טריללי טרללה: המילה טרלול נבחרה למילת השנה

נועה קירל ואילן פלד לתשומת ליבכם: המילה "טרלול" נבחרה למילת השנה בהצבעה שערכה האקדמיה ללשון עברית בקרב אלפים. שלוש המילים שהגיעו למקומות הבאים מגיעות מעולם מגפת הקורונה. המילה חיסון במקום השני ודחף, הלוא היא בוסטר, במקום הרביעי

נועה קירל ואילן פלד
נועה קירל ואילן פלד | צילום: ערן לוי

הטרללת זוכה בתואר: האקדמיה ללשון עברית הודיעה בצהריים (חמישי) כי המילה "טרלול" נבחרה למילת השנה. תשע מילים הועמדו להצבעה על ידי האקדמיה ואלפים לקחו חלק בהצבעה. המילה צברה פופולריות במיוחד לאחר שחרור השיר של נועה קירל ואילן פלד תחת השם "טריללי טרללה".

באקדמיה מסבירים כי המילה טרלול משמשת ככינוי לעג לאדם פזור דעת או לאדם שדעתו השתבשה עליו (הכינוי בא לעיתים בלוויית תנועה סיבובית של האצבע כנגד הרקה). מן הכינוי הזה נגזרו לפני כארבעה עשורים שם התואר מְטֻרְלָל והפועל לְטַרְלֵל במובן לשגע, להטריד ולהציק. ומכאן גם שם הפעולה טִרְלוּל.

שלוש המילים שהתחרו על המקומות הבאים מייצגות את מגפת הקורונה שמלווה אותנו זה שנתיים: חיסון שזכתה במקום השני, תשנית (מוטציה) שהגיעה למקום השלישי, ודחף (בוסטר) שנבחרה במקום הרביעי.

חיסון קורונה
במקום השני במצעד המילים העבריות. חיסון | צילום: רויטרס

גם המילים האחרות שעמדו לבחירה שיקפו את השנה החולפת: אקלים – לאור משבר האקלים שנכנס למודעות הציבורית, שינוי – מילה המתקשרת לשנה הפוליטית שחווינו, שגרה – לאור הניסיון לחזור לשגרה בצל מגפת הקורונה; פקקים – שממררים את חיינו יותר ויותר; אחרונה חביבה – מדליית זהב, שמזכירה לנו את ההישגים הנאים של המשלחת הישראלית באולימפיאדה האחרונה.

המילה טרלול אינה קשורה למילים להטריל והטרלה שנולדו ברשתות החברתיות. מילים אלו נגזרו מן הכינוי טְרוֹל לגולש שמטרתו לעורר מהומה ולהלהיט את הרוחות (אולי בהשפעת שמו של השדון הנורדי שמעולל מיני תעלולים בסתר, ואולי כשמה של שיטת דיג שבה סירה מושכת אחריה פיתיון ודגים נמשכים אחריו).

באקדמיה ללשון העברית מציינים שהמילה טרלול, שנוצרה בלשון העגה (סלנג), כבשה את מקומה גם בלשון הדיבור הכללית. המילה טרלול דומה למילים אחרות שבהן נגזר שורש ממילת תצליל (אונומטופאה) שאולה מן הלועזית ונכנס לתבנית עברית, כגון להקליק והקלקה מן המילה "קליק".