בטיול בכרמל: נער מצא טבעת בת כ-1,800 עם חריטה של אלת המלחמה

יאיר וויטסון בן ה-13, תושב חיפה, גילה במהלך טיול משפחתי טבעת ברונזה המתוארכת לתקופה הרומית, ועליה חריטה של האלה אתנה. ברשות העתיקות חקרו את הממצא ותארכו את הטבעת לתקופה הרומית. "במהלך הטיול הבחנתי בחפץ קטן ירוק והרמתי אותו", סיפר הנער, שקיבל תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה, "בבית זיהיתי שמופיע עליה דמות"

זמן צפייה: 01:47

יאיר וויטסון בן ה-13, תושב חיפה, גילה במהלך טיול עם אביו באזור הכרמל טבעת ברונזה בת כ-1,800 שנים ועליה חריטה של אלת המלחמה, אתנה. משפחתו של יאיר פנתה למפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, ניר דיסטלפלד, שהעביר את הטבעת לאוצרות המדינה. בהודעת רשות העתיקות שפורסמה הבוקר (רביעי) נמסר כי הטבעת נבחנה ונחקרה ברשות העתיקות, והיא מתוארכת לתקופה הרומית (מאות 3-2 לספירה).

"במהלך הטיול הבחנתי בחפץ קטן ירוק והרמתי אותו", סיפר יאיר, "הייתה עליו קורוזיה, ולכן חשבתי בהתחלה שמדובר באום של בורג. חשבתי להתיך את זה, אבל למרבה המזל, הבנתי שזו טבעת. בבית זיהיתי שמופיע עליה דמות. במבט ראשון, חשבתי שמדובר בלוחם".

טבעת רומית עם חריטה של אלת המלחמה
טבעת רומית עם חריטה של אלת המלחמה | צילום: רשות העתיקות
טבעת רומית עם חריטה של אלת המלחמה
טבעת רומית עם חריטה של אלת המלחמה | צילום: רשות העתיקות

"על גבי הטבעת היפה, שהשתמרה בשלמותה, מופיעה דמות עירומה שלראשה קסדה. בידה האחת היא מחזיקה מגן, ובידה השנייה חנית", מסבירים דיסטלפלד וד"ר איתן קליין מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, ומשבחים את העין החדה של הנער: "הזיהוי של יאיר את הדמות כלוחם, קרוב מאוד למציאות. הדמות הינה– ככל הנראה, האלה מינרווה מהמיתולוגיה הרומית, המוכרת גם כאלה אתנה במיתולוגיה היוונית. אלה זו, שהייתה פופולרית מאוד בתקופה הרומית בארץ-ישראל, נחשבת, בין השאר, לאלת המלחמה והאסטרטגיה הצבאית, וגם לאלת החוכמה".

יאיר והחוקר במעבדה של רשות העתיקות
יאיר והחוקר במעבדה של רשות העתיקות | צילום: רשות העתיקות

הטבעת הקטנה, העשויה מתכת - ככל הנראה ברונזה - השתייכה לפי ההערכות לאישה או לנערה. היא נמצאה למרגלות אתר העתיקות חורבת שלאלה, הממוקם על גבעה שבה שרידי אחוזה מהתקופה הרומית, ובסמוך למחצבת סלע קדומה. בקצה המחצבה יש שני פתחי קבורה. ייתכן שהטבעת השתייכה לאישה שגרה באותה אחוזה, ואפשרות נוספת היא שהייתה שייכת לעובד במחצבה, או ששימשה כמנחת קבורה בקברים הסמוכים.

חורבת שלאלה, שבסמוך אליה אותרה הטבעת, שוכנת על גבי גבעה במרכז הרי הכרמל. החורבה מוקפת משלוש כיוונים על ידי נחל אורן ובקרבתה נמצא עין אלון, מקור מים קבוע. "הטבעת מצטרפת לנתוני חפירות קודמות וסקרים שנערכו בה", מסכמים דיסטלפלד וד"ר קליין, "ושופכת אור נוסף על המקום".

יאיר והחוקר במעבדה של רשות העתיקות
יאיר והחוקר במעבדה של רשות העתיקות | צילום: רשות העתיקות

יאיר ומשפחתו הוזמנו לסיור בקריה הלאומית החדשה לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בירושלים, ובמהלכו הוענקה ליאיר תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה. "המעשה מעורר ההערכה של יאיר, שדיווח מיד על הגילוי ומסר את הטבעת לאוצרות המדינה, מדגים אחריות וכבוד לעבר שלנו", אמר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, והוסיף: "יאיר סיפר לנו שהוא רוצה להיות ארכיאולוג בעתיד, ואנחנו שומרים לו כאן מקום של כבוד".

כעת, הטבעת שמצא יאיר תוצג למבקרים כחלק מסיורי הקיץ בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י ע"ש ג'יי וג'יני שוטנשטיין, בירושלים.