מכת תאונות העבודה: ארבעה הרוגים מקריסת מנוף ביבנה

חלקי מנוף קרסו באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי בעיר. צוותי כיבוי חילצו שני פועלים נוספים שהיו לכודים בגובה על המנוף. השר כץ זימן ישיבת חירום. שמונה בעלי תפקידים באתר עוכבו לחקירה

זמן צפייה: 30:24

ארבעה פועלים נהרגו היום (ראשון) בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי בעיר יבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. שני פועלים נוספים חולצו מהמנוף כשמצבם קל, לאחר שנלכדו בגובה של 30 מטרים - כ-12 קומות. שר העבודה והרווחה חיים כץ זימן אליו לישיבת חירום את ראשי מנהל הבטיחות לאור שורת האסונות שאירעו לאחרונה באתרי הבנייה. מדוברות המשטרה נמסר כי חקירת התאונה הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה. שמונה בעלי תפקידים שונים באתר העבודה עוכבו לחקירה, חלקם יחקרו באזהרה. פועל נוסף שנעדר, אותר מחוץ לאתר הבנייה ללא פגע.

פעילות חילוץ התבצעה באמצעות חבלים ומנוף בגובה של 60 מטרים שהוזעק למקום. לזירה הגיעו נציב הכבאות רב טפסר דדי שמחי ומפקד המחוז טפסר אייל כספי. מתחילת 2019 נהרגו 20 אנשים בתאונות עבודה, ואך לפני כחודש נהרג פועל מהתחשמלות באותו אתר בנייה. מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי העובדים היו על המנוף, ונהרגו בעקבות קריסתו.

דן ורשבסקי, ו"ר ועד מפעילי העגורן הארצי, אמר כי "הכתובת כבר הרבה זמן על הקיר. זה הכל תופעה בענף הבניין - הבטיחות כמעט לא קיימת. המנוף היה אמור להיות מפורק היום, אבל כנראה בזמן הפירוק כל החלק האחורי קרס. במציאות אין שטח סטרילי, לא בעבודה עם מנוף, לא בזמן פירוק ולא בזמן הרכבה. כולם ממהרים. הקבלן רוצה לסיים את העבודה מהר, גם הפועלים. אין שום זהירות", אמר. "לצערי אנחנו רואים שתאונות קורות בגלל חוסר זהירות. בקסדות בדרך כלל משתמשים, אבל לשאר הדברים אין זמן, כי בטיחות לוקחת זמן. הרבה פועלים נופלים כתוצאה  מכך. אני מאמין שאם היו שומרים על כללי הבטיחות ולא היה לחץ לסיים את העבודה מהר כל זה לא היה קורה. משרד העבודה חייב להתעורר. כל מי שנכנס למקצוע לא מוכשר מספיק בשביל לעבוד בבניין. זה מתחיל בפועלים, מי שמתקן את המנוף ומי שמפקח. אין הדרכות שנתיות. לצערי הרב זה לא האסון האחרון".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190519-1121' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_anazda9b' duration='179'']

אור שיצ'יסנקי, דובר כבאות מחוז מרכז אמר לחדשות 13: "זיהינו את משימת החילוץ העיקרית, אותו פועל שתלוי בין שמים וארץ מרתמה. לוחמי היחידה עלו למעלה, נוצר קשר ראשוני אך לצערי הרב הבנו שאותו פועל לא נמצא בין החיים היות והוא ספג פגיעה מהמנוף שקרס. כשהתחלנו בפעולות החילוץ הלוחמים רתמו את הפצוע אליהם. כרגע מתבצע חילוץ מבוקר של שני פצועים שיורדים בליווי לוחמי אש למטה, ונצמאים בהכרה כשהם סובלים צפציעות קלות. אנחנו עוד לא יודעים מה הסיבה לקריסת המנוף".

