נחת בארץ אחרי שנים בכלא הטורקי: "רועד מהתרגשות, חיכיתי לרגע הזה"

לאחר שנעצר ונכלא באשמת הברחת 34 ק"ג גת - צמח שאינו חוקי בטורקיה - דני אווקה (36) נחת בישראל. במשפחתו טוענים כי הוא נוצל על-ידי עבריינים.עם נחיתתו בנתב"ג הוא אמר: "מודה לכל עם ישראל, מבקש לאפשר לי לנוח ולהתאושש בחיק משפחתי". אחייניתו: "זה היה סיוט, אימא שלו חששה שלא תראה אותו יותר"

זמן צפייה: 01:38

אחרי ארבע שנים וחצי  שבהן היה כלוא בטורקיה, דני אווקה - שנעצר ב-2019 ונכלא לאחר שהואשם בהברחת גת - שאינו חוקי במדינה, נחת הערב (שבת) בישראל. אווקה נעצר כשברשותו 34 ק"ג של גת טבעי ללעיסה. במשפחתו טוענים כי הוא נפל קורבן לגורמים עברייניים.

דני אווקה סיפר עם נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון: "אני רועד מהתרגשות, זה היה מאבק ארוך ומתיש שלא היה מגיע לרגע הזה ללא עזרתם של עו"ד אלן לאווי, העו"ד הטורקי אוקטאי ועו"ד הישראלית דקלה בסופקד. חיכיתי לרגע הזה שבו אפגוש שוב את המשפחה והחברים ואני מודה אישית לח"כ פנינה תמנו שטה שלא הרפתה ממני ומהמשפחה ופעלה כדי שגורמים מדיניים יתערבו למעני. מודה לכל עם ישראל ומבקש לאפשר לי לנוח ולהתאושש בשקט בחיק משפחתי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308192114' autoplay='0' credit='' desc='המפגש המרגש של דני אווקה ואחיו בנתב"ג' poster='' kid='1_2lsikgxg' duration='34']

Whatsapp Image 2023 08 19 At 2
אווקה בנתב''ג, לאחר שנחת בארץ

אווקה, כאמור, הואשם בסחר בסמים ונגזרו עליו 10 שנות מאסר וקנס כספי. ניסיונות של גורמים במשרד המשפטים להעביר אותו לריצוי המשך העונש בישראל לא צלחו, מפני שאין מדובר בעבירה בארץ.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308172319' autoplay='0' credit='' desc='דני אווקה בסרטון ששלח לחדשות 13' poster='' kid='1_l223ze6p' duration='41']

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, שסייעה למשפחה, אמרה: "מדובר בסיפור מזעזע שלתוכו נקלע בתמימותו צעיר ישראלי שנוצל לרעה. פניתי בנושא לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולגורמים במשרד החוץ, ואני שמחה שלבסוף, לפני חודש, גם שר החוץ אלי כהן פנה למקבילו הטורקי".

ח''כ פנינה תמנו-שטה
ח''כ פנינה תמנו-שטה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

פריצת הדרך הגיעה בזכות מעורבותו של ארגון יהודי-אמריקני שסייע למשפחה הן במימון השהות של אווקה בטורקיה, והן בתשלום שכר הטרחה של עו"ד מקומ, מוחמד אוקטאי, שזיהה "פרצה" בחוק ההגירה הטורקי שאפשרה לבקש את גירושו ושחרורו לישראל. בנוסף, כאמור, גם הנשיא יצחק הרצוג ושר החוץ אלי כהן פעלו בחודשים האחרונים על מנת להביא לשחרורו של אווקה.

שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן | צילום: סיוון שחור / לע''מ

ישי ברהנו, אחייניתו של דני, סיפרה: "זה היה סיוט שנמשך ארבע שנים וחצי, אימא שלו חששה שלא תראה אותו יותר. בזכות בורא עולם ואנשים טובים שעזרו לנו, נזכה לחבק שוב את דני בבית. זה לא היה קורה ללא עו"ד דקלה בסופקד ועו"ד איתן קדרון שליוו אותנו מרגע המעצר. את פריצת הדרך לצד הסיוע הכספי, אנו חייבים לארגון יהודי-אמריקני שבראשו עומד עו"ד אלן לאווי. המנוע של כולנו הייתה ח"כ פנינה תמנו-שטה, שתמכה והפעילה לחצים לשחרורו של דני. תודה גם לנשיא המדינה, לשר החוץ ולכל אזרחי ישראל שתמכו ותרמו".

מוקדם יותר השנה, בריאיון לחדשות 13, סיפר אווקה על שחווה בכלא הטורקי: "עוד יום בטורקיה, לבד, כמו הרבה ימים שעוברים עליי במשך השנים האלו. אני מתגעגע הביתה, למשפחה, לאימא. אני לא יודע מתי אחזור, מקווה שבקרוב מאוד".