה במתחם "גן בלומפילד". במשטרה אמרו כי "ציר ההגעה למתחם המחאה יהיה דרך מרכז מורשת בגין, שהוגדרה 'נקודת כינוס' למשתתפי המחאה. הגעה לשטח הכינוס תעשה מכיוון דרך חברון לכיוון גשר הסינמטק. משם יצאו המשתתפים דרך רחוב נבון לכיוון גן בלומפילד דרך רחוב יעקב שטיינדרהט. ההגעה למתחם המחאה תתאפשר רק בציר שפורט. המשטרה תפעל בנחישות כנגד כל גורם שינסה להפר את הסדר ומהלכו התקין של המצעד".

כמו כן, אמרו במשטרה כי "בשל העומסים הצפויים, הנהגים מתבקשים לגלות סבלנות, להישמע להוראות השוטרים, ולהיות קשובים לדיווחים שיועברו באמצעות התקשורת וערוצי הדיגיטל של המשטרה. אפליקציית הניווט WAZE תעודכן ברחובות החסומים ומיד עם פתיחתם לתנועה. למידע נוסף, ניתן לפנות למוקד המידע 110 של משטרת ישראל".

ההודעה שנשלחה לתושבי ירושלים
ההודעה שנשלחה לתושבי ירושלים

גם חמאס הצטרף לאיומים נגד המצעד - ופרסם הודעה שבה נאמר: "אנחנו מגנים בחריפות את ההיתר שנתנו השלטונות הפאשיסטים בישראל לקיום המצעד הפרובוקטיבי, שאמור לעבור ברחובות ירושלים הכבושה מחר, בניסיון ציוני לשנות את זהותה של העיר המקודשת. אנחנו קוראים לציבור הפלסטיני שייאבק בצעדים אלו מתוך הגנה על ערביותה של ירושלים".

"למחות נגד התועבה": לפני מצעד הגאווה, "עיריית י-ם" שלחה הודעות

על רקע שלל האיומים לקראת המצעד, קיבלו תושבים בירושלים הודעה ממספר השייך לעירייה שבה נכתב "ירושלים היא לא סדום. דתיים, חילונים, חרדים - כולם באים מחר למחאה נגד מצעד התועבה ב-15:45 ליד מרכז בגין".

יערה, תושבת ירושלים שקיבלה את ההודעה, אמרה: "הסתכלתי פעמיים כדי לראות אם זה מטעם העירייה או לא. היית בהלם, כי גם ככה הקיטוב פה גדול וקשה פה מאז הרצח של שירה בנקי. מחר אצעד - ואני מתה מפחד, אבל אגיע למצעד כי מוכרחים. צריך לבדוק מי אחראי לשערורייה הזו, ואיך זה קורה בקלות כזו. זה לא אמור לקרות במערכת מוגנת. כל אחד שירצה לשלוח הודעה דרך העירייה יכול לעשות זאת?".

מעיריית ירושלים נמסר: "המסרונים לא נשלחו מטעם עיריית ירושלים. העירייה תבצע בהקדם פנייה רשמית למשרד התקשורת ולספק השירותים על מנת לחקור ולמגר תופעה זו".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר מסרה: "הודעת התפוצה המסיתה שנשלחה מעיריית ירושלים מגדירה שפל חדש וחסר תקדים. אנו דורשים מעיירית ירושלים לגנות באופן מיידי את ההסתה נגד הקהילה הגאה ולהתנער מהודעה באופן שלא משתמע לשתי פנים. מדובר באירוע חמור שיש לתחקר אותו במיידית ולמצות את הדין המלא עם האחראיים. זה בדיוק הזמן של כל אחד ואחת להצטרף למצעד מחר למען ישראל עם עיר בירה שיווניות, סובלנית ומכילה.

מהבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות נמסר: "מטריד מאוד, כתושבים ירושלמיים, לחשוב שדברי בלע כאלה יכולים לצאת מהעיריה שלנו. רק לפני שבועיים, ביום חגה של ירושלים, התפרסמו בציבור ההתבטאויות הנוראיות של חברי מועצת העיר, והנה היום - רגע לפני המצעד - עיריית ירושלים שוב מפנה את גבה לתושבים ולתושבות מאוכלוסיית הלהט"ב בעיר. אנחנו מבטיחות לקהילה הגאה בירושלים ובעולם כולו - לא נשקוט עד שירושלים תיעשה עיר שכולנו יכולות לשגשג בה, ולחיות בשלום זו לצד זו. ירושלמים וירושלמיות יקרים, משפחה, חברים ושכנים - בואו לתמוך בנו מחר במצעד, ולהבהיר לעיריית ירושלים שכשהיא מפנה את גבה לחלק מאיתנו - היא מפנה את גבה לכולנו. אנחנו קוראות לראש העיר משה ליאון, להוציא בקולו, ובאופן בלתי מתפשר התנגדות להודעות שנשלחו בשם העירייה, ותמיכה בקהילה הגאה בעיר".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3105232039' autoplay='0' credit='' desc='סקר חדשות 13: עד כמה הציבור תומך בקהילת הלהט"ב?' poster='' kid='1_co3wtmp5' duration='102']

יש סיבה לגאווה? סקר: עד כמה הציבור בישראל תומך בקהילת הלהט"ב

בתוך כך, מוקדם יותר פורסמו בחדשות 13 נתוני סקר שנערך על-ידי פרופ' קמיל פוקס לקראת חודש הגאווה, שמהם עולה כי רוב ברור באוכלוסייה תומך בשוויון זכויות לקהילה הגאה, וקיימת עלייה משמעותית בתומכים מהשנה שעברה - זאת למרות האופי הדתי והשמרני של הממשלה הנוכחית.

בסקר הוצגו למשתתפים שתי שאלות: "האם את'ה תומך/ת בנישואים חד-מיניים" ו"האם את/ה תומך/ת בשוויון זכויות מלא לקהילה הגאה".

הפילוח, כאמור, נעשה לפי מגזרים ומפלגות. נתוני הסקר מגלים כי רוב אזרחי ישראל תומכים במתן שיוויון זכויות מלא לקהילה הגאה - כ- 61%. באוכלוסייה היהודית בארץ האחוזים גבוהים אף יותר, והמגזר הלא-יהודי בארץ מוריד את אחוז התמיכה הכללית. בנוסף, התמיכה בקהילת הגאה עלתה בצורה משמעותית בציבור הדתי.

נתונים מעניינים עלו גם בממצאים הקשורים במפלגות: כ-50% מתומכי הליכוד תומכים בנישואים חד-מיניים, וכ-19% ממצביעי ממפלגות הציונות הדתית תומכים בנושא. מדובר בעלייה משמעותית מאוד לעומת שנה שעברה, אז תמכו רק 4% מהמצביעים למפלגות הציונות הדתית בנישואים חד-מיניים.