דובר מד"א זכי הלר אמר לחדשות 13 כי: "הפרמדיקים שלנו הבחינו בשלושה פועלים מחוסרי הכרה ונאלצו לקבוע את מותם במקום. היו דיווחים על אדם נוסף שנמצא למעלה ליד העגורן של המנוף, ובמשך דקות ארוכות הכבאים חילצו אותו כשהוא חסר הכרה. ברגע שהוא חולץ הוא הובא לידי הצוותים שלנו כשמצבו אנוש. כשאנחנו הגענו הם היו למטה עם פציעות קשות מאוד. ברגעים כאלה כשישנם לכודים בגובה רב אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם כוחות הכבאים שעוסקים בחילוץ".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190519-1115' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='דובר מד"א זכי הלר' kid='1_rq6gneme' duration='147'']

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190519-1143' autoplay='0' credit='droneimagebank' desc='זירת האירוע ביבנה' kid='1_3rlzva6m' duration='43'']

ישראל אסל, עו"ד היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה מסר כי  "אסון כבד אירע היום באתר בנייה בשד' ז'בוטינסקי ביבנה בזמן שעגורן צריח קרס, שלושה פועלים נהרגו ואחד נותר תלוי בן שמיים לארץ. תאונות עגורנים רבות מתרחשות בזמן התקנה ופירוק של עגורני צריח, ועל פי המצב המשפטי הקיים היום, אין שום הסדרה חוקית מטעם המדינה של נושא פירוק והתקנה של עגורני צריח. לפי המצב החקיקתי הקיים היום, כל עובד יכול לקחת פטיש ואיזמל ולהרכיב עגורן. החקיקה בתחום עגורני הצריח היא משנות השישים ואינה מעודכנת, במשך שנים רבות המדינה התרשלה ולא עדכנה את המצב החקיקתי ואין להתפלא שמתרחשות כל כך הרבה תאונות עגורנים באתרי הבנייה. גם להסתדרות חלק באשמה למצב, שכן זו מיהרה לחתום על הסכמים לשיפור הבטיחות מול המדינה אך הסכמים אלו טרם קוימו במלואם. מתחילת שנת 2019 נהרגו 34 עובדים בתאונות עבודה 19 מהם בתאונות בענף הבנייה הגיע הזמן להפסיק את ההפקרות, דמם של הפועלים אינו הפקר".

השר גלעד ארדן צייץ בטוויטר: "‏תאונת העבודה ביבנה מזעזעת ומספר הנפגעים וההרוגים באתרי בנייה בלתי נתפס!", כתב. "הבהרתי למשטרה מספר פעמים בחודשים האחרונים, שאני מצפה שחקירת האירועים תגיע לבירור האחריות הפלילית עד הדרגים הבכירים ביותר בחברות הבניה. אסור להסתפק בחקירת עובדי אתרי הבניה בלבד. אני קורא גם לבתי המשפט ‏להתייחס בחומרה לרשלנות חברות בנייה הנוגעת לפיקוח ולבטיחות באתרים ברחבי הארץ. הרשלנות הזו גורמת למותם של בני אדם וכך צריך להתייחס אליה".

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, הפנה אצבע מאשימה לכיוון שר העבודה והרווחה חיים כץ שאחראי על אכיפת חוקי העבודה: "השר חיים כץ נכשל כשלון חרוץ בהגנה על העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית ולמעשה המצב כיום הקבלנים בונים דירות יוקרה על גופות של פועלים והרגולטור נותן יד להפקרות התמשכת בענף הבנייה" בן שמעון מוסיף "על הקבלנים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבנייה ויש לנקוט בפעולות אגרסיביות כנגד קבלנים בכלל זה הגשת כתבי אישום כנגד מנהלי חברות ונושאי משרה בכירים בחברות הקבלניות וכן לשלול את השתתפותם בפרויקטים ממשלתי".

