מול חופי קיסריה: מטבעות כסף ואבני חן נדירות נמצאו על שתי ספינות טרופות

סקר ארכיאולוגי-ימי של רשות העתיקות בקיסריה, חשף אוצר מלפני כ-1,700 שנה, של שתי ספינות טרופות עתיקות. בין הממצאים נתגלו מאות מטבעות עשויים כסף, טבעות זהב וכסף פסלון עייט, פעמונים, וחלקי ספינה

Jgt 7d7e
המטבעות העתיקים כפי שנתגלו במים | צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית, רשות העתיקות

אוצרות מן העבר: רשות העתיקות בקיסריה חשפה היום (רביעי) סקר ארכיאולוגי-ימי, ובו אוצר של שתי ספינות טרופות עתיקות, עם מאות מטבעות עשויים כסף, טבעות זהב וכסף, אבני חן נדירות מעוטרות, פסלון עייט, פעמונים, וחלקי ספינה.

לדברי חוקרי היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, שלקחו חלק בגילוי הפריטים, "הממצאים מספרים את סיפורן של שתי ספינות שנטרפו, על נוסעיהן, בתקופות שונות, כנראה בעת שניסו לעגון או למצוא מחסה מפני סערה".

T Ncimxo
טבעת הזהב כפי שנמצאה במים | צילום: היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות

הפריטים שנמצאו ככל הנראה נטרפו משתי ספינות שונות, שהתנפצו מול חופי קיסריה בתקופות הרומית והממלוכית, לפני כ-1700 שנה ולפני כ-600 שנה. הממצאים נחשפו בסקר תת-ימי שניהלה היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות בחודשים האחרונים. מכלולי מטעני הספינות ושרידי השברים שלהן, נמצאו פזורים במים רדודים, בעומק של כארבעה מטרים, על פני שטח של כמה עשרות מטרים.

Ahf3e3fo
טבעת זהב עם גמה ועליה דמות הרועה הטוב | צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

לדברי יעקב שרביט ודרור פלנר, חוקרי היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, "נראה שהספינות עגנו בקרבת מקום, וסערה שהתרחשה גרמה לטביעתן. ייתכן שהעגינה התבצעה מתוך מצוקה או חשש מסערה, משום שיורדי הים יודעים, שעגינה במים הרדודים שלא בנמל בנוי ומסודר - היא מסוכנת ומועדת לפורענות".

Wzuosswy
אבן חן הנושאת את דמות הרועה הטוב | צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

האוצר הימי שנתגלה כולל מאות מטבעות כסף מהתקופה הממלוכית, ומאות מטבעות כסף וארד מהתקופה הרומית, פסלון ברונזה בדמות עיט – סמל השלטון הרומי, פסלון של שחקן פנטומימה במסכה מהקומדיה הרומית, פעמונים רבים עשויים ברונזה ששומשו להברחת רוחות רעות, וכלי חרס.

בנוסף, התגלו חלקי מתכת רבים השייכים לגוף ספינת עץ, ובהם עשרות מסמרי ברונזה גדולים, צינורות עופרת השייכים למשאבת מי שפוליים, ועוגן גדול עשוי ברזל, אשר נשבר - דבר המעיד על הכח הרב שפעל עליו עד שנשבר, כנראה, בסערה.

Gmi5ipe0
נמל קיסריה - מבט אווירי | צילום: יעקב שמידוב, רשות העתיקות

מהספינות נטרפו אל הים גם פריטים אישיים נדירים של אנשים שהיו עליהן, אך לא שרדו. בין השאר, נחשפה אבן חן אדומה שנועדה לשיבוץ בטבעת, וטבעת זהב עבה המעוצבת בצורת מתומן ומשובצת באבן חן ירוקה, שעליה גולפה דמות נער צעיר, "רועה" לבוש בטוניקה, ועל כתפיו נישא איל או כבשה.