ניסוי הארנקים הגדול: מהם הגורמים שמשפיעים על השבת ארנק שאבד?

במבחן שערכה מערכת אנליסט, התגלה שארנקים שנמצאו ע"י נשים הוחזרו בשיעור גבוה. גם כמות הכסף שהכיל הארנק השפיעה על השבתו: "כשהסכום גבוה יותר, אתה חש מוסרי יותר" • פרויקט מיוחד – חלק ב'

זמן צפייה: 12:43

במחקר שערך הכלכלן מישל מרשאל מאוניברסיטת ציריך, עם למעלה מ-17,000 ארנקים שפוזרו ב-40 מדינות, הוא ניסה בין היתר לבחון את השפעת תכולת הארנק על שיעור החזרתו לבעליו. במחצית מהארנקים הוכנסו מפתח וכרטיס ביקור, ללא כסף כלל. באחרים, הוכנסו כרטיס ביקור, מפתח וגם מעט מזומנים. ארנקים ללא שטרות הוחזרו לבעליהם בפחות מ-40% מהמקרים, בעוד ארנקים עם שטרות הוחזרו ביותר מ-50% מהמקרים. כשעורכי המחקר העלו פי שבע את סכומי הכסף בארנקים שפוזרו בבריטניה, בפולין ובארה"ב, עלה שיעור ההחזרה אף יותר.

"אתה מוצא עכשיו ארנק עם 30 שקלים, אתה אומר לעצמך 'אה, לא נורא, כמה כבר כואב לאדם שאיבד את זה. אתה מוצא ארנק עם 3,000 שקל, אתה אומר –'הלך למישהו השכר דירה'", הסביר פרופסור דן אריאלי, מהמומחים הגדולים בעולם לכלכלה התנהגותית. ד"ר ג'וי בנטוב, פסיכולוגית קלינית וחוקרת במכללה למנהל, הסכימה עם הקביעה הזו וציינה כי "ככל שהסכום עולה, אני יכול גם לתפוס את עצמי כאדם לא אתי, לא מוסרי, שלא מחזיר את הכסף".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ניסוי הארנק האבוד: מי ישיב האבדה – ומי ישמור לעצמו את הכסף?

כשברק לעג לנתניהו: "רואה? ככה נראה ארנק, עם זה משלמים" • צפו

פרויקט מיוחד של אנליסט: האם הישראלים ישיבו ארנק שאבד לבעליו?

ארנק
ארנק | צילום: פוטוליה

גורם נוסף שעשוי להשפיע על ההחלטה אם להשיב ארנק שאבד הוא הימצאות עם אדם נוסף בזמן מציאת הארנק. "כשאתה עם מישהו אחר, אתה קצת חושב על עצמך מבחוץ פנימה", טען פרופסור אריאלי, "ההימצאות של מישהו אחר היא כמו מראה שתעזור לאנשים להגיד, איך הייתי רוצה שיתנהגו במצב הזה והייתי מתנהג אחרת?".

בניסוי שבוצע בישראל, התגלה שבכל המקרים שבהם הושב הארנק, היו אלה נשים שמצאו אותו. "מצאנו שכאשר גברים מצאו את הארנק, הסיכוי לדווח עליו היה מעט נמוך יותר ביחס למצב שבו נשים מצאו אותו", אמר מרשאל. "זה מובהק סטטיסטית, שגברים שמוצאים את הארנקים נוטים להיות קצת פחות ישרים". גורם נוסף שנמצא שיש לו השפעה הוא מידת השחיתות הציבורית במדינה שבה נבדק המחקר. במדינות בהן השחיתות גבוהה, כדוגמת ברזיל, ערב הסעודית וסין, שיעור השבת הארנקים היה נמוך יותר. לעומת זאת במדינות כמו נורווגיה, שוודיה ודנמרק, שבהן פערי השכר קטנים ותחושת הסולידריות גבוהה - שיעור ההחזרה היה גבוה.