לאחר סערת ה"בחורילה": הספורטאיות הבכירות נעמדות לצד ג'רבי

העימות בין מתמודדות הישרדות הציף את הדיון על שיימינג ויחסים בין מגדרים בספורט בארץ. כעת, בקמפיין תחת הכותרת "ככה יפה לי", הספורטאיות רוצות להראות שהן חזקות, גאות - ולא דופקות חשבון

זמן צפייה: 11:35

אחרי עוד פליטת פה מהשורדת ליטל סמדג'ה שהדביקה לירדן ג'רבי את שם החיבה "בחורילה", פנינת לשון שמלחימה בחורה וגורילה, יצאו בשבוע שעבר ספורטאיות ישראליות בכירות בקמפיין רשת תחת הסיסמה "ככה יפה לי", הקורא לנשים בספורט להתגאות בגופן - ולכל השאר להפסיק להתעסק בו. עדן רוטברג, בת 22, שחקנית נבחרת ישראל ואחת ההבטחות הגדולות של הכדורסל הישראלי לנשים. "זה מרתיח אותי בכל פעם מחדש", היא מספרת. "היו אומרים לי שאני שרירית ולמה אני הולכת לחדר הכושר. אני לא מתביישת להגיד שאני רוצה להעלות את מסת השריר שלי. זה הכלי שלנו, זה הגוף שלנו, אין לנו מה להתבייש בזה".

אשרת עיני הייתה שחקנית נבחרת ישראל בכדורגל במשך 13 שנים. "מאז אותה אמרה שליטל סמדג'ה אמרה לירדן ג'רבי, הרגשנו שיש הרבה מאוד ילדות שלוקחות את זה כאקסיומה, כמשהו שצריך להקשיב לו, כדעת קהל שנחשבת, שבחורה עם שרירים היא לא בחורה נשית וזה בולשיט גמור", היא טוענת. "בכל דבר שאני עושה, אני אישה, אני נשית. וזה לא משנה מה אני עושה. אם אני הולכת לשחק כדורגל או אם אני עולה על שמלה ועקבים ויוצאת לאירוע. אני בטוחה שליטל סמדג'ה ועוד הרבה-הרבה נשים וגברים שחושבים את מה שליטל סמדג'ה חשבה באותו רגע קפצו משמחה כשירדן ג'רבי לקחה מדליה אולימפית בזכות אותם שרירים, בזכות אותו מבנה גוף".

אשרת עיני, כדורגלנית
אשרת עיני, כדורגלנית | צילום: חדשות 13

כשקלודין שובל, בת 63 ומרת ישראל ברצף כבר 10 שנים נכנסה בפעם הראשונה לחדר כושר, היא הייתה בת 50. 1.56 מ' גובה, 48 ק"ג. מאחורי הסבתא שהחליטה בוקר אחד להפוך למפתחת גוף מסתתרת אישה עם סיפור. "הייתה לי זוגיות אלימה מילולית, פיזית, וכשהגעתי לחדר הכושר, זה כבר היה לבנות את המבנה החיצוני שלי כדי שלא יהיה עוד גבר אחר שיצליח להתעסק איתי ולגרום לי למצבים שהייתי קודם", היא מספרת. לא משנה אם זו אישה מוכה שצריכה ללמוד להגן על עצמה או ספורטאית שרק רוצה להיות הכי טובה בתחומה. בכל פעם שאישה תבקש לחזק את גופה יצוץ כבר מישהו עם משהו חכם לומר.

לפני שנתיים נידון לארי נסאר, רופא נבחרת המתעמלות של ארה"ב, ל-175 שנות מאסר, לאחר שהורשע בתקיפה מינית של יותר מ-150 מתעמלות שלו. זה לא מקרה בודד בעולם הספורט, אלא שלרוב ההטרדות המיניות נתקלות בהשתקה וגם זה גול עצמי שנוטים לדבר עליו פחות מדי. "מתי שמתאים להם לשים אותנו מחוץ למשוואה כי אנחנו נשים בכדורגל, אנחנו מחוץ למשוואה", טוענת עיני. "מתי שמתאים להם להכניס אותנו לאיזושהי תבנית של את אישה אחרי הכול ואישה, לצערי הרב מאוד, גופה הפקר - אז את אישה, זה לא משנה שאת בכדורגל. זה לא רק 'בסדר', זה נהדר שיש לך שרירים וזה נהדר איך שאת נראית ואף אחד לא יכול להגדיר לנו מי אנחנו או מה אנחנו צריכות להיות".