במהלך החג: שישה ישראלים נעצרו בשתי תקריות באוקראינה

לאחר שעוררו זעם בקרב האוקראינים על הלכלוך הרב שהותירו אחריהם, שישה מהעולים לקבר הרבי נחמן בילו את החג במעצר. שלושה מהישראלים נעצרו בחשד לאחזקת סמים ושלושה נוספים בחשד למעורבות בתאונת דרכים בה נהרגה אישה אוקראינית

זמן צפייה: 01:27

שישה אזרחים ישראלים נעצרו באומן שבאוקראינה במהלך החג, בשתי תקריות שונות של אחזקת סמים ותאונת דרכים קטלנית בה נהרגה אישה אוקראינית. המבקרים הישראלים מעוררים זעם הערב (ראשון) באוקראינה, על כך שחלקם הותיר אחריו לכלוך רב.

שלושה מהישראלים נעצרו בגין אחזקת סמים, ועורך דינם מסר היום כי הם ישוחררו למעצר בית מחר בבוקר, לאחר שהערבות עליהם שולמה. שלושה ישראלים נוספים, שהיו מעורבים בתאונת הדרכים, עצורים להמשך הדיון בעניינם.

כמו כן, במהלך היום נפטר אזרח ישראלי בשנות ה-50 לחייו במהלך שהותו באומן. ממשרד החוץ נמסר כי הנושא מטופל על ידי נציגי משרד החוץ במקום בשיתוף פעולה עם זק"א והרשויות המקומיות באוקראינה, זאת במטרה להעביר את ארונו ארצה בהקדם האפשרי.

אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת ''שובו בנים''
אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת ''שובו בנים'' | צילום: דוד כהן, פלאש 90

עשרות אלפי ישראלים נוספים בחרו לחגוג את ראש השנה בקברו של רבי נחמן מברסלב - על אף העובדה שישראל הוציאה אזהרת מסע לאוקראינה, בה המרחב האווירי נותר סגור בעקבות המלחמה המשתוללת. בין מי שניסה להגיע לאומן היה גם מנהיג ישיבת "שובו בנים", עבריין המין אליעזר ברלנד, אך הוא גורש מהמדינה בעקבות "חותמת שחורה" שקיבל לאחר שבתחילת המלחמה באוקראינה הוא הביע תמיכה ברוסיה.

הגעת הישראלים לקברו של הרב דרשה הקמה של מיזמי הסעה ייעודיים. מושי הורביץ, העובד באחת החברות שמסיעות את החסידים, אמר: "השנה, בגלל המלחמה, נאלצים לנסוע הרבה שעות. נוסעים לגבולות, לפולין, הונגריה, רומניה ומולדובה. אנחנו הגענו להסכמות עם משמר הגבול ועם המשטרה, כדי שהכול יעבור חלק".  למרות אזהרת המסע שהוציאה המדינה, הוקצו ארבעה מיליון שקלים לצורכי אבטחה של הנוסעים לאומן.