ראש המוסד לשעבר שבתי שביט הובא למנוחות: "דמות מופת ומודל לחיקוי"

רבים מראשי מערכת הבטחון בעבר ובהווה ליוו את ראש המוסד השביעי, שהלך לעולמו בגיל 84, בדרכו האחרונה. שר הביטחון גלנט ספד לו - ותקף את חבריו לקואליציה: "שמם של המוסד, צה"ל והשב"כ נישא לשוא ע"י גורמים פוליטיים חסרי אחריות"

זמן צפייה: 02:28

ראש המוסד לשעבר שבתי שביט, שהלך לעולמו השבוע בגיל 84, הובא למנוחות הבוקר (שישי) בבית העלמין מורשה. שר הביטחון יואב גלנט ספד לו: "משך עשרות שנים, גם במהלך שירותו במוסד וגם לאחריו, היה שבתי דמות מופת ומודל לחיקוי. מי שאליו עולים לרגל רבים מבכירי המוסד, רמטכ"לים ואלופים בצה"ל, כדי לשמוע את עצתו הטובה, את זווית הראיה הייחודית שלו".

"יש אנשים אותם אתה פוגש כבר בשלב מוקדם בחייך אך הרושם העז מאותו המפגש, ומאותה האישיות שפגשת, מלווה אותך לשנים רבות קדימה", אמר גלנט בפתח דבריו, "כזה היה המפגש הראשון שלי, עם שבתי שביט, בשנת 1980, עת הייתי קצין צעיר בשייטת, והוא ראש אגף 'קיסריה' במוסד. זכורים לי היטב דבריו השקולים והאחראיים שנאמרו, כמו תמיד, בקור הרוח האופייני, במהלך תדריך לקראת מבצע משותף של המוסד, סיירת מטכ"ל והשייטת".

"במהלך השנים הצטלבו דרכנו פעמים נוספות", הוסיף גלנט, "כאשר היה שבתי סגן ראש המוסד והפרויקט המשותף למוסד ולשייטת שכונה 'נערי החוף' יצא לדרך, ובהמשך כאשר היה ראש המוסד והשייטת תחת פיקודי פעלה כדי לסייע למוסד בסדרת מבצעים נועזת. בכל צמתי ההחלטה ובכל נקודות ההכרעה, לקראת המבצעים ובמהלכם, ידענו כי את ההגה אוחזת יד אחראית, שקולה ובוטחת. אנשי המוסד ולוחמי השייטת העריכו את שבתי כמפקד וכמנהל וראו בו תמיד, מקור סמכות ויציבות בעיקר כאשר היה ברור שהאתגרים מורכבים".

שבתי שביט
שבתי שביט | צילום: בן קלמר, פלאש 90

עוד אמר שר הביטחון: "רבים מאזרחי ישראל אינם יודעים, וכנראה שגם לא יידעו לעולם - עד כמה הם חבים לאיש המיוחד הזה, ולעשייתו המשמעותית ורבת-השנים, למען ביטחונה של מדינת ישראל. שנות כהונתו הארוכות כראש המוסד ייזכרו לא מעט בזכות תרומתו להרחבתם ולחיזוקם של היחסים החשאיים בין המוסד לארגונים ולמדינות סמוכות ומרוחקות כאחד. גולת הכותרת של פעילות זו הייתה באופן טבעי החלק הגלוי יחסית - תרומתו המשמעותית והנחת היסודות להסכם השלום בין ישראל לירדן. אנחנו, אלו שראו מקרוב את פעילות המוסד, יודעים כי היה זה חלק קטן ממכלול עשיה אדיר של המוסד תחת הנהגתו".

