מצעד החיים חזר לאושוויץ אחרי שנתיים: "הנצחת זכר השואה היא חובתו של כל אדם"

אחרי שנתיים של הפסקה בעקבות מגפת הקורונה, מצעד החיים נערך בפולין בנוכחות נשיא המדינה אנדז'יי דודה. המשתתפים צעדו יחדיו במקטע בן 3 ק"מ, מהשער שעליו נכתב "העבודה משחררת" עד אתר מחנה ההשמדה בירקנאו. הנשיא הרצוג: "נעשה כל מאמץ על מנת לאפשר לכל יהודי בעולם לחיות חיים יהודיים, גאים, חופשיים ובטוחים"

זמן צפייה: 02:36

במסגרת אירועי יום השואה ובאופן מסורתי, מצעד החיים יצא היום (חמישי) לדרך בפולין, במעמדו של נשיא פולין אנדז'יי דודה. משתתפי המצעד צעדו יחד במקטע בן שלוש קילומטרים, משער הכניסה שעליו נכתב "העבודה משחררת" במחנה אושוויץ, לבין האתר של מחנה ההשמדה בירקנאו.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2204281434' autoplay='0' credit='' desc='משלחת ישראלית במצעד החיים באושוויץ-בירקנאו' poster='' kid='1_buqcfz4h' duration='27']

השנה התקיים מצעד החיים בצל המלחמה העקובה מדם באוקראינה, ולאחר הפסקה של שנתיים במצעד - שנגרמה בעקבות אילוצי מגפת הקורונה. ארגון מצעד החיים העולמי הודיע בתחילת החודש כי המצעד יחזור השנה במתכונת מצומצמת, בגלל הלחימה במזרח אירופה ושטף הפליטים האדיר שפקד את פולין.

את המצעד הובילו השנה שמונה שורדי שואה, שזהו כנראה מצעדם האחרון. המצעד התקיים בסימן המאבק באנטישמיות והעברת לפיד הזיכרון מדור השורדים לדור הנכדים. יו"ר מצעד החיים העולמי, ד"ר שמואל רוזנמן, התייחס לצמצום היקף מצעד החיים עקב המלחמה באוקראינה, ואמר כי "מצעד החיים לא יישאר אדיש למראות הקשים מאוקראינה והדבר יקבל ביטוי במסגרת האירועים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה".

נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר: "משמעות האירוע הזה מרגשת מאוד. למרות שמצעד החיים בדרך כלל מלווה באבל, זו הצעדה והניצחון של החיים. המשתתפים בצעדה זו מראים שאפילו היטלר והנאציזם אינם מסוגלים להשמיד ולרצוח את כל העם היהודי - כפי שהוא לא ישמיד עמים אחרים. כשהלכתי ביניכם מאושוויץ לבירקנאו, הרגשתי תחושת אחריות עמוקה, אבל אני גם צריך להזכיר ולזכור שפולין איבדה 6 מיליון אזרחים, מתוכם 3 מיליון יהודים שנרצחו באכזריות על ידי הנאצים".

לדבריו, "נמשיך לגנות כל סוג של שנאה ונדאג שזה לעולם לא יקרה שוב. אנחנו אומרים ויודעים היטב שפשעי השואה הנוראיים נוצרו אך ורק על-ידי שנאה. גם היום אנחנו מתמלאים בתמיהה כשאנחנו רואים את הפלישה של רוסיה לאוקראינה. קשה להאמין שאחרי מה שמישהו עדיין יכול לשנוא ככה. באנו לכאן כדי לשמר ולחלוק כבוד לנרצחים האלה ולהראות בצורה ברורה שמדינת ישראל, המדינה היהודית, עדיין קיימת. באנו להראות כדי להראות שלא מקובל עלינו שזה יקרה לעם האוקראיני".

בטקס הדלקת הלפיד באושוויץ, אמר איתן ניישלוס, נכד לניצולת שואה שמדליק את לפיד זיכרון השואה של הדור השלישי: "ביחד עם אחי וידידי, אחמד עוביידי אל-מנסורי מאיחוד האמירויות, מייסד מוזיאון השואה הראשון בעולם הערבי, אנחנו מדליקים היום את לפיד הזיכרון כשנה לאחר חתימת הסכמי אברהם ההיסטוריים. אנו שולחים מסר ברור לעמינו, למזרח התיכון ולעולם כולו – אנו עומדים איתנים ומאוחדים נגד שנאה בכל תצורותיה".

