נופש על הספקטרום: קבוצת הטיולים עבור משפחות של אוטיסטים

משפחות עם ילדים בעלי מוגבלויות לעיתים לא יוצאות מהבית בגלל החשש מהתגובות החברתיות. לשם כך, אייל בן חמו הקים את "נופש לגעת בשמיים", ארגון שדואג לשבור לילדים ולהוריהם את השגרה

זמן צפייה: 11:33

כבר מספר שנים שאייל בן חמו ואשתו לילך לוקחים על עצמם את המשימה לארגן טיולים למשפחות עם ילדים אוטיסטים, במסגרת העמותה "נופש לגעת בשמים" שהקים. בני הזוג, הורים לשני ילדים אוטיסטים בעצמם, מארגנים את הפעילויות האלו מתוך הבנה שבעבור חלק מהמשפחות, היציאה מהבית היא מסע מאתגר במיוחד. "לקחת את ילדיי לג'ימבורי בקניון, ואז בא אליי מישהי ואמרה את המשפט הכי גרוע שאימא יכולה לקבל: 'הבן שלך משתולל. תקשרי אותו אם צריך'. זה קשה וזה כואב", סיפרה אושרת אוחנה, יד ימינו של אייל בכל הקשור להפעלת העמותה.

סיפורם של הזוג בן חמו התחיל עם הולדת בנם הראשון אושר, שכבר בגיל תשעה חודשים הם שמו לב שמשהו אינו כשורה: "הוא התחיל לפלוט אוכל, פחות נענה לשם שלו והוא גם לא היה בוכה", אמר אייל, שעד שמלאו לאושר שנתיים לא ידע שבנו מאובחן כאוטיסט בדרגת תפקוד בינונית. את הרגע הזה התקשה אייל להסביר במילים: "אתה יודע שהילד שלך שונה, חריג". "אני רואה את כל המשפחות שסביבי מגדלות ילדים רגילים ואני מרגיש שמשהו פה לא בסדר פה. בהתחלה אתה מרגיש שמשהו לא בסדר איתך - למה לי יצא ילד אוטיסט?".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

המונופול של "שברון": האם מאגרי הגז של ישראל בסכנה סביבתית?

מחר: חנויות הרחוב ייפתחו; רשת "ביג" תפתח בניגוד להנחיות

בעולם ובישראל מברכים את ביידן: "יום חדש של תקווה לארה"ב"

חברי העמותה במהלך טיול
חברי העמותה במהלך טיול | צילום: חדשות 13

בעקבות כך, החליטו בני הזוג להביא ילד שני לעולם, מתוך התקווה שהוא ישמור על אחיו, אך בחודשים הראשונים לאחר הלידה - אייל ואשתו שמו לב שנולד להם ילדט נוסף על הספקטרום - "אחרי כל מה שהצלחתי לבנות בילד הראשון, זה בעצם מפיל לך את הכול וזה אומר להתחיל הכל מהתחלה". בתוך תחושת השבר, לאייל היה רגע שבו הבין שהוא צריך להמשיך הלאה: "אבא שלי קרא לי לבוא אליו. הוא מילא כוס, שם אותה על השולחן ואמר: 'יש לך ברירה עכשיו. יש חצי כוס מלאה וחצי כוס ריקה. אתה יכול להסתכל על חצי הכוס הריקה ואתה יכול להסתכל על חצי הכוס המלאה. תלוי בך". לאחר שהוא בילה עם בנו הצעיר בקייטנה מטעם מקום העבודה שלו, הוא הבין את ההשפעה החיובית שיש לשבירת השגרה על ילדים אוטיסטים, והקים עמותה בשם "נופש לגעת בשמיים".

מאז שבן חמו הקים את העמותה שבה חברים קיום כ-3,000 משפחות ישראילות עם ילדים בעלי צריכים מיוחדים, הם לא מפסקיפ לחרוש את הארץ בטיולים: "כל זה למען המשפחות. הדגש הוא לא רק על הילדים", אמר בן חמו והסיף: "אני הבנתי שלטפל רק בילדים זה לא פותר את הבעיה של המשפחה". וזו כנראה הייחודיות של העמותה. לא מסתכלים רק על הילד, אלא על הצרכים המיוחדים של כל המשפחה שלו. "כל המשפחות עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי קיבלו לימונים. הייתי בתהום, יכולתי להישאר שם ויכולתי לבכות ולהמשיך ולהיות עצוב ולא לעשות כלום ולדעוך. אני בחרתי להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהרגיש נורמלי אפילו לרגע אחד".