"הבאנו לעולם בשורה של חופש": טקס המשואות בהר הרצל

בטקס הודלקו 12 משואות ע"י ישראלים "שנאבקו נגד כל הסיכויים לתרום לחברה" • מארי נחמיאס, ניצולת שואה ששימשה אומנה ל-52 ילדים: "יהודים וערבים, יחד כולנו נהיה אחד, אלוהים ייתן לנו שלום"

זמן צפייה: 12:22

אירועי יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל החלו אמש (רביעי) עם טקס השאת המשואות המסורתי בהר הרצל. הנושא המרכזי שנבחר לטקס השנה הוא "רק בגלל הרוח" - הצדעה לרוח הישראלית. לפי החלטת ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, את 12 המשואות השיאו השנה "אזרחים ואזרחיות ישראלים, בני כל הדתות והעדות, המביאים לידי ביטוי בסיפורם האישי את הרוח הישראלית. מי שנאבקו והצליחו, כנגד כל הסיכויים, להפוך לאזרחים ואזרחיות פעילים, הרימו תרומה ייחודית לחברה ופעולתם נמצאת בהסכמה ציבורית רחבה". כמדי שנה, דגלני יחדות צה"ל הציגו מגוון צורות, ביניהן החללית הישראלית "בראשית" ומנורה.

את הטקס פתח עם קריאת היזכור שמעון באומל, אחיו של זכריה באומל שגופתו הוחזרה לפני מספר שבועות לישראל. את הטקס הנחו לינור אברג'יל והשחקן אביב אלוש, והופיעו הזמרים שלומי שבת ושירי מימון ולהקת שלווה - המורכבת מבעלי מוגבלויות.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין נשא דברים בתחילת הטקס. "יום העצמאות השבעים ואחת שלנו הוא זמן טוב לפתוח אלבומי תמונות ישנים, ולהיזכר – מי אנחנו, מאיפה באנו ומה הסיפור שלנו", אמר. "יש עמים שחיים בארצות רחבות ידיים, יש כאלה שבורכו באוצרות טבע עצומים, ואחרים – באוכלוסייה בת מאות מיליונים. ומה יש לנו? לנו יש סיפור על עם עבדים שהשתחרר והפך לבן-חורין, והביא לעולם כולו תקווה חדשה של חופש, בשורה חדשה של שלום, וייעוד חדש של צדק".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-education-society-20190508-2151' autoplay='0' credit='' desc='דגלני צה"ל בטקס המשואות' kid='1_ju4zns1r' duration='647'']

"למרות שהעם הזה פוזר בכל רחבי תבל, הוא התקבץ אל ארץ אחת, קטנה ומרהיבה. הוא נשבע: שאת ילדיו יגדל על הארץ הזאת, ואת חלומותיו יגשים על הארץ הזאת, ורק בה יחיה – יהיה מה שיהיה", המשיך. "זה הסיפור שלנו! עם מורד, שואף, מעז, חצוף שיש לו סיסמא אחת: 'כנגד כל הסיכויים'. היכו בנו – וקמנו. פרעו בנו – והמשכנו הלאה. הגלו אותנו – וכנגד כל הסיכויים תמיד חזרנו למולדת".

"כנגד כל הסיכויים –  הגשמנו את נבואת זכריה, שאמר 'עוד ישבו זקנים וזקנות ברחבות ירושלים'. ביום העצמאות הזה, מקימי המדינה קוראים גם לכם ילדים וילדות, נערים ונערות – תאמינו! תאמינו בתקווה שלכם, תאמינו ברוח שלכם", אמר. "תאמינו שאתם חלק מסיפור נפלא, שהתחיל כאן, בארץ הזו, כנגד כל הסיכויים. המשך הסיפור תלוי בכך שלעולם לא נשאל, למי מאירות המשואות. לך, לך, לכולנו הן מאירות".

יולי אדלשטיין הדליק משואה "לכבוד תושבי ותושבות עוטף עזה וכל יישובי הדרום שמוכיחים בעקשנות ובמסירות אין קץ,  שאהבת הארץ היא לא סיסמא שזמנה עבר – אלא דרך חיים. ולכבודכם, אזרחי ישראל, שבונים יחד, שבוכים יחד, ששמחים יחד ולתפארת מדינת ישראל".

מוריס קהאן מדליק משואה

מוריס קאהן וכפיר דמרי, השיאו משואה בשם עמותת "SpaceIL", שפעלה לקידום פרויקט החללית הישראלית לירח. "הערב קר, אבל אני מרגיש את החום והאהדה. החום שהרגשתי מהציבור חימם אותנו כל הדרך והצדיק את העבודה שעשינו בשמונה השנים האחרונות", אמר קאהן. "אנחנו הגענו לירח, זה לא היה קל. זאת הייתה משימה מאוד מסובכת שנעשתה בתקציב מצומצם. מגיע למהנדסים שלנו הערכה. החוכמה שלנו זה המנוע של המשק שלנו, זאת ההצלחה של ישראל".

ד"ר הודיה אוליאל, הרופאה הראשונה בישראל הסובלת משיתוק מוחין אמרה במעמד הדלקת המשואה: "לכבוד כל ההורים המאמינים בילדיהם בלי גבול ובלי סייג, הם מקור הכוח והעוצמה. כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו. לכבוד החלומות שחזקים יותר מכל מכשול".

גיל שלמה, תושבת שדרות שהשתתפה בצעדת הנוער מעוטף עזה לירושלים, הדליקה משואה לכבוד "נוער העוטף שממנו אני לומדת אומץ, מנהיגות ואחריות. הלכנו יחד מהנגב לירושלים, אלך איתכם עד סוף העולם. לכבוד התקווה לשלום שאף אחד לא יצליח לקחת מאיתנו".

ג'ף פינקלשטיין, מנכ"ל ונשיא הפדרציה היהודית בפיטסבורג, הדליק משואה לכבוד 11 הרוגי אירוע הירי בבית הכנסת "עץ החיים". "לכבוד השליחות היהודית שלנו מול הרוע להוסיף טוב, ומול השנאה להרבות אהבה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190508-2216' autoplay='0' credit='' desc='יהודה פוליקר מדליק משואה בטקס בהר הרצל' kid='1_73q1qcqb' duration='65'']

הזמר יהודה פוליקר הדליק משואה "לכבוד הדור שלי, דור הילדים של אחרי המלחמה, שספגו ללב הקטן שלהם את כל האהבה, הדאגה, הפחד והכאב של אבא ואמא. לכבוד כל האנשים הנפלאים שמביאים צלילים וזיכרונות ממקומות אחרים ורחוקים ויוצרים כאן מוזיקה חדשה וישראלית".

ד"ר הלה הדס-עבו, מנכ"לית עמותת אנוש לזכויות נפגעי הנפש, הדליקה משואה "לכבוד מתמודדי הנפש ובני משפחותיהם המבקשים לנצח את הקושי ואת התיוג החברתי, ולחיות חיים מלאי משמעות ללא בושה וללא אשמה".

הספורטאים מורן סמואל ומנשה זלקה הדליקו משואה לכבוד הישגי הספורט הישראלי. "לכבוד הספורט הישראלי, שבו יש הזדