"אין יום בלי תאונה": מסע בין הרחובות והצמתים המסוכנים בישראל

כבישים רבים הפכו בשנים האחרונות למלכודות מוות, ומשפחות רבות נכנסות למעגל הדמים, שמתרחב בחסות המלחמה. מאחורי המספרים המטרידים עומדים כמובן גם נהגים או הולכי רגל שעברו על החוק, אך במקרים רבים הסיבה לתאונה הקטלנית היא הצומת שבו היא קרתה. רשימת הרחובות והצמתים האדומים ארוכה - ורובם סובלים מכשלים אותם המדינה לא מתקנת. "התושבים, הממשלה והעירייה רדומים. צריך לפעול"

זמן צפייה: 10:34

תגובת משרד התחבורה: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציב את נושא הבטיחות בראש סדר העדיפויות, דבר הבא לידי ביטוי, במסגרת הסיכום התקציבי חסר התקדים של יותר מ-50 מיליארד שקלים שהשרה רגב השיגה עם כניסתה לתפקיד, לטובת שיפור תשתיות הדרכים והבטיחות בדרכים במדינת ישראל. יצוין כי עוד בקדנציה הקודמת, השרה רגב העבירה החלטת ממשלה לגיבוש תוכנית לאומית רב שנתית למאבק בקטל בדרכים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פועל בשיתוף פעולה עם הרלב"ד להוציא לדרך את התוכנית הלאומית ולקדם החלטות ממשלה ושינויי חקיקה נדרשים על מנת לעצור את הקטל בדרכים ולהציל חיי אדם. משרדנו פועל בימים אלה להפיכתם של כבישים אדומים לכבישים בטוחים יותר. כמו כן מטפל המשרד במאות מוקדי סיכון ברחבי הארץ בתוואי העירוני והבינעירוני בהן מתרחשות תאונות. בשנה החולפת בלבד טופלו עשרות פרוייקטים בטיחותיים ומוקדי סיכון. בנוסף לכך משרדנו תקצב בעשרות מיליוני שקלים נוספים לטובת פרויקטים חדשים שיטופלו בקרוב. כמו כן, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמצא בקשר מתמיד עם רשויות מקומיות. יצוין כי האחריות להסדרי התנועה והבטיחות הינה בידי הרשות המקומית על פי הנחיות התכנון של משרד התחבורה.

תגובת עיריית נתניה: רחוב בן גוריון הינו דרך עורקית ראשית ומיועד לתנועה עוברת צפון דרום. מהירות הנסיעה המותרת הינה 60 קמ"ש (בכבישים מקבילים המהירות היא 70 קמ"ש).
חציית הולכי הרגל מותרת לכל אורך הציר במסגרת מעברי חציה קיימים רבים, על בסיס מעגלי התנועה וצמתים מרומזרות. יודגש כי העירייה עושה כל שביכולתה כדי להפחית את כמות התאונות ברחבי העיר. בין היתר העירייה מדגישה את החשיבות לחציה בטוחה של הכביש רק במקומות המיועדים לכך. מצלמות אכיפה מוצבות על ידי משטרת ישראל בלבד בהתאם לשיקול דעתה המקצועי של המשטרה.

תגובת עיריית בני ברק: כמעט בכל העשור האחרון ציר ז'בוטינסקי מצוי באחריותה הבלעדית של נת"ע. החל משנת 2015 נת"ע היא רשות התמרור, המחזיקה בסמכות לקבוע את הסדרי התנועה. בשנת 2018, נת"ע באמצעות שר התחבורה הפקיעה גם את הבעלות בכל מקטע הרחוב. מאז, העירייה נטולת כל השפעה הלכה למעשה על המתחולל בציר התנועה המרכזי. למרבה הצער, לצד העבודות בתת הקרקע, נת"ע הזניחה לחלוטין את המרחב העילי לא תחזקה את הכבישים ואת המדרכות, ולמעט לצרכי העבודות שלה, לא התאימה את הסדרי התנועה לצרכים המשתנים. העירייה התריעה על כך רבות ולפני כשנה אף כרתה עם נת"ע הסכם לפיו הבעלות תושב לעירייה וכן רשות התימרור אך הדבר לא בוצע עד היום.