טקס הדלקת הלפיד באושוויץ
טקס הדלקת הלפיד באושוויץ

ניישלוס הוסיף: "אני עומד פה כנכד לניצולת השואה תמרה זיצרמן ז"ל, שאת סיפורה וזיכרונותיה גילינו בקופסת נעליים זו לאחר מותה; זיכרונות שאני נושא עימי היום. סבתי ניצלה בזכות ההקרבה של משפחה נוצרייה, משפחת צ'ודסביץ'. אל מול חוסר האנושיות, הם בחרו לפעול בגבורה, ועל גבורתם – שילמו בחייהם".

‎נציג איחוד האמירויות, אחמד אל-מנסורי, אמר בנאומו: "אני עומד כאן מלא בתקווה. מלא בהשראה ובאומץ. אני עומד כאן היום, בידיעה שאנחנו יכולים להתגבר, ונתגבר, על חשכת העבר וחשכת ההווה, כדי שנבטיח עתיד מאושר ומבורך לכל עמינו. כילדיו של אברהם אבינו, שהתלכדו יחד תחת קורת הסכמי אברהם, אנו אומרים – أبدًا يعني أبدًا (לעולם לא עוד, בערבית). יהי זכרם של קורבנות השואה ברוך".

הרצוג: "הנצחת זכר השואה היא חובתו של כל אדם"

בנאום מוקלט אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אחים ואחיות יקרים, לפני שלוש שנים הייתי כאן כראש משלחת הסוכנות היהודית. צעדתי לצד יהודים ולא-יהודים, על מנת לזכור את מיליוני הקורבנות שנרצחו בשואה. צעדנו על מנת להצדיע לקורבנות השואה ונספי ניסיונות המרד נגד הנאצים. צעדנו על מנת להנציח את חסידי אומות העולם, אלו שסיכנו את חייהם למען חיינו. צעדנו על מנת לחלוק כבוד לגבורה ולהתמדה של השורדים היקרים. צעדנו ובכינו. בכינו ובכינו".

"במשך השנתיים האחרונות לקחנו צעד אחורה מהתופת והאימה, התאבלנו בביתנו, והתחברנו אחד לשניים באמצעות המסכים והזום. אך היום, תודה לאל, אני מדבר אליכם כאן מירושלים, בירת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית כאשר אתם שוב צועדים שם במחנה. אנו צועדים על מנת להתאבל, לזכור ולהצהיר כדי שצעדות המוות שאירעו לפני 80 שנה לעולם לא ישובו ולעולם לא יישכחו".

"מצעד החיים הינו הרבה יותר ממחווה סימבולית. הנצחת זכר השואה היא חובתו של כל אדם, של כל עם, מכל קצוות העולם. זוהי החובה של הדור שלנו. זיכרון במובן הכי עמוק והקיומי, זה לנקוט בצעדים, בשמם של אלו שלא יצעדו עוד. זה אומר להתבטא נגד האנטישמיות, השנאה, אי-סובלנות או גזענות. זה אומר ליישר את המצפן המוסרי שלנו, לנהוג בחמלה, צדקה וחסד, ולראות את צלם האלוהים בכל אדם".

"מדינת ישראל, אשר הוקמה לאחר השואה, כהבטחה שלעם היהודי תמיד יהיה בית, תפעל לוודא שלעולם יהודים לא ישובו להיות פליטים. אנו נעשה כל מאמץ על מנת לאפשר לכל יהודי בעולם לחיות חיים יהודיים, גאים, חופשיים ובטוחים. אנו נאבק בניסיונות לזלזל באמת ונמנע מעובדות חלופיות מלהחליף את ההיסטוריה. לא נאפשר לעולם לשכוח את עומקי האכזריות האנושית או האחריות של האדם אשר בוצעה על ידי הנאצים ועוזריהם, ונצעד שוב בשנה הבאה. מי ייתן ונצליח למסור את הלפיד גם לדורות הבאים".

בעצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שנערכה בבית לוחמי הגטאות, אמר הרצוג: "לעולם נשמור על היכולת להגן על עצמנו בעצמנו. העם היהודי חייב לקדש את הערבות ההדדית ולא לוותר עליה גם בעת של ויכוחים ומחלוקות. לקחי העבר ואתגרי השעה מחייבים אותנו לדעת לפעול יחד".