חשש מסגירת בתי ספר ולשכות רווחה: השלטון המקומי מאיים בשביתה

עשרות ראשי רשויות הציבו אולטימטום לממשלה, לפיו אם לא תעביר מאות מיליוני שקלים - הם ישביתו מחר את השירותים המוניציפליים. "אי אפשר להקפיא את החיים בישראל בגלל המצב הפוליטי"

זמן צפייה: 00:17

איום בשביתה ברשויות המקומיות: השלטון המקומי העמיד אולטימטום בפני הממשלה והכריז כי אם לא ישוחררו מאות מיליוני השקלים שתקועים בשל חוסר תפקוד משרדי הממשלה עד היום (רביעי) – תיערך מחר שביתה כללית של כל השירותים המוניציפליים.

עשרות ראשי רשויות, ראשי מועצות אזוריות ומקומיות וראשי ערים מכל רחבי הארץ, הצביעו על ההחלטה בישיבה שהתקיימה ביום שני במרכז השלטון המקומי בתל אביב. בישיבה הציפו ראשי הרשויות את חוסר התפקוד של משרדי הממשלה, שמוביל לשיתוק כל המערכות שאמורות לספק שירותים חיוניים ודחופים לתושבי מדינת ישראל.

"לא ניתן לממשלה להביא את השלטון המקומי לקריסה", נכתב במכתב האולטימטום ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר הפנים אריה דרעי. "הגיע הזמן שחברי הכנסת מכל המפלגות יגלו אחריות ויתחילו לשרת את אזרחי המדינה, או לפחות ידאגו לא לעצור תקציבים ולהקפיא תוכניות".

כתבות נוספות בנושא >> 

מדינה בהקפאה: כיצד משפיעה מערכת הבחירות על משרד החינוך?

מדינה בהקפאה: איך משפיע המצב הפוליטי על נתמכי הרווחה?

מדינה בהקפאה: מה יהיה עתיד סל התרופות ללא תקציב?

ראשי רשויות בישראל מאיימים בשביתה בעקבות הקיצוץ הצפוי בתקציבים המוניציפליים
ראשי רשויות בישראל מאיימים בשביתה בעקבות הקיצוץ הצפוי בתקציבים המוניציפליים | צילום: חורחה נובומינסקי

משמעות השביתה היא שכל השירותים העירוניים לא יפעלו - פינוי אשפה, קבלת קהל, רווחה, פיקוח עירוני ושיטור עירוני. החינוך המיוחד יפעל כרגיל, אך סייעות בגני הילדים ומאבטחים ושרתים בבתי הספר ישבתו, דבר שיוביל ככל הנראה גם להשבתת הלימודים.

הסתדרות המורים מסרה כי על הגננות להיות בגנים כרגיל, אך אין לקבל ילדים ללא סייעות, והדגישה כי אין לפתוח את הגן בצוות חסר של סייעות או בסיוע בני משפחה. בנוגע לבתי הספר מסרה ההסתדרות כי המורים והמנהלים יגיעו למוסדות החינוך כרגיל, אך לא יקבלו תלמידים ללא מאבטחים.

כיתה ריקה
כיתה ריקה | צילום: חדשות 13

בין התקציבים שהשלטון המקומי דורש נמצאת שורת תוכניות ארוכה שמשרדי הממשלה השונים התחייבו לתקצב: בניית מוסדות חינוך, בתי הספר של החגים, תוכנית "חוג לכל ילד", מענקי איזון לרשויות מוחלשות, תוכנית למיגון הצפון ועוד. הסכום המצטבר של דרישות אלו מגיע ליותר ממיליארד שקלים. לפי ההערכה, הרשויות לא יתפשרו בשני נושאים מרכזיים - מענקי האיזון לרשויות חלשות בסך כ-300 מיליון שקלים ותקציב לבינוי מוסדות חינוך בסך כ-400 מיליון שקלים.

"זו לא אשמתם של תשעה מיליון תושבי מדינת ישראל שנציגיהם בכנסת לא מצליחים להרכיב ממשלה כבר שנה שלמה", קבע חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות. "אנו מאוחדים במאבק להבטחת השירותים לתושבינו. אם הממשלה לא מתפקדת נשתמש בכלים שיש לנו ונשבית את כל המדינה עד שיבינו - אי אפשר להקפיא את החיים בישראל בגלל המצב הפוליטי".