באשר לצומת המדוברת, דבר מסוכנותה ידוע עוד משנות ה-70 של המאה שעברה ועל מנת להבטיח את שלום עוברי הדרך הוקם בסמוך לה גשר הולכי רגל. בפברואר אשתקד משאית פגעה בגשר וערערה את יציבותו והוא יצא מכלל שימוש נסגר לשבועות ארוכים. על אף אחריותה נת"ע התנערה וסירבה לבצע את התיקון הנדרש בגשר, בלית ברירה העירייה התגייסה ותיקנה את הגשר במקום נת"ע. העירייה אף הכינה תכנית להקמת גשר חדש ומדרני שיתן מענה עדכני לבעיות הבטיחותיות, והיא מצפה לתקצוב ממשרד התחבורה והרלב"ד לצורך הוצאת התכנית לפועל.

תגובת נת"ע לטענות של עיריית בני ברק: חב' נת"ע סיימה את עבודתה בתוואי העילי עם הפעלת הרכבת באוג' 2023, ופועלת עם משרד התחבורה להשיב את התוואי העילי לאחריות עיריית בני ברק כפי שנעשה ברשויות אחרות. נת"ע ביצעה תכנון פיתוח לאזורים שבין התחנות, הכולל רמזור ותימרור שיבוצע ע"י העירייה כאשר תושלם החזרת השטחים.

תגובת עיריית ירושלים: ירושלים עוברת בשנים האחרונות מהפכה תחבורתית, במסגרתה פועלת העירייה לשיפור ושדרוג תשתיות הכבישים, הסדרי התנועה והבטיחות בכל רחבי העיר. העירייה עושה את מירב המאמצים במטרה לצמצם את התאונות בצמתים, הן באמצעות נקיטת אמצעי בטיחות, לרבות הפעלת רמזורי העדפה לתחבורה ציבורית, הסדרת צמתים וגלים ירוקים להולכי רגל. בצמתים הבעייתיים בדרך חברון בוצעו עבודות תשתית לקידום זמינות הקו הכחול וכן עבודות להקמת הפרדה מפלסית, שכללו הסדרי תנועה רבים. גורמים אלו הפחיתו את מספר התאונות הרבות באזור. עם פתיחת מנהרת אשר וינר, חלה הקלה משמעותית בעומסי התנועה באזור, ועם התחלת העבודות להקמת הקו הכחול בקרוב, הצפי הוא שמספר התאונות בצומת יירד באופן משמעותי, וכך גם עם פתיחת הקו הכחול לתנועה. עיריית ירושלים תמשיך לפעול לשמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך ולצמצום מספר התאונות בעיר.

ממשטרת ישראל נמסר: משטרת ישראל פועלת לאכיפת עבירות תנועה תוך מתן דגש הרתעתי אכיפתי וניתוח הנדסי - תשתיתי בשיתוף הרשויות המקומיות , בהתאם לניתוח גורמי תאונות הדרכים. בתוך כך, הפעילות הינה פעילות ממוקדת , מושקעים בה משאבים ואמצעים רבים ונעשית אכיפה אנושית גלויה וסמויה וכן אכיפה אלקטרונית- במטרה למנוע את התאונה הבאה. כמו כן ניתן דגש לאכיפת אי-מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה ובימים אלו פועלת המשטרה למצוא טכנולוגיה מתאימה לצורך אכיפה אלקטרונית. יודגש כי פעילות אכיפת התנועה בירושלים מתמקדת ברחובות ״אדומים״, שבהם דרך חברון. בדרך בן גוריון בנתניה מתבצעת אכיפה אינטנסיבית ובדגש על עבירות מהירות ובכביש זה מוצבת מצלמת מהירות ובוצעו בו שיפורי בטיחות שונים שהובילו להפחתת רף המהירות המותרת. יחד עם זו האכיפה אינה באה להחליף את הצורך בתשתית בטיחותית כזו שיש ביתרונותיה למנוע תאונות.