"שמחה שאי אפשר לתאר במילים": הנעדר שאותר בירדן חגג בחיק המשפחה

שלום רוטבן, הצעיר מקריית מלאכי שנעדר במשך שנתיים, חזר הביתה ובילה את חג השבועות עם משפחתו. בשיחה עם חדשות 13 הם מספרים על השמחה בעקבות האיחוד איתו - אך גם מבקשים מהמדינה לקבל את האחריות ולסייע בהליך השיקום שלו. "הוא פחות מרגיש מה קורה איתו, אבל הוא מבין שהוא חזר הביתה"

זמן צפייה: 03:36

אחרי שנתיים שלא ידעו מה עלה בגורלו, בני משפחתו של שלום רוטבן, הצעיר מקריית מלאכי שאותר בירדן, חגגו איתו יחד את חג השבועות, אחיו סיפר היום לחדשות 13: "אמא שלי חייגה אליי, וכשעניתי לה היא צעקה - מצאו את שלום בירדן. אבא שלי הצליח לאמת את זה מול הרופא שמצא אותו, עשו איתו שיחת וידאו ואבא שלי זיהה אותו".

"ניסינו לשאול אותו איך הוא הגיע לירדן, ולמה לא התקשר אלינו עד עכשיו", הוסיף האח, "הוא אמר שהוא פשוט נאבד. נסענו לירדן, אני, אחי הגדול ואמא שלי הלכנו להביא אותו. את ארוחת החג הוא עשה איתנו, שמחנו, הייתה שמחה גדולה שאי אפשר לתאר אותה במילים. הוא מאושר, הוא פחות מרגיש מה קורה איתו, אבל הוא כן מבין שהוא חזר הביתה. רואים את זה על החיוך שלו".

הסיפור המטלטל הזה החל בשנת 2012, כאשר רוטבן נקלע לזירת פגיעה ישירה של רקטה בבניין בקריית מלאכי במהלך מבצע "עמוד ענן". שלושה שכנים שהכיר היטב נהרגו מפגיעת הרקטה, ומאז הוא הפסיק לדבר והפך לדברי בני משפחתו לאדם אחר.

רוטבן הרבה להיעלם ולחזור הביתה, ואז הגיע מבצע "שומר החומות". המראות והקולות שבו אליו, וב-2 במאי 2021 הוא יצא שוב מביתו - והפעם לא חזר. בני המשפחה לא איבדו תקווה, אך התעלומה לא נפתרה עד עתה.

זירת פגיעת הרקטה בבניין בקריית מלאכי במבצע ''עמוד ענן'', 2012
זירת פגיעת הרקטה בבניין בקריית מלאכי במבצע ''עמוד ענן'', 2012

רוטבן נמצא לפני כשלושה שבועות על ידי תושבים ירדנים, והם לקחו אותו לבית חולים לחולי נפש. כמאל דיב אלטלקאת, תושב ערערה שבנגב אשר לומד סיעוד בירדן, הגיע למבחן בבית החולים ושם ביקש ממנו מנהל המחלקה עזרה בזיהויו של המאושפז שאיש בבית החולים לא ידע מי הוא. אחרי ניסיונות שכנוע רבים נתן לו רוטבן את מספר הטלפון הנייד של אימו, ולאחר שכמאל שלח אליה תמונות שלו התברר שזה אכן הוא.

בשלב הזה נכנסו לתמונה גם אנשי משרד החוץ ושר החוץ אלי כהן, ובנוסף התקבלה פנייה לנשיא המדינה יצחק הרצוג, שפנה לארמון המלוכה הירדני, שם נעתרו מיידית לבקשתו והשיבו אותו לישראל לפני החג.

שלום רוטבן עם משפחתו לאחר מעבר הגבול מירדן לישראל
שלום רוטבן עם משפחתו לאחר מעבר הגבול מירדן לישראל | צילום: דוברות יכ''ל

אליעזר, אביו של רוטבן, אמר אמש לחדשות 13: "התחושות טובות ברוך השם, תודה לנס שהקדוש ברוך הוא עשה לנו ולכל הגורמים שעזרו. לא יודע איך זה היה, מישהו התקשר ודיווח לנו. אני עוד לא נפגשתי איתו. אנחנו תמיד היינו אופטימיים. אין כזה דבר שנתייאש. אמרנו שעד שלא נמצא אותו לא נתייאש. אני לא מאמין שאני הולך לפגוש אותו. אני מתרגש. זה בן אדם שנולד מחדש".

מפקד יחידת הכלבנים לישראל, מייק בן יעקב, מסר "אנו מצדיעים למלאכים מיכ"ל ומהארגונים האחרים שסייעו בחיפושים ובפרט לצוות המשא ומתן וצוות ניהול מבצעים מיוחדים במדינות זרות של יכ"ל שהגיעו יחד עם משפחתו ועם נציג קרן עם ישראל חי לירדן להוביל את המבצע, ושילוו את שלום עד שחצה את הגבול אל תוך ישראל ברגעים אלו".

"אשרנו מה טוב חלקנו", הוסיף בן יעקב, "רק במדינת ישראל יחידת כלבנים אזרחית מסוגלת להגיע לנשיא המדינה בשעה 1.30 לפנות בוקר לעזור לנעדר מסכן. הלוואי ויכ"ל תזכה לעזרה כזו לחלץ ולהציל נעדרים נוספים מהממונים על תחום הנעדרים במדינת ישראל. הלוואי ומקרה זה ישליך על מקרי נעדרים רבים אחרים, ושיכ"ל תקבל את הכלים וההכרה להגיע אל נעדרים רבים אחרים שניתן לאתר ולהציל. העיקר: שלום אותר אחרי שנים של חיפושים ויאוש, ויזכה לחגוג את חג מתן תורה בחיק משפחתו".