ועד עובדי הרכבת הגיש תביעת דיבה נגד ההנהלה: "הפיצו דברי בלע"

בכירי הוועד הגישו תביעת פרסום לשון הרע ע"ס מיליון שקל. לטענתם, ההנהלה הפיצה לתקשורת פרסומים שקריים והכפישה את היו"ר גילה אדרעי. "ניסו להכשיר את הקרקע ליוזמה פוליטית של שר התחבורה"

יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי, ובכירים נוספים בארגון, הגישו אתמול (שלישי) תביעה בגין פרסום לשון הרע על סך מיליון שקלים נגד הנהלת רכבת ישראל, מנכ"ל הרכבת בפועל אורי שריר וסמנכ"ל חטיבת נוסעים בועז הירש. כתב התביעה מתייחס לאירועים שהתרחשו ביום שישי לפני כשבועיים וחצי - במסגרתם, כך נטען, עצרה הנהלת הרכבת את כל תנועת הרכבות ו"הפיצה לאמצעי התקשורת פרסומיים שקריים, כאילו ידו של הוועד בהשבתה - והכול במטרה להסיט את הדיון מהכשלים והמחדלים הניהוליים של הנהלת הרכבת, כפי שעלו באופן חמור וברור בדוח מבקר המדינה ומכשליה הניהוליים היום-יומיים".

"הנתבעים מפיצים דברי בלע ופרסומים שקריים בעלי תוכן מסית ופוגעני במכוון וביודעין", נכתב בכתב התביעה. "הנתבעים החליטו מיוזמתם להפסיק את תנועת הרכבות על אף שלא הייתה כל סיבה ממשית או מבוססת לקבלת ההחלטה. נוסף לכך, הטילו הנתבעים את האחריות על קבלת ההחלטה על ועד העובדים". עוד הודגש במסמך כי התובעים לא נתנו הנחיה או הוראה לאף עובד "להתחלות" או להשבית פעילות כלשהי. "התובעים למדו על ההחלטה של הנהלת הרכבת לעצור את פעילות הרכבת, כביכול בגין מחלת פקדים, אך ורק מפרסומי התקשורת". בכירי הוועד הוסיפו כי "פרסומי הדיבה השקריים והמבזים נגד התובעים פורסמו על ידי הנתבעים במכוון, שכן היה ידוע להם היטב שהמדובר בפרסומים משמיצים ושקריים, אך חרף כך ובמטרה להפוך את התובעים למושא לשנאה בקרב הציבור הרחב, המשיכו הנתבעים לפרסם דיבה באמצעי התקשורת".

כתבות נוספות בנושא >>

יו"ר ועד עובדי הרכבת: "אני בתוך סיוט; מדובר בניסיון חיסול"

ועד עובדי הרכבת להנהלה: "עצרו הפרסום המכפיש או שנתבע דיבה"

נתניהו על המשבר ברכבת: אקים צוות שימנע השבתת שירותים חיוניים

רציף של רכבת ישראל
רציף של רכבת ישראל | צילום: דוברות רכבת ישראל

עוד טענו בכירי הוועד כי "בהליך מתוזמן ומתוכנן של הנתבעים לייצר משבר מבוים ופיקטיבי שמטרתו להשפיע על דעת הציבור, ביקשו הנתבעים בנוסף להכשיר את הקרקע ליוזמה פוליטית של שר התחבורה לקדם את הצעת 'חוק בוררות חובה' שבאופן בלתי מקרי פורסמה של ידו יומיים לאחר עצירת תנועת הרכבות, ב-14 באפריל".

מעו"ד סיגל פעיל, שמייצגת את ועד העובדים, נמסר כי "אתמול הגשנו, בשם ועד העובדים והעומדים בראשו, תביעת דיבה בסך מיליון ש"ח כנגד הנהלת רכבת ישראל ומנהלים ברכבת שהתבטאו התבטאויות שקר של ממש, מתוך כוונה וידיעה שמדובר בדברים שהם אינם אמת. וזאת כדי להטעות את הציבור לחשוב חשיבה שקרית ומכפישה כנגד ועד עובדי הרכבת והעומדים בראשו. מדובר על האירוע שהיה ביום שישי 12.4 ובימים לאחר מכן. אנחנו מצפים מבית הדין לעבודה שיגרום להנהלת הרכבת לתת את הדין על המעשים החמורים שהיא עשתה כנגד עובדיה וכנגד נציגות העובדים".

מהנהלת רכבת ישראל נמסר בתגובה כי: "מדובר בתביעת סרק לצרכים תקשורתיים, ותכליתה לשרת את מאבקה של הגב' אדרעי, לנוכח התחקיר המתבצע כעת על אירועי אותו יום, של השופט סטרשנוב. צר לנו כי בשבוע בו מחודש המו"מ בוחרת גילה אדרעי להמשיך ולהתכחש לפגיעה החמורה שגרמה לציבור הנוסעים, באמצעות שלל תופעות בלתי חוקיות ואלימות, לרבות עצירת רכבות פראית ואלימה תוך שימוש ברשת החירום, בידי סגן יו"ר הועד, ליאב אליהו, החתום על התביעה. ההתנצלות היחידה של הנהלת הרכבת היא כלפי הנוסעים, אשר נפגעו באופן חמור בשבועות האחרונים כתוצאה ממעשי ראשי הועד, אשר הגיעו לשיאם עם הפגיעה בפיקוד הרכבת, לאחר התחלות בלתי חוקית של עובדים. אנו קוראים לגילה אדרעי וסגניה להמשיך ולשמור על השקט התעשייתי, כפי שהורה להם בית הדין לעבודה, ולהגיע לשולחן המו"מ בתום לב."

כזכור, לפני כשבועיים פנה ועד עובדי הרכבת להנהלה במכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, בעקבות הודעתם כי ועד העובדים גרם להפסקת תנועת הרכבות ביום שישי האחרון. זאת, באמצעות הנחייה שניתנה לעובדים "להתחלות", ולא להתייצב למשמרות.

רכבת
רכבת | צילום: החדשות 13

במכתב נאמר כי ההנהלה חזרה על "הפרסום המכפיש" בתקשורת וברשתות החברתיות, דבר שמהווה "פגיעה קשה בוועד העובדים". עוד נטען כי רק שני עובדים היו חולים באותו היום. זאת בניגוד לדברי ההנהלה שהודיעה כי בשל העובדה כי שמונה פקדים, מחצית ממנהלי התנועה בחברה, הודיעו על מחלה - תנועת הרכבות תיעצר לחלוטין.

יום קודם לכן, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למשבר ברכבת והודיע כי יקים צוות שימנע השבתת שירותים חיוניים. "הרכבת צריכה לנסוע, אנחנו הנחנו פסי רכבת ואין שום הצדקה לכך שקומץ אנשים ישביתו את הרכבות למיליוני אזרחי ישראל ולחיילים, זה לא יהיה", הוסיף נתניהו.

באותו השבוע, האשים שר התחבורה ישראל כץ בריאיון ל"לפני החדשות" את יו"ר ועד העובדים בהשבתת פעילות הרכבת. לדבריו, אין ספק שגילה אדרעי היא האחראית, על אף שהכחישה שמדובר במהלך יזום שלה. "הם כבר תקופה ממושכת, חודשים, פועלים בעיצומים ובשביתות, בפגיעה בנוסעים וביכולת של הרכבת להתארגן נוכח ההתרחבות הגדולה", אמר כץ. "ביום שישי האחרון גילה אדרעי וחבריה בוועד חצו את כל הקווים האדומים".

מוקדם יותר באותו היום, הודיע השר כץ כי בכוונתו להעלות בישיבת הממשלה את בקשתו לכלול חקיקת חוק שיאסור על שביתות בשירותים חיוניים לציבור בהסכמים הקואליציוניים. זאת לאחר שביום שישי ה-12 באפריל, כאמור,  נרשמו שיבושים בתנועת הרכבות. בהנהלת הרכבת האשימו את עצירת תנועת הרכבות בכך ששמונה פקדים הודיעו על מחלה ולא התייצבו לעבודה.