480 אלף ילדים חוזרים לבתי הספר; המסחר ייפתח בניגוד להנחיות

בגנים ישובו ל-6 ימים בשבוע, ילדי א'-ב' ילמדו בכיתות מלאות רק 5 ימים וג'-ד' - בקפסולות • מרד בעלי העסקים: רבים מתכוונים לפעול בלי אישור • במשטרה מתכוננים: אכיפה מוגברת נגד העסקים

זמן צפייה: 08:34

כ-480 אלף תלמידים שבו הבוקר (חמישי) לגנים ולבתי הספר, זאת כחודש לאחר שנאלצו ללמוד מרחוק - דרך המסכים. ובעוד מערכת החינוך נפתחת לאחר שהממשלה אישרה זאת - במשק, המצב מעט שונה. שם, מתכננים ראשי המסחר לפתוח את המסעדות, הקניונים והחנויות - בניגוד להוראות.

רבים מהתלמידים שישובו למסגרות מתגוררים בערים ירוקות וצהובות, ועוד כ-77,000 תלמידים ברשויות כתומות שבהן שיעור התחלואה נמוך יחסית ושיעור ההתחסנות גבוה. בגני הילדים יחזרו לשישה ימים בשבוע כולל צהרון. בכיתות א'-ב' ילמדו בכיתות מלאות חמישה ימים בשבוע ובכיתות ג'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע בקבוצות שבהן עד עשרים תלמידים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

קפסולות בבתי כנסת, סעודות עם המשפחה: המתווה לחגיגות פורים

המשטרה מחפשת אחר גבר שתועד אורב בכניסה לבניין – ותוקף מינית

הקרב לחיים של דוד ביטן: "היה קשה – הכינו אותנו לרע מכול"

החזרה לבתי הספר, חוף אשקלון
תלמידים בימי קורונה

אלא שהכאוס בדיוני הקבינט והממשלה והשינויים התכופים במתווה החזרה חלחלו גם לשטח. בכמה מהרשויות הכתומות שהוחלט כן לפתוח בהן את מוסדות החינוך, הלימודים יתחדשו רק ביום ראשון, בין היתר בשל קשיי היערכות.

"זה בלבול מאוד גדול לצאת עם המתווה בדקה ה-99", הסבירה סמדר קיסלבסקי, מנהלת בית ספר ברעננה. "זה מכניס לאיזושהי דריכות והיערכות מוגברת". "לא נתנו שום התרעה מה הולך להיות", הוסיפה רעות יצחק, אם לשניים מנס ציונה. "לא ידעו אם יפתחו, לא יפתחו, אז כן - לא בטוח שתיפתח מחר המערכת, וההורים לגמרי מבינים את זה".

בעיה נוספת שעלתה בעניין החזרה ללימודים הגיעה מכיוון עובדי הוראה שגרים בעיר ירוקה - ונדרשו להגיע ללמד בעיר אדומה, במתכונת מצומצמת, ולסכן את עצמם. כמוהם, גם הורים שהביעו חשש מלשלוח את ילדיהם למסגרות שבהם רוב הצוות החינוכי מגיע מערים אדומות וכתומות.

חזרה ללימודים
חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

מחר, כאמור, צפויות להיפתח גם לא מעט חנויות ומסעדות, זאת כחלק מהמרד שמארגים ראשי המסחר. הם, יש לציין, לא מאמינים יותר לתאריכי היעד שהוצגו להם לפתיחת המשק. בשל כך, החליטו לפתוח שלושה קניונים ולאפשר את כניסתם של המחוסנים, המחלימים - ואלו שיציגו בדיקת קורונה שלילית.

מנכ"ל קניוני עופר משה רוזנבלום, הסביר כיצד יעבוד הפיילוט: "השומר בשער יבקש לראות תעודת מחוסן או בדיקת קורונה שלילית. יש כאלו שהיו חולים, אז הם לא צריכים חיסון. למי שיהיה את האישור המתאים - אני אתן לו להיכנס לקניון".

תור בקניון
תור בקניון

מי שינסו לעצור את הפתיחה המתוכננת הם השוטרים, אשר מתכוננים למעין "יום קרב נגד הנגיף". במשטרת ישראל צופים התקהלויות גדולות ונרחבות מחר במרכזי הקניות, ולכן כל מחוז יקצה כ-500 שוטרים שיאכפו את ההפרות במגזר העסקי.

ככל הנראה, בניגוד לפעמים קודמות שבהן ניתנה אזהרה למפרי ההגבלות ורק לאחר מכן הוצא צו סגירה למקום - הפעם בכוונת המשטרה להוציא צווים או לחלק קנסות כבדים כבר ברגע תפיסת המפרים. החשש הוא שאם המרד לא ייאכף כבר מחר - בסוף השבוע תירשם התקהלות גבוהה מאוד במתחמי הקניות, שתוביל בסופו של דבר לתחלואה גבוהה.