מתיחות בי-ם: מארגני המחאה סירבו למסלול החלופי, המשטרה לא אישרה את התהלוכה

מתחם הר הבית נפתח גם הבוקר לכניסת יהודים, ושוטרים רבים פועלים במקום כדי לשמור על שלום הציבור. המשטרה אישרה את קיום מצעד המחאה דרך שער יפו, אך המארגנים דרשו לעבור דרך שער שכם ושער האריות. המשטרה הודיעה כי בשלב זה היא לא מאשרת את קיום התהלוכה במתווה המבוקש

זמן צפייה: 00:32

מתחם הר הבית נפתח גם הבוקר (רביעי) לכניסת יהודים, ועם שחר החלו כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים לפעול בהיערכות מוגברת בעיר העתיקה וברחבי ירושלים, במסגרת אירועי ברכת הכהנים, בהם השתתפו כ-20 אלף איש.

ברכת הכהנים בכותל המערבי
ברכת הכהנים בכותל המערבי | צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

שוטרים גלויים וסמויים רבים פועלים כדי לשמור על שלום וביטחון הציבור, ולאבטח את אלפי המתפללים והמבקרים באזור הכותל המערבי, וכן בתוך העיר העתיקה ובמרכז העיר. עד כה עלו להר הבית 2,275 יהודים בשלושת הימים הראשונים של חול המועד, והוא יהיה פתוח גם מחר עד 10:30 בבוקר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2204200942' autoplay='0' credit='' desc='זריקת אבנים מתוך המסגד הבוקר' poster='' kid='1_ht85rw3w' duration='32']

לאחר שיח שהתקיים אתמול, הסכימה המשטרה למסלול חלופי לתהלוכת מחאה, דרך שער יפו לכיוון הכותל, אך לאחר מכן המארגנים שהציעו את המסלול החלופי חזרו בהם, ודרשו שוב לעבור דרך שער שכם ושער האריות. המשטרה סירבה והבהירה כי בשלב זה היא לא מאשרת את קיום התהלוכה במתווה המבוקש.

מארגני הצעדה מסרו בתגובה להודעת המשטרה: "אין לנו שום טענות למשטרה שבאמת באה מתוך רצון טוב לאשר את הצעדה. לצערנו בעקבות האיומים של מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית, ממשלת בנט מפעילה לחצים אדירים על המשטרה לא לאשר את הצעדה בלב בירת ישראל במקום שבו כל יהודי צריך להרגיש בטוח. אנחנו לא נסכים ואף פעם לא הסכמנו למתווה כניעה שבעצם מכין את הקרקע לחלוקת ירושלים".

פעילות המשטרה באזור הכותל המערבי
פעילות המשטרה באזור הכותל המערבי | צילום: רויטרס

גם הבוקר התפרעו כמה פלסטינים במסגד אל-אקצא, זרקו בקבוקי תבערב ויידו אבנים החוצה. אחד מבקבוקי התבערה נפל על שטיח הכניסה למסגד, וגרם לשריפה שמיד כובתה, ובקבוק אחר נפל בפתח חלון המסגד. כוחות משטרה פעלו מחוץ למסגד כדי לשמור על הסדר

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2204201037' autoplay='0' credit='' desc='זריקת אבנים בהר הבית' poster='' kid='1_7869in0a' duration='14']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2204201040' autoplay='0' credit='' desc='בקבוק תבערה בפתח חלון המסגד' poster='' kid='1_y8iqwfst' duration='17']

הר הבית צפוי להיסגר בסוף השבוע לעליית יהודים להר הבית עד לסיום חודש הרמדאן. יש להזכיר שמדי שנה נסגר הר הבית לעליית יהודים בימים האחרונים ברמדאן במסגרת הסטטוס-קוו. אלא שבימין מתחו ביקורת חריפה על הכוונה לסגור את הר הבית, בהם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר שאמרו כי הממשלה נכנעת לטרור ולתנועה האיסלאמית כדבריהם.

במפלגת ימינה הזכירו כי מדובר בדבר שבשגרה. "בעשור האחרון תחת 'מתווה נתניהו', הר הבית בדרך כלל נסגר בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן מכיוון שהמוסלמים נשארים לישון על ההר. כך יהיה גם השנה. ה'תדהמה' שאחזה באנשי הליכוד וסמוטריץ' היא מזויפת לחלוטין ומניעיה פוליטיים בלבד", אמרו במפלגה.

פעילות המשטרה באזור הכותל המערבי
פעילות המשטרה באזור הכותל המערבי | צילום: רויטרס

ח"כ בן גביר החליט להשתתף גם הוא בצעדה בהר הבית דרך שער שכם, וטען כי "בנט הפקיר את הר הבית, הפקיר אותנו לאוייבים, נתן להם לנצח ולכן אני לא יכול לשתוק ואשתתף ביחד עם פעילי הימין בצעדה לכיוון שער שכם, נרים את הדגל בגאון, עם ישראל חי".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מאז 1967 תמיד אבל תמיד נאסרה כניסת יהודים למסגד אל-אקצא בעשרת הימים האחרונים של חודש רמדאן בשל 'אעתיכאף' המוסלמים במסגד (התבודדות) .אין חדש בהודעה זו, ולכן ההודעה של הציונות הדתית מסיתה ומטעה".

ברכת הכהנים בכותל המערבי
ברכת הכהנים בכותל המערבי | צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי