נתניהו: "הצוררים החדשים חושבים שלא נעמוד מולם, הם טועים בגדול"

בכיכר גטו ורשה שביד ושם נערך הטקס המרכזי שפתח את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. נתניהו התריע מחתימת הסכם גרעין עם איראן: "ניצחון העבר לא מבטיח את ניצחון העתיד". הנשיא הרצוג: "יום הזיכרון הזה הוא לא רגיל. יש להשאיר את הימים הקדושים מעל לכל מחלוקת"

זמן צפייה: 02:13

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג - ישראל מתייחדת עם זכרם של ששת המיליונים שנרצחו בידי מכונת ההשמדה הנאצית במלחמת העולם השנייה. הערב (שני) התקיימה העצרת המרכזית בכיכר גטו ורשה שביד ושם, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו. שש משואות הזיכרון הודלקו על-ידי שישה שורדים - טובה גוטשטיין, בן ציון רייש, יהודית סולברג, ראובן בונפיל, יפים גימלשטיין ומלכה רנדל-פרויינדליך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם - ושיגר מסר לאיראן: "מדינת היהודים חייבת להבטיח שיהיה בידה הכוח להגן על עצמה בכוחות עצמה מול כל אויב, מול כל איום. הערב, כאן ביד ושם – אני מוסיף: ניצחון העבר אינו מבטיח לבדו את ניצחון העתיד. ניצחון העתיד מחייב נחרצות תמידית ומאבק חסר פשרות במבקשי נפשנו. לכן אנחנו נאבקים בתקיפות בכל הסכם גרעין עם איראן שיסלול את דרכה לנשק גרעיני, ונאבקים בתקיפות גם בשלוחות הטרור של איראן שסביבנו. מי שמבקש ללפות אותנו בטבעת חנק של טרור – ייתקל בתגובה מוחצת. אויבינו ימצאו אותנו עומדים יחד כתף אל כתף. ידידיי, אזרחי ישראל, אני עומד פה הרבה שנים ואני מצהיר בפני העולם כולו: לעולם לא עוד".

נרות זיכרון ביד ושם
נרות זיכרון ביד ושם | צילום: רויטרס

קודם לכן נשא דברים נשיא המדינה יצחק הרצוג - ואמר: "ברגע הזה - רגע של הוד, של חסד ושל אמת - אפשר לשמוע ממש את פעימות הלב של אומה שלמה, שעומדת בפני שבוע 'הימים הנוראים' שלה – שבוע שמתחיל היום, ויסתיים במוצאי יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל. אבל השנה היא לא שנה רגילה. ויום הזיכרון הזה הוא לא רגיל. השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם – אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד - בשותפות, באבל, בזיכרון".

הרצוג ביד ושם
הרצוג ביד ושם | צילום: רויטרס

הרצוג המשיך: "אזרחיות ואזרחי ישראל, השנה, דווקא השנה, אני מבקש להוסיף כאן משהו חשוב. התועבה הנאצית – היא רשע שאין לו תקדים, ואין דומה לו בשום קנה מידה. זה לא עוד רוע. זו אינסופיות של זוועה. עלינו לזכור, לשנן ולהפנים שוב ושוב: אלה - ורק אלה - נאצים. זו – ורק זו – שואה. גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות, על גורל, על ייעוד, על אמונה, על ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים. בעיצומו של היום הקדוש הזה, נדמה שגם את המובן מאליו יש לומר: עבור המפלצת הנאצית – העמדות בתוך עמנו לא שינו כהוא זה. התפיסות, האמונות, אורחות החיים – לכל השונות והגוונים בתוך עמנו  – לא הייתה כל משמעות עבורם.

"כולנו היינו עם אחד, מפוזר ומפורד בכל העמים, שדינו אחד – מוות וכליה; וגם הניצחון שלנו עליהם ניצחון שמתרחש יום-יום – הוא של עם אחד. 75 שנות קוממיות ישראלית אנחנו מציינים בימים אלה. שבעים וחמש שנים של ניצחון, שבהן מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, והחברה הישראלית זקופת הקומה, ניצבות ומכריזות בפני המפלצת הנאצית וההולכים בדרכה, גם בדור הזה: לא תוכלו לנו, כי אחיות ואחים אנחנו. כן, אחים שיודעים להתווכח ולחלוק. אבל לעולם לא – שונאים. לעולם לא – אויבים. אנחנו עם אחד ונישאר עם אחד - שאותו לא רק ההיסטוריה הכואבת מלכדת, אלא גם הגורל והעתיד המשותף ומלא התקווה".

