התקנת קסדות ומספרי זיהוי: הכללים החדשים לקורקינטים בת"א

ההוראות החדשות של העירייה לחברות הקורקינטים השיתופיים כוללות חיוב הצמדת קסדה לכלים, הגבלת מהירות ברחובות עמוסים ועוד. תושבים יוכלו לדווח על כלים שנוסעים על מדרכות • פרסום ראשון

זמן צפייה: 00:26

סכנת הקורקינטים החשמליים: עיריית תל אביב פועלת להסדרת פעילות כלי הרכיבה החשמליים שמוצעים להשכרה ברחבי העיר והחל מ-2020 תחייב את חברות ההשכרה בכללים חדשים, שמטרתם לשמור על בטיחות הולכי הרגל והרוכבים ולנקות את המדרכות מהקורקינטים והאופניים החשמליים - כך פורסם היום (שני) לראשונה בחדשות 13.

בין הכללים החדשים: חיוב הנגשת קסדות לרוכבים על ידי חיבורן לכלי באופן תקדימי בעולם, הגבלת מהירות הנסיעה ברחובות עמוסים בהולכי רגל ומניעת נסיעה באזורים מוגבלי תנועה, שאסורים לכניסת מכוניות. כמו כן מורים הכללים על הרחבת האזורים מוגבלי החניה, חיוב מחזור סוללות והתקנת מספרי רישוי על הכלים.

בנוסף, העירייה תאפשר שליחת תמונות שמתעדות כלים שנוסעים על מדרכות למוקד העירוני דרך אפליקציית 106 בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן. בעזרת מספרי הרישוי שיותקנו, תוכל העירייה להעביר את התמונות בצירוף המידע הרלוונטי לבעל ההיתר הזמני שהכלי שלו תועד נוסע על המדרכה בתוך 24 שעות.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הנהג שהביא למותם של 2 רוכבי אופניים: "הרכב פשוט סטה שמאלה"

יום במיון עם הצוותים שמטפלים בנפגעי תאונות הקורקינט החשמלי

עלייה חדה במספר ההרוגים בדרכים; זינוק בפציעות רוכבי הקורקינט

קורקינטים חשמליים, אילוסטרציה
קורקינטים חשמליים, אילוסטרציה | צילום: וויקפדיה/Grendelkhan

יותר מ-10% מהנסיעות בעיר מבוצעות בכלי רכיבה אישיים שמסייעים בצמצום העומס התחבורתי ובסך הכל כ-8,000 קורקינטים חשמליים ואופניים שיתופיים מוצעים להשכרה ברחבי העיר. העירייה קבעה כי צמצום השימוש ברכב הפרטי בעיר הינו יעד אסטרטגי ולכן מעודדת הליכה ברגל ונסיעה בתחבורה ציבורית ומקדמת שימוש בכלי רכב אלטרנטיביים כמו הקורקינטים.

בעקבות התאונות הרבות והתלונות על ההפרעה שגורמים הכלים למרחב הציבורי, באוגוסט פתחה העירייה בפיילוט להסדרת פעילות הכלים, שכלל עשרה כללים – זמינות בכל רחבי העיר, שמירה על הסדרה במרחב הציבורי, פריסת כלים מוגברת באזורים מועדפים, הגבלת כמות הכלים, אזורים מוגבלי חניה, העברת מידע שוטף לעירייה, מניעת שימוש בקרב קטינים, איסור חניה בקרבת מוסדות חינוך, הפעלת מוקד שירות, מניעת הפעלת אזעקה בלילה וקיום ביטוח מספק.

כעת, בשלב השני של הפיילוט, העירייה מציבה את הכללים הנוספים, שחברות ההשכרה יחויבו לעמוד בהם החל מ-2020. תוכנית ההסדרה התל אביבית היא מהמתקדמות והמקיפות בעולם, ומהווה דוגמא לעיריות אחרות בעולם שביקשו ללמוד ממנה וליישם בתחומן. הכללים הנוספים נולדו בעקבות הניטור שביצעה העירייה והלקחים שהופקו בעקבותיו, וכן בהתייעצות עם הגורמים האחראיים על שמירה על הבטיחות בדרכים.

קורקינטים של בירד בארה"ב
קורקינטים של בירד בארה"ב | צילום: רויטרס

"לפי נתוני בית החולים איכילוב, ב-15% מהתאונות מדובר בפגיעות ראש שניתן למנוע אותן אם הרוכבים יחבשו קסדות. חיוב החברות להצמיד קסדה נועד להבטיח שכל רוכב, גם מזדמן, שעולה על הכלי השיתופי, ירכב עם ההגנה הדרושה על ראשו ועל פי החוק", הסבירה מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה. "בנוסף, החיוב בהגבלת מהירות או תנועה באזורים הומי אדם נקבע כדי למזער חיכוך עם הולכי הרגל ולמנוע פגיעה בהם".

