"הכביש הפך לזירת קרב": הנהגים שמצאו עצמם מותקפים באלימות

אם גם אתם חשים שבתקופה האחרונה הפכו הכבישים לזירה אלימה - אתם לא היחידים. אתמול הוגש כתב אישום נגד רוכב האופנוע שתקף נהג בנתיבי איילון, מקרה שתועד ועורר סערה, אבל קטטות רבות כאלה אינן מתועדות, ורוב התיקים נסגרים מחוסר עניין לציבור. פגשנו נהגים שמספרים איך באמצע נסיעה שגרתית - הם מצאו עצמם מותקפים. "הוא יצא מהאוטו - ואני כבר הבנתי מה הולך לקרות"

זמן צפייה: 07:14

אם גם אתם חשים שבתקופה האחרונה הכבישים הפכו לזירה אלימה - אתם לא לבד. התמונות המזעזעות מהתקרית בנתיבי איילון שבהן תועד נהג אופנוע חובט בעוצמה עם קסדה שבידו בראשו של נהג רכב שאיתו הוא התעמת טילטלו את כולנו, אבל לפי הנתונים שפורסמו הערב (חמישי) במהדורה המרכזית - בכל יום קורים לא מעט אירועי אלימות על הכביש שיכולים להיגמר באסון.

לקארין זה קרה באמצע רחוב בפתח תקווה בשעת צהריים. "נסענו בשני נתיבים, והספקתי להכנס לפניו", היא מספרת, "זה כנראה פגע באגו". תוך שניות הזעם הופנה כלפיה, ואותו נהג יצא מהרכב וצעד לעברה. לאחר מספר שניות הוא חזר למכונית שלו ונסע, אבל קארין לא ויתרה ולקחה את התיעוד למשטרה.

"הבאתי להם את הסרטון", היא אומרת, "ובתחנה התייחסו ברצינות, אבל יום למחרת אמרו שזה נסגר מחוסר עניין לציבור". יכול להיות שכדאי למשטרה לשקול שוב את העניין לציבור, כי לפי הנתונים אחד מכל שני ישראלים נתקל בקטטה בכביש. על פי נתוני אור ירוק ומכון המחקר "מאגר מוחות", 92 אחוזים מהישראלים דיווחו שראו רכב חותך או נצמד אליהם.

קארין טומין, הותקפה באלימות ברכבה
קארין טומין, הותקפה באלימות ברכבה | צילום: חדשות 13

ש' הוא נהג מטרונית בחיפה כבר יותר מ-20 שנה. לפני כחצי שנה, בזמן משמרת ערב, עצר בתחנה כבשגרה, וכשעמד לנסוע שמע צעקות. "אמרו תפתח", הוא מספר, "עניתי תבקש בנימוס, התשובה שלו הייתה מכה". המכה הפכה לתקיפה אכזרית של חבטות ואגרופים, ו-ש' התקשה להתגונן. ש' סבל מחבלות רבות ושבר באפו. הוא עדיין נמצא בשיקום, לא חזר לעבודה, ומתקשה לתפקד.

על פי הנתונים ישנה עליה של 30 אחוזים בתקיפת נהגים בתחבורה הציבורית, כאשר רוב התיקים נסגרים שוב מחוסר עניין לציבור. במקרה של ש', התוקף בן ה-31 נעצר, וכתב אישום הוגש נגדו תוך מספר ימים, אך התיק עדיין מתנהל. את הסיבות לאלימות אפשר למצוא לא רק בהיעדר ההרתעה והענישה - אלא גם בשינויים עמוקים יותר.

בני (שם בדוי), הותקף באלימות ברכבו
בני (שם בדוי), הותקף באלימות ברכבו | צילום: חדשות 13

בני (שם בדוי) נסע בצהרי היום בכביש 25, בין באר שבע לדימונה. רכב שהגיע מהשוליים עקף אותו, וכשבני צפר לו זה לא מצא חן בעיניו, ובאמצע הצומת הוא בלם את הרכב וניסה לתקוף את בני ברכבו. גם בני העביר את התיעוד למשטרה, גם הוא הגיש תלונה, והתיק? עדיין פתוח.

בני וקארין הצליחו להרים מצלמה ולתעד את האירוע - אולי כאינסטינקט או כאמצעי בטחון ותיעוד אם יקרה משהו. את האלימות שספג ש' קלטה מצלמת אבטחה במטרונית, אבל הרבה מקרים אחרים אינם מתועדים, וכמה מהם יכולים להדרדר לסכנת חיים. את המקרים האלה בוודאות אפשר למנוע, גם במודעות לאלימות ולסף התוקפנות, ובעיקר כשהענישה על מקרי התקיפה הללו תהיה מהירה וחד משמעית.