יוסי דדוש, יו״ר ארגון נכי ואלמנות תאונות עבודה בישראל אמר על קריסת המנוף הבוקר ביבנה: "מדינת ישראל מפקירה את בוניה. הגיע הזמן שהמדינה תשנה את הטיפול בנושא - מעסיק שישנו חשד שפעל ברשלנות צריך להיעצר מיידית ל-48 שעות ולהיחקר. בנוסף, יש לעדכן את התקנים של הציוד ותגדיל משמעותית את מספר המפקחים בשטח. אנחנו פוגשים את האלמנות לאחר מכן ורואים כיצד הן נאבקות על המשך חייהן. השבוע האחרון היה קשה ביותר עם חמישה הרוגים ועוד פצועים, שעל חלקם אף אחד לא שמע או ישמע. הגיעו מים עד נפש. הגיע הזמן שמעסיקים שהפועלים שלהם נפגעים או נהרגים ישאו באחריות פלילית וישבו בכלא. אין הבדל בין נהג פזיז או שיכור שהורג לבין מעסיק שרשלנותו הורגת. אוזלת היד של המדינה באכיפה מינימלית מאפשרת ומעודדת את אותם מעסיקים להמשיך ולעבוד בצורה חסרת אחריות ורשלנית שגובה חיי אדם?".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190519-1046' autoplay='0' credit='' desc='דוברות מד"א' kid='1_6bn49kqy' duration='23'']

אורן בלושטיין, המשנה למנכ"ל מד"א, אמר לחדשות 13: "מדובר בזירה מורכבת של מנוף שקרס. יש כרגע חמישה פצועים בפציעות שונות. חלקם אנוש. על המנוף עוד שני פצועים לכודים שהגישה אליהם מאוד קשה. אנחנו ממתינים עם כוחות החילוץ כדי לראות איך להגיע לאותם פצועים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190519-1029' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_z76c0sd7' duration='64'']

פראמדיק מד"א אלון מלמה סיפר: "מדובר באתר בניה גדול עם שני בנייני מגורים שבמרכזם עומד מנוף, חלקו האחורי של המנוף התפרק וקרס על הקרקע. שלושה פועלים שהיו בסמוך נפגעו באורח קשה מאוד בכל חלקי גופם, תוך כדי פעולות החילוץ שלהם ביצענו בדיקות רפואיות אבל הם היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם. פועל נוסף, שנלכד על המנוף בגובה של עשרות מטרים מחולץ ברגעים אלו ע"י כוחות הכיבוי שהגיעו למקום".

זירת האירוע ביבנה
זירת האירוע ביבנה | צילום: דוברות מד''א

האיזור ביבנה בו קרסו חלקי המנוף
האיזור ביבנה בו קרסו חלקי המנוף | צילום: google earth

ביום חמישי נהרגו בתוך שעות שני פועלים בתאונות עבודה. פועל בניין בן 30 נפל אל מותו מגובה חמש קומות באתר בנייה ברחוב המגשימים שבפתח תקווה. צוותים רפואיים של מד"א הגיעו למקום, העניקו לו טיפול רפואי וביצעו בו פעולות החייאה – בסופן נאלצו לקבוע את מותו.

"כשהגעתי למקום הפועלים הובילו אותי לקומה במבנה אליה נפל הפועל מגובה רב", ספיר אלעזר רובינשטיין, חובש רפואת חירום במד"א שהגיע לזירה. הוא היה מחוסר הכרה עם חבלה קשה מאוד בפלג גופו העליון. מיד התחלתי להעניק לו טיפול רפואי ולבצע פעולות החייאה שבסופן פראמדיק מד"א קבע את מותו".

פועל נוסף כבן 30 נהרג לאחר שנפל מגובה של כשלוש קומות באתר בנייה בדרך ששת הימים בבני ברק. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו. "כשהגענו למקום הבנו שפועל נפל מגובה רב, בעקבות קריסת פיגומים", סיפר פראמדיק מד"א אלעד פולק. "הוא חולץ לעברנו בעזרת פועלים שהיו במקום ועגורן. הוא סבל מפגיעות קשות ומותו נקבע במקום".