בהמשך תקף גלנט את חבריו לקואליציה: "כאן, על קברו של שבתי שביט זכרו לברכה, בימים סוערים אלו, כאשר שמם של המוסד, כמו גם של צה"ל והשב"כ נישא לשוא ע"י גורמים פוליטיים חסרי אחריות, חשוב שנשנן היטב לעצמנו, כולנו, כי המוסד, השב"כ וצה"ל - הלוחמים והמפקדים - הם כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל ולאזרחיה. עלינו להוקיר ולשאת על כפיים את לוחמיי המוסד ומנהליו המסכנים את חייהם יום אחר יום ונושאים בנטל קבלת החלטות הכרוכה באחריות למבצעים רבי חשיבות ולחייהם של המבצעים אותם".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2309081011' autoplay='0' credit='שחר יורמן' desc='גלנט: "שמם של המוסד, צה"ל והשב"כ נישא לשוא ע"י גורמים פוליטיים חסרי אחריות"' poster='' kid='1_egmfcz8j' duration='388']

"גם בשעות מורכבות מוטלת על כולנו החובה לזכור כי אנשים אחים אנחנו וכי אחדותנו היא תנאי לקיומנו - ללא שותפות ואחדות ביננו, ללא כיבוד דעתו ותפיסתו של האחר יתערער המכנה המשותף הרחב, המאפשר לעם קטן אשר נאחז בציפורניו במולדתו, בלב סביבה עויינת - להגן על עצמו בעוצמה וביעילות כנגד מבקשי נפשו. ובכל זאת, כאשר אני מתבונן על הפנים צרובות הנסיון של רבים מהנוכחים כאן בהלוויתו של שבתאי אני מתמלא תקווה ויודע כי רב המאחד על המפלג ורבים התומכים על המתנגדים - יחד נתגבר על המשברים ונצלח את הקשיים, למען מדינת ישראל, למען עתידנו".

השר יואב גלנט בהלווייתו של שבתי שביט
השר יואב גלנט בהלווייתו של שבתי שביט | צילום: ברונו שרביט, לע''מ
השר יואב גלנט בהלווייתו של שבתי שביט
השר יואב גלנט בהלווייתו של שבתי שביט | צילום: ברונו שרביט, לע''מ

בהלוויה השתתפו בין היתר ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, ראשי המוסד לשעבר יוסי כהן ותמיר פרדו, ורבים מראשי מערכת הבטחון בעבר ובהווה. ראש המוסד דוד ברנע ספד לשביט: "המוסד בהנהגתו זיהה את האיום האיראני בראשיתו. שבתי הוביל אותנו להישגים יוצאי דופן. גם לאחר סיום תפקידו במוסד המשיך לפעול למען מדינת ישראל. הוא היה איש מבצעי בכל רמ"ח אבריו. נכח הרבה בשטח. הגימלאים סיפרו שהיה נפגש עימם בחו"ל כדי לדון על מבצע ולשמוע ממקור ראשון על פעילותם. נשמור על העומק, המסירות ואומץ הלב שלך, ועל תחושת השליחות שהותרת בכולנו. תודה לך".

ראש המוסד לשעבר שבתי שביט
ראש המוסד לשעבר שבתי שביט | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שביט נולד בנשר ב-1939. הוא למד בתיכון הריאלי בחיפה במגמת מזרחנות. ב-1958 התגייס לצה"ל והתנדב לשירות בסיירת מטכ"ל. הוא היה אחד מראשוני הלוחמים ביחידת העילית. ב-1964 התגייס למוסד ושירת כקצין איסוף באגף "צומת". לאחר מכן שימש כקצין מבצעים, ופעל בין השאר באיראן בתקופת השאה מוחמד רזה שאה פהלוו. ב-1986 מונה לסגן ראש המוסד וכיהן בתפקיד עד 1989.

במהלך כהונתו כראש המוסד היה אחראי שבתי שביט על חטיפת "מרגל האטום" מרדכי ואנונו. בנוסף, הוא היה מעורב בתכנון החיסול של אבו ג'יהאד בטוניס. כמו כן, בתקופתו חוסל ראש הג'יהאד האיסלאמי פתחי שקאקי במלטה. שביט תמך בפתרון שתי המדינות ובהיפרדות מהפלסטינים. בעקבות כתבי האישום נגד נתניהו - הוא דרש מראש הממשלה להתפטר.