אירועי יום השואה תשפ''ג

בישראל חיים כיום 147,199 שורדי ושורדות שואה. שליש מהם, 49 אלף, חיים בעוני. בשנה חולפת הלכו לעולמם כ-18 אלף ניצולי שואה ו-42 מהם מתים בממוצע בכל יום. כמו כן, בערב יום השואה, מתפרסמים נתונים מדאיגים גם על עלייה באנטישמיות. בשנה האחרונה שיא במספר התקיפות האנטישמיות בארה"ב נרשם זינוק חד גם במדינות אירופה.

מחר ב-10:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות ולאחריה יחל טקס הנחת הזרים. ב-11:00 יתקיים טקס "לכל איש יש שם" וב-20:00 יינעלו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בטקס בבית לוחמי הגטאות. השנה יעמוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסימן ההתנגדות היהודית בשואה וציון 80 שנה למרד גטו ורשה. ב-14:00 יחל בפולין מצעד החיים מאושוויץ לבירקנאו, שיתקיים בפעם ה-35 בהשתתפות 40 ניצולי שואה מכל העולם ו-25 משלחות ממדינות שונות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1704231949' autoplay='0' credit='' desc='מחר: מצעד החיים בפולין' poster='' kid='1_ay21he0z' duration='']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר הערב בעצרת הזיכרון ביד מרדכי: "השואה לימדה אותנו שעלינו לשרוד בכל מחיר, ולהיות מסוגלים להגן על עצמנו בכל מחיר. רכבות עם יהודים לא ייצאו יותר משום רציף בשום מקום. בטחונה של מדינת ישראל וביטחונם של תושביה היו ולעולם צריכים להיות בידינו בלבד. השואה לימדה אותנו שלא משנה מהן הנסיבות, אנחנו צריכים להשאר אנשים מוסריים המבחן המוסרי שלנו לא מתנהל בתנאי מעבדה ולא בפלנטה אחרת. הוא מתנהל לא רחוק מיד מרדכי, בעזה של חמאס, בלבנון של חיזבאללה, באיראן של משמרות המהפכה. המבחן המוסרי שלנו הוא להבחין בין אויבים וחפים מפשע. להרוג את אויבינו בלי להסס, אבל לא לשרוף בתים ולא למחוק כפרים כי יהודים לא מבצעים פוגרומים".

מחנה ההשמדה אושוויץ | צילום: Getty Images

הבוקר הפיץ הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פקודת יום למשרתי צה"ל לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה: "בעבור כל אותם ששת המיליונים אשר להבת חייהם חדלה מלבעור, בעבור השורדים שמתוך ההרס הגיעו לכאן ובנו לנו בית, אנחנו נמצאים כאן היום. מקשיבים לסיפורים, זוכרים, ונושאים איתנו בכל צעד ושעל את צו מורשתם, שאותו נעביר בבוא העת לדורות הבאים. זהו מסעה של מדינת ישראל וזהו מסענו, משואה ל תקומה, מכאב לתקווה, מאובדן לעשייה. עתה נרכין את ראשנו ונשפיל מבטנו, אך לרגע אחד של זיּכרון. בתום הרגע, נמלא את חזנו אוויר, נישיר מבט, נרים את ראשנו ונמשיך לצעוד, לעשות ולהבטיח שנהיה לעד שייכים בביתנו ומוגנים בארצנו".

משתתפים ישראלים במצעד החיים לאושוויץ בירקנאו
משתתפים ישראלים במצעד החיים לאושוויץ בירקנאו | צילום: יוסי זליגר

משלחת של האיחוד האירופי שהגיעה לישראל לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה פרסמה גם היא הודעה: "ההיסטוריה של השואה מזכירה לנו בהתמדה כי אסור לנו להישאר אדישים לאלימות המונעת על-ידי שנאה לעם או לקבוצה. כל אידיאולוגיה השוללת מאנשים את כבודם כבני אנוש ואת זכויותיהם חייבת להיתקל בגינוי חד-משמעי מצידנו".

"אנו מתחייבים להשמיע קולנו בתוקף בכל פעם ובכל מקום שהאנטישמיות מרימה ראש. בלתי מתקבל על הדעת ששוב מתפשטת שנאת יהודים. לא נעמוד שלובי ידיים כשיהודים מותקפים או מוטרדים, כשמופצות תיאוריות קונספירציה כוזבות או סטריאוטיפים, כשהשואה מוכחשת או מסולפת, כשמטילים ספק בזכותה של מדינת ישראל להתקיים בשלום ובביטחון".