טירן, שגופתו נחטפה, נטמן ביום הולדתו: "אהב לחיות, זה אסון"

הצעיר בן ה-18, שנהרג בתאונת דרכים בג'נין ולטענת משפחתו חמושים פלסטינים ניתקו אותו ממכשירי ההחייאה וחטפו אותו - הובא לקבורה בדלית אל-כרמל, לאחר שגופתו הוחזרה הבוקר לשטחי ישראל. דודו אדי פרו אמר בהלוויה: "ילד שאהב לחיות, ילד שהיו לו תוכניות. עכשיו מתחילים להפנים את האסון הזה"

זמן צפייה: 01:30

אלפי בני אדם השתתפו היום (חמישי) בהלווייתו של טירן פרו, הנער בן ה-18 מדלית אל-כרמל, שגופתו נחטפה ביום שלישי מבית החולים בג'נין והוחזקה על-ידי חוטפים בעיר עד שהוחזרה הבוקר לשטחי ישראל. פרו נהרג ביום שלישי בערב בתאונת דרכים בג'נין, שאליה נכנס עם חבר נוסף כדי לקנות צמיגים חדשים. גופתו נחטפה על-ידי חמושים פלסטינים בטענה שהוא מסתערב.

דודו אדי פרו הספיד ואמר: "כמה עצוב שביום ההולדת שלו אנחנו מלווים אותו למנוחות, במקום לחגוג את החלומות הגדולים שלו. אחרי ירידת המתח עכשיו מתחילים לעכל את האסון הזה, מאחל לכל המשפחה שלנו שתשרוד את האסון הזה והאבל הזה בצורה טובה. אנחנו עדה של שלום, מבקש מכולם עכשיו אחרי ההלוויה לנהוג רק בדרכים של שלום. שלא יהיו חלילה פגיעות בנפש, שנחזור לחיים שקטים.

הלוויתו של טירן פרו בדלית אל-כרמל
הלוויתו של טירן פרו בדלית אל-כרמל | צילום: רויטרס

עוד הוסיף הדוד: "טירן היה ילד שאהב לחיות, ילד שהיו לו תוכניות. לצערנו העובדה הקיימת היא שקברנו אותו. מאחל לחברו הפצוע שיחזור הביתה בשלום". רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל-כרמל, ספד לטירן ואמר: "במקום ללוות אותו לחתונתו, עטפנו אותו בתכריכים".

אביו של טירן, חוסאם פרו, סיפר לחדשות 13 על הרגעים בהם נודע על שחרור גופת בנו: "בשעה 04:00 התקשרו אליי ואמרו לי שמסרו את הגופה במעבר סאלם, האחים שלי היו שם וזיהו את הגופה. אני לא יכול לתאר את זה. הלב שלי נקרע. אני איבדתי ילד שהיום זה יום ההולדת שלו. במקום לעשות לו יום הולדת עם כל המשפחה, אני עושה לו הלוויה, אז תארו לכם איזה כאב עובר עליי. לא יכולנו להתאבל עד עכשיו. קודם כל, חשבנו מה יעשו בגופה. שלא יבריחו אותה למקום אחר".

טירן פרו
טירן פרו ז''ל

הלוויתו של טירן פרו בדלית אל-כרמל
הלוויתו של טירן פרו בדלית אל-כרמל | צילום: שיר טורם, פלאש 90

גורם ביטחוני בכיר אמר הבוקר: "לא ניהלנו משא ומתן עם חוטפי הגופה. העברנו דרישה חד משמעית -  או שיחזירו את הגופה או שנחזיר אותה בשיטות שלנו. לא נתנו שום דבר בתמורה לחוטפים הרשות הפלסטינית הייתה במבוכה ורצתה לסיים את האירוע הזה. הטלו סנקציות כלכליות וג'נין החלה לשלם מחיר. הבהירו להם שבסוף תהיה פעולה שהחמושים או ימותו או ייעצרו. החמושים איבדו תמיכה וקרדיט במחנה הפליטים בג'נין".

"החמושים החוטפים היו ערבוב של ארגוני טרור: חמאס, גא"פ וחללי אל-אקצא", אמר הגורם. "הייתה כאן פעילות מול אנשי תנזים בכירים במחנה הפליטים ג'נין, שישבו עם החמושים שהחזיקו את הגופה והם שיכנעו אותם לשחרר את הגופה במשך כשש שעות. החמושים הודיעו איפה הגופה והיא הועברה לבניין המודיעין הכללי בג'נין ואז הועברה באמבולנס ובליווי שוטרים פלסטינים לידינו".

הלוויתו של טירן פרו בדלית אל-כרמל
הלוויתו של טירן פרו בדלית אל-כרמל | צילום: שיר טורם, פלאש 90

בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, וראש המנהל האזרחי, תת אלוף פארס עטילה, בזמן העברת גופתו של טירן
בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, וראש המנהל האזרחי בזמן העברת גופתו של טירן | צילום: דובר צה''ל

מכשהוחזרה הגופה למשפחת פרו, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, הודיע על חזרה לשגרה אזרחית מלאה ופתיחת המעברים גלבוע (ג'למה) וסאלם.

רפיק חלבי, ראש מועצת דליית אל כרמל, אמר לאחר החזרת גופתו של טירן: "הייתה מעורבות של ממשלת קטאר, ירדן ומצרים, הייתה מעורבות של חברי הכנסת אחמד טיבי, איימן עודה ומנסור עבאס, הייתה מעורבות של ועדת הסולחה הערבית-ישראלית, הפעלנו כמעט כל גורם אפשרי".

הרכב אחרי התאונה בג'נין
הרכב שעברת תאונת דרכים בג'נין

ראש הממשלה יאיר לפיד, אמר לאחר החזרת גופתו של טירן פרו: "שולח תנחומים מעומק הלב למשפחת פרו ולכל העדה הדרוזית על מותו הטרגי של טירן שהיה אמור לחגוג היום את יום הולדתו ה-18. החזרת גופתו למשפחתו היא המעט שיכולנו לעשות כדי להביא נחמה לביתם. אני מודה לכל מי שפעל ביממה האחרונה לסגירת המעגל העצוב הזה".