"נדרשת הסדרה גם של הכלים החשמליים הפרטיים, שתלויה בחקיקה או בתקנות ארציות, אך כל זמן שאנו מצויים בתקופת ממשלת מעבר ועם כנסת לא מתפקדת - אנו בעיריית תל אביב-יפו מכתיבים תנאים כמיטב יכולתנו במסגרת היתרי ההפעלה שאנו מאשרים בעיר", הוסיפה להבי. "אין לי ספק שהכלים הזעירים החשמליים הם חלק ממערך הפתרונות האורבני המגוון שעלינו לעודד בעיר, אבל ככל שמגוון הכלים יגדל כך נדרשת מאיתנו יותר הסדרה, פיקוח ואכיפה על כללי ההפעלה בהתאמה למציאות בשטח".

הקורקינט הפריץ של שיאומי
הקורקינט הפריץ של שיאומי | צילום: יח"צ

הכללים החדשים:

חברות ההשכרה יחויבו לחבר קסדה לכל כלי חשמלי שתהיה נגישה לכל רוכב. מדובר במהלך מורכב ברמה התפעולית שנעשה לראשונה בעולם ועל כן על החברות לעמוד בדרישה זו עד ליוני 2020. העירייה אף ביקשה לקבל סמכויות אכיפה עבור רוכבים ללא קסדה, אך הנושא לא יוסדר לפני שתוקם ממשלה.

חברות ההשכרה יחויבו שלא לאפשר נסיעה באזורים שאסורים לתנועת כלי רכב, כגון נמל תל אביב, ועליהן להתקין אמצעי אלקטרוני שיגרום לכיבוי הכלים בכניסה לאזור מוגבל. בנוסף, באזורים שבהם זוהה חיכוך רב עם הולכי רגל תוגבל מהירות נסיעת הכלים ל-15 קמ''ש והם יאטו באופן אוטומטי את קצב הנסיעה. על החברות לעמוד בדרישה זו עד לפברואר 2020.

חברות ההשכרה יחויבו להתקין מספר זיהוי לכל הכלים שנמצאים במרחב הציבורי בעיר החל מינואר 2020. כמו כן, החברות יחויבו  לדאוג למחזור הסוללות של כלים שיצאו משימוש כדי להקטין את טביעת הרגל האקולוגית ולמנוע השלכה אסורה לפחים רגילים, דבר שעלול להוביל לשריפה. על החברות לעמוד בדרישה זו עד לאפריל 2020.

יניב ריבלין, מנכ"ל BIRD, מסר בתגובה: "אנו עובדים בשיתוף פעולה צמוד ומתמיד עם עיריית תל אביב בפרט, וכלל הרשויות המקומיות בהן אנו פועלים בכלל. אנו מברכים על החלטת העירייה למסד את תרבות הרכיבה בקורקינטים השיתופיים בישראל שאותה התחלנו בחודש אוגוסט 2018. יש לציין כי אין פיתרון ניראה לעין לנושא הקסדות בעולם כולו. אנו מחוייבים לכללי הרגולציה ועושים מאמצים טכנולוגים מגוונים הבאים לידי ביטוי בבחינת טכנולוגיות חדשות הנוגעות לקסדות, בפיתוחים מתקדמים והשקעה יתרה של משאבים כספיים, בין אם בהתאמת האפליקציה לדרישות הרגולטור ובין אם במהלכי הסברה רחבים לציבור בישראל. לצד המחוייבות הבלתי מתפשרת שלנו כחברה, על הרוכבים להבין כי מדובר בכלי תחבורה לכל דבר ועליהם לנהוג על פי הכללים. אנו מצויים בעיצומו של תהליך חיובי במסגרתו חל שיפור ניכר במספר הרוכבים החובשים קסדות וחלה ירידה ניכרת ברכיבה על המדרכות. המצב אינו מושלם אך אנו בדרך הנכונה".

יניב גודר, מנכ"ל ליים, מסר בתגובה: "אנו מברכים על כך שעיריית תל אביב מבינה את יתרונות הרכיבה השיתופית על פני הפרטיות ופועלת למען הגברת הבטיחות בדרכים. בתל אביב קיימת בעיה אמיתית של צפיפות משתמשי דרך ועומסי תנועה כבדים ואין ספק שהחברות המציעות פתרונות תחבורה מתקדמים ושיתופיים נותנות את המענה הטוב ביותר כיום, הבא לידי ביטוי במספר הרכיבות ואורכן. אנו מברכים על כך שעיריית תל אביב מבינה שפתרון זה הכרחי ופועלת על מנת להגביר את בטיחות השימוש אף מעבר לקבוע בחוק. במקביל, אנו עושים ככל יכולתנו על מנת לאתר פתרונות שיוכלו להקל על נגישות הקסדות וחבישתן. לצערנו, נכון לרגע זה, אין פתרונות להצמדת קסדה ואנחנו עובדים על מציאת פתרון בהקדם האפשרי. אנו שבים וקוראים לרשויות להגביר את האכיפה ולא לאפשר מצב שבו משתמשים ירכבו ללא קסדה".