חיים ביבס, יו''ר מרכז השלטון המקומי
חיים ביבס, יו''ר מרכז השלטון המקומי | צילום: רועי שפרניק

בין דרישות הרשויות נמצאים גם מענקי האיזון, שהם קריטים עבור תפקודן התקין של רשויות מוחלשות. "לא מדובר בפריבילגיה של השלטון המקומי", הסביר שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות. "מענקי האיזון, כפי ששמם מעיד, נועדו לסייע לרשויות מקומיות חלשות לאזן את תקציביהם וכל קיצוץ במענקים אלו פוגע ביכולתן לספק את השירותים לתושביהן. גם התוכנית לצמצום הפערים בין הפריפריה והמרכז מתעכבת ולא ממומשת".

במכתב ששלחו לרה"מ ולשרים ציינו ראשי הרשויות כי במקביל לפגיעה החמורה בהם, הממשלה החליטה להגדיל את שיעור ההשתתפות של הרשויות בתקציב המועצות הדתיות ב-20% - תוספת של 60 מיליון שקלים בשנה, ואף איימה על הרשויות כי אם לא ישלמו את התוספת - יקוצץ מתקציבן סכום זהה.

רשימת הרשויות, המועצות והערים שהודיעו כי ישבתו: מרחבים, מודיעין מכבים רעות, מגדל העמק, בית"ר עלית, ערערה, דימונה, ירכא, באר שבע, ראשון לציון, רמת גן, חיפה, נתניה, חולון, פתח תקווה, חדרה, כפר סבא, רחובות, אשדוד, גבעתיים, הרצליה, אום אל-פחם, אילת, רעננה, אפרת, אריאל, בנימינה גבעת עדה, גבעת שמואל, נוף הגליל, גן יבנה, גני תקווה, בת ים, הר אדר, אלפי מנשה, זכרון יעקב, זמר, יהוד מונוסון, יסוד המעלה, יפיע, יקנעם, כוכב יאיר, כסרא סמיע, כפר קרע, כפר ורדים, כפר יונה, כפר כמא, כפר שמריהו, לוד, מבשרת ציון, מזכרת בתיה, מטולה, מעלה אדומים, מעלה אפרים, עומר, עין קנייא, ג'סר א-זרקא, קרני שומרון, ראש העין, רמת השרון, רמת ישי, יאנוח-ג'ת, גוש חלב, סאג'ור, נחף, אבן יהודה, מראר, בסמ"ה, ריינה, רמלה, יבניאל, בית דגן, כפר כנא, שעב, פסוטה, מעיליא, כעביה-טבאש, שוהם, ביר אל-מכסור, עג'ר, בסמת טבעון, כרמיאל, ערערה בנגב, קלנסווה, קריית ביאליק, פורדייס, דיר אל-אסד, אעבלין, כפר מנדא, ג'ת, משהד, ירוחם, בית אריה, בית אל, גבעת זאב, עכו, שלומי, פקיעין, חורפיש, בית ג'ן, אלקנה, מעלות תרשיחא, טבריה, פרדס חנה כרכור, קריית עקרון, קריית ארבע, רהט, דבורייה, חצור הגלילית, ג'לג'וליה, ראש פינה, אכסאל, מיתר, קצרין, עמנואל, עפולה, קריית שמונה, קריית אונו, אור יהודה, מג'ד אל-כרום, כאבול, נשר, כסיפה, מעלה עירון, נהריה, כפר קאסם, פרדסיה, שדרות, אורנית, מנשה, בקעת הירדן, שדות נגב, רמת נגב, גליל תחתון, עמק יזרעאל, זבולון, מגילות ים המלח, חוף הכרמל, עמק חפר, עמק המעיינות, משגב, אשכול, ערבה תיכונה, מגידו, גזר, מטה אשר, גלבוע, חבל מודיעין, עמק הירדן, גולן, מבואות חרמון, לכיש, מטה יהודה, חבל איילות, שפיר, חבל יבנה, באר טוביה, שער הנגב, אל-בטוף, תמר ושדות דן.