לאחר התביעה: מניית "טבע" צנחה בבורסה בארה"ב והגיעה לשפל שנתי

חברת התרופות הישראלית ספגה ירידה חדה של 12.5%. שלוש קרנות פנסיה ישראליות הצטרפו לתביעת 43 המדינות בארה"ב. התובע הכללי של קונטיקט: "יש לנו ראיות מוצקות, העניין היה תאוות בצע אמיתית"

זמן צפייה: 03:11

בצרות בחברת התרופות הישראלית ממשיכות: מניית "טבע" צנחה היום (שני) בבורסה בניו יורק וספגה ירידה חדה של 12.5%, ולמעשה איבדה קרוב לרבע משוויה מתחילת השנה. כעת, מניית החברה עולה כ-12 דולרים, מה שמעמיד אותה בשפל, לא רחוק מהנקודה שרשמה לפני הגעתו של המנכ"ל קאר שולץ.

כמו כן, נוסף ל-43 המדינות בארצות הברית שתבעו את החברה, כעת מצטרפות לתביעה שלוש קרנות פנסיה ישראליות, בטענה ש"טבע" לא הציגה בדוחות הכספיים שלה את הסיכונים המשפטיים האמיתיים ואת מצבה הכספי, ולמעשה גרמה למשקיעים המוסדיים לקנות מניות במחירים מנופחים שגרמו להפסדים לקרנות הפנסיה כנציגות הציבור.

לכתבות נוספות בנושא >> 

אחרי תביעת הענק בארה"ב: מניית "טבע" בצניחה

התביעה נגד "טבע": מה יעלה בגורלה של חברת התרופות? • פרשנות

תביעה נגד חברת "טבע": "הוציאה לפועל הונאה במיליארדי דולרים"

טבע | צילום: רויטרס

אמש, שודר תחקיר של “60 Minutes” ברשת CBS אודות ההסתבכות של החברה. בריאיון בלעדי וחריף, הסביר התובע הכללי של קונטיקט, ויליאם טונג, שמוביל את המהלך נגד החברה, על אילו ראיות הוא מסתמך: "יש לנו ראיות מוצקות בצורת מסרונים, דוא"לים, מסמכים ועדים, שמדגימות בבירור שהעניין לא היה חוסר במוצרים, אלא ברווח. העניין היה תאוות בצע אמיתית. הם יודעים שזה לא חוקי והעניין הוא לא שהם גדולים מדי כדי להיכשל, אלא שהם גדולים מדי כדי שיהיה אכפת להם. הקנוניה הזאת גרמה לנזק של מיליארדי דולרים לתושבי קונטיקט ולמדינות ברחבי האומה. אנחנו נתמודד איתם בבית המשפט ונמצה איתם את הדין והם ישלמו על הכסף שהם גנבו מהעם האמריקני".

אתמול ספגה "טבע" ירידה חדה של 11% עם פתיחת יום המסחר בבורסה בתל אביב. בעקבות הצניחה במנייה, ״טבע״ איבדה לראשונה זה שנים את מעמדה כחברה הגדולה ביותר בבורסה. שווי השוק של חברת IFF עומד כעת על שלושה מיליארד שקלים יותר מטבע, והיא מדורגת כרגע כחברה הגדולה ביותר. מתחילת השנה איבדה ״טבע״ קרוב ל-20% משוויה.

מנכ"ל טבע, קאר שולץ
מנכ''ל טבע, קאר שולץ | צילום: חדשות 13

ב"טבע" מבינים שעיקר תשומת הלב בשוק ההון מופנית לתביעת הענק האזרחית, אבל לדעתם המוקד נמצא בכלל בהליך אחר – חקירה פלילית שהממשל האמריקני מנהל באותה עילה של תיאום מחירי התרופות נגד טבע בימים אלה. אם החקירה תסתיים בלא כלום, מקווים בחברה שגם הקייס בתביעה הגדולה יישמט, ולכן יצרנית התרופות פועלת על מנת לשתף פעולה עם הרשויות האמריקניות, ולשם כך העבירה אליהם באופן יזום חומרים שנועדו הלהים את החשדות - בתקווה שהדבר יפוגג גם את העילה האזרחית.

שלשום דווח בסוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג" כי חברת התרופות הישראלית "טבע" חשודה כי היא עומדת במרכז קנוניה להעלאת מחירים מצד יצרניות תרופות גנריות בארצות הברית. לאחר חקירה בת כחמש שנים, אמש הוגשה נגד מעל לתריסר מנהלים בכירים בחברה תביעה - על ידי יותר מארבעים מדינות בארה"ב. לפי התביעה, היצרניות מואשמות בהעלאת מחיריהן של יותר ממאה סוגי תרופות. בחלק מהמקרים מדובר בהעלאה של למעלה מאלף אחוזים.

עובד בחברת טבע | צילום: רויטרס

עוד דווח, כי מנהלים בכירים של חברות תרופות גנריות מוכרות בעבר ובהווה נתבעו. התביעה הוגשה על ידי ויליאם טונג, התובע הכללי של מדינת קונטיקט, שאמר כי "יש לנו ראיות שמוכיחות שתעשיית התרופות הגנרית הוציאה לפועל הונאה במיליארדי דולרים על חשבון האזרחים האמריקנים. כולנו תהינו למה ביטוח הבריאות שלנו ובמיוחד המחירים עבור מרשמים לתרופות גנריות כל כך יקרים בארצות הברית – זו הסיבה מדוע".

המדינות התובעות טוענות כי חברות התרופות הגנריות קשרו קשר על מנת לתאם מחירים לשם העלאתם - על מנת להימנע מתחרות. בין היתר, מוזכרת בתביעה מורין קבנו, סגנית נשיא בכירה לשעבר בחברה. כמו כן, בתביעה מוזכרים שמות של חטיבות ספציפיות בחברות התרופות, דוגמת "אקטביס" ב"טבע". נציגי החברות והבכירים המוזכרים בתביעה, לא הגיבו לדיווח.