בת דודתה של כרמל גת: "מה שהרג אותם זה כדור בראש - לא המנהרה"

שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת שנרצחה בשבי חמאס, אמרה בריאיון לחדשות 13 אחרי פרסום התיעוד המצמרר מהמנהרה בה הוצאה להורג: "יש עכשיו אנשים חיים במנהרות זהות. לא המנהרה הרגה את כרמל וחמישה חטופים נוספים - אלא כדור בראש. הטריגר היה הלחץ הצבאי"

זמן צפייה: 07:28

סרטון התיעוד מהמנהרה בה הוחזקו ונרצחו ששת החטופים שגופותיהם חולצו מרפיח, אותו פרסם צה"ל הערב (שלישי), הביא לתגובות רבות ממשפחות חטופים אשר התייחסו לסרטון המציג את התנאים הקשים מהם סבלו הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת, ואת המקום בו סיימו את חייהם.

בת דודותה של כרמל גת, שי דיקמן, התראיינה במהדורה המרכזית לאחר הקרנת הסרטון, ושיתפה את התחושות הכואבות: "לא פשוט לחשוב שזה המקום האחרון שבו כרמל הייתה יחד עם חמישה אנשים. לראות את הבקבוקים של השתן, ולהבין שבמרחב צר שישה אנשים נאלצו לעשות את הצרכים שלהם אחד בפני השני ובפני מחבלים. לדעת שברגעים אלה יש עכשיו אנשים חיים במנהרות זהות שחושבים איך לחלק את הפיתה שלהם ועושים רק מה שמחבל חמאס מרשה להם לעשות, בפתח שאין בו אוויר לנשום".

דיקמן המשיכה: "יהיה זמן לבוא חשבון עם המחבלים, אבל לחטופים אין זמן, צריך להוציא אותם קודם. אם הייתה עסקה בזמן, ירדן הייתה יושבת כאן". עוד אמרה: "לא המנהרה הרגה את החטופים – מה שהרג אותם היה כדור בראש, והטריגר היה לחץ צבאי באזור. אין לי שום טענה לחיילים שנמצאים שם, אני גאה בהם, המטרה העליונה שלהם הם לחלץ חטופים בחיים, אך הם נשלחו למשימה שנלקחה בה בחשבון שעלולים להירצח בה חיילים".

תמונתה של כרמל גת על שלט בהפגנה בתל אביב
תמונתה של כרמל גת על שלט בהפגנה בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

עוד מבני משפחתה של כרמל גת התייחסו לסרטון: "אין אפשרות להכחיש את המצב הבלתי אנושי בו הצליחו לשרוד, ואין אפשרות לקבינט להמשיך להתנהל באופן השגוי כפי שמתנהל עד עתה. סרטון נוראי זה מופיע לנו בסיוטים כבר שלושה ימים. אך מה שהרג אותם לא היה היעדר האוויר והאור, לא היעדר המזון והמים, וגם לא המחלות במחילות הטרור - אלא ראש ממשלת ישראל שאמר ״לא״ לעסקה שתחזיר אותם, והלחץ הצבאי, שבגינו השומר לחץ על ההדק".

עוד נכתב: "'הזעזוע' שמביעים שרי הקבינט והעומד בראשם אחרי הצפיה בסרטון מהווה עבורם תחליף לחשבון נפש לגבי ההחלטות השגויות שביצעו ולהבנה שיש לקבל החלטות הפוכות שישיבו את החטופים הביתה בחיים ולא בארונות. כרמל לא האמינה בנקמה. אין לאיש שום זכות לנקום בשמה של כרמל. הדבר היחיד שחייבים לעשות עכשיו הוא להחזיר את כל החטופים בעסקה, לפני שהלחץ הצבאי יביא למותם. יהי זכרה עסקה. לסיום, אנחנו מודים לתא"ל דניאל הגרי שתיעד את המנהרה ועידכן אותנו באופן אישי, רגיש ומפורט לגביה".

המנהרה בה נרצחו החטופים
המנהרה בה נרצחו החטופים | צילום: דובר צה"ל
בקבוק עם צרכים במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו
בקבוק עם צרכים במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו | צילום: דובר צה"ל
ציוד במנהרה בה נרצחו החטופים
ציוד במנהרה בה נרצחו החטופים | צילום: דובר צה"ל
ציוד במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו
ציוד במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו | צילום: דובר צה"ל

עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף ברצועה, אמרה: "אני לא יכולה לדמיין מה עובר על מתן שלי עכשיו ועל שאר החטופים שעדיין בחיים. דמם של ששת הגיבורים ששרדו 11 חודשים בגיהנום הזה, הוא על ידיהם של נתניהו המטרפד וחברי הקבינט השפוטים, שבמקום לסגור את העסקה שעל השולחן, הצביעו בעד ספין פילדלפי שתקע את העסקה. הגיע הזמן להתעורר מקונספציית הלחץ הצבאי, ולהבין שהלחץ הצבאי הורג חטופים, והדרך היחידה להחזיר את כולם מיד ולהציל חיים היא בעסקה. אזרחי ישראל, המשיכו לצאת לרחובות בכל יום בכל מקום, עד שנביא עסקה".