"לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים": מה הישראלים חושבים על המצב באוקראינה?

בעקבות הפלישה הרוסית והלחימה במזרח אירופה, עמדות שונות נשמעות בדעת הקהל הישראלית, אך הצידוד באוקראינה הוא כמעט גורף. עם זאת, המחלוקת על הפעולה שבה המדינה צריך לנקוט בנושא, עודנה בעינה. "אנחנו לא שחקן חופשי - אלא חלק מהעולם המערבי"

זמן צפייה: 02:44

דעת הקהל הישראלית על הפלישה לאוקראינה: הפלישה לאוקראינה והמצב במזרח אירופה הביאו לכך שדעות שונות נשמעות בקרב דעת הקהל הישראלי, אשר באופן כמעט גורף תומך בצד האוקראיני – אך חלוקות העמדות ביחס לגישה שבה צריכה המדינה לנקוט בנושא, אם בכלל. יוסי, תושב תל אביב ובעל קיוסק בעיר, טען כי ישראל צריכה לסייע לאוקראינים בלחימה, אך יחד עם זאת לשמור על האינטרסים הישראליים ביחס לרוסים. לדבריו, "צריכים לעזור, אבל גם צריכים לדעת איפה הגבולות. הגינוי הוא במקום, וצריכים לשחק את המשחק משני הצדדים".

גיא כהן, מנגד, טען כי ישראל לא צריכה לשתוק כלל במערכה הזאת, כאשר לדבריו "אי אפשר להשאיר את האוקראינים מאחור. זה מאוד עצוב לראות את זה. זה מעלה זיכרונות ודברים לא נעימים שאנחנו חווינו כעם. הייתי רוצה לדעת שאנחנו בצד של הטובים".

הדיפלומט מייקל אורן, שבעברו כיהן כשגריר ישראל בארצות הברית, הסביר על חשיבות היחסים עם רוסיה. לדבריו, "אני מכיר באינטרס הישראלי בשמירת צינורות פתוחים בינינו לבין הכוחות הרוסים בסוריה, אך שמירת יחסים תקינים בנינו ובין המערב, לרבות עם ארצות הברית, הינה גם אינטרס אסטרטגי".

עוד הוסיף אורן, כי "ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית איננה יכולה לשבת בחיבוק ידיים, בזמן שעם שמונהג על ידי יהודי ציוני נלחם על חירותו בנשק קל ובקטבים. אנחנו מצטרפים לגינוי רוסיה במועצת הביטחון, מה שנמנענו בעבר. אנחנו יכולים להצטרף לסנקציות בצורה אסרטיבית ולאמץ עמדה יותר ברורה".

אליזט אמרה בנושא כי "אני חושבת שמה שקורה בעולם עכשיו זה פשוט מזעזע, אין לי מילים. כמובן שצריך לגנות את זה, מה זה הדבר הזה שמישהו מחליט להכנס למדינה אחרת? אני סובלת כי אני באמצע, אוהבת ודוברת רוסית  אבל אוהבת את האוקראינים ומאמינה שלכל אדם יש הזכות להיות מה שהוא רוצה. ישראל צריכה לרדת מהגדר ולא לשבת עליה, לדעתי צריך לגנות יותר ופוטין צריך ללכת הביתה. זה לא טוב לעם שלו, לרוסים. מגיע להם שקט".

לסגן שר החוץ לשעבר, דני אילון, ברור באיזו עמדה ישראל. "קודם כל צריך לזכור את הדבר הבסיסי ביותר בדיפלומטיה, וזה להבין לאיזה מחנה אתה שייך. בסיפור הזה אין שאלה שאנחנו חלק מהעולם המערבי. כמובן, בהתאם לאמנת האו"ם שאנחנו חתומים עליה, אנחנו נגד פלישה למדינות ריבוניות".

לגבי האינטרס הישראלי מול רוסיה, הסביר אילון כי "לכל מדינה יש את השיקולים הפרטניים שלה. לנו יש שיקול מאוד חשוב, וזה הדוב הרוסי. היום רוסיה שוכנת על גבולה הצפוני של ישראל, והם נכנסו לשם בגלל חולשה אמריקנית. זה בהחלט מסכן את הביטחון הלאומי שלנו, מכיוון שאנחנו צריכים לשמור על גבולנו מפני איראן, שמנסה להתעצם בסוריה ולהפוך את סוריה לחזית שניה, נוסף על לבנון. צריך לזכור שחיל האוויר הרוסי שולט בשמי סוריה, ולכן אנחנו לא יכולים להיות בחזית המאמץ הדיפלומטית נגד רוסיה".

עוד הוסיף אילון כי מצד שני, המדיניות צריכה להיות מאוד מדודה. "אנחנו אמנם לא מגישים הצעות גינוי, אבל כשהן מגיעות אנחנו מצביעים בעד. כמו גם בכל הקשור לסנקציות. אנחנו לא שחקן חופשי, אנחנו חלק מהעולם המערבי. אני לא חושב שצריך להחריף את המאמץ הדיפלומטי, אבל זה נכון לסיטואציה הנוכחית באוקראינה. ככל שיחריף שם, לדעתי נצטרך להחמיר עמדתנו", סיכם.