אלפי ישראלים הצביעו ובחרו: מילת השנה - בולען

לרגל יום העברית ולקראת סוף השנה האזרחית הזמינה האקדמיה ללשון העברית את הציבור לבחור את מילת השנה, ובתום תחרות צמודה עם המילה "משילות" זכתה המילה שעלתה לתודעה בעקבות הבולען שנפער בנתיבי איילון

בולען באיילון
בולען באיילון | צילום: נתיבי איילון

לקראת יום העברית תשפ"ג, ולקראת סוף השנה האזרחית, הזמינה האקדמיה ללשון העברית את הציבור לבחור את מילת השנה. מתוך עשרות הצעות שהגיעו מהציבור נבחרו תשע מילים שהועמדו להצבעה - ואלפי ישראלים בחרו: מילת השנה היא "בולען".

לאורך כל שבוע ההצבעה התחרתה המילה "בולען" על המקום הראשון עם המילה "משילות", והמילה הבאה אחריהן הייתה "הזיה". המילים האחרות שהוצעו לציבור לבחירה היו חמלה, אקלים, מגדר, רוגלה, משכנתה - והביטוי "על מלא".

המילה בולען החלה לשמש ככל הידוע בשנות ה-60 של המאה הקודמת, כחלופה למילה הלועזית "דולינה". בולען הוא בור גדול מימדים שנוצר בעקבות המסה של של השכבה התת־קרקעית והתמוטטות פני הקרקע לתוך החלל שנוצר, והיא כמובן עלתה לתודעה השנה בעקבות הבולען שנפער בנתיבי איילון בחודש ספטמבר, אשר גרם לחסימת מחלף השלום למשך זמן רב.

העבודות באזור הבולען הבוקר בנתיבי איילון
העבודות באזור הבולען בנתיבי איילון

נזכיר כי בשנה שעברה זכתה המילה "טרלול" בתואר מילת השנה, ובשנה שקדמה לה הגיעה המילה "מטוש" למקום הראשון, בתום השנה הראשונה למגפת הקורונה שבה התוודע הציבור למונח שעד אז היה ידוע רק לצוותי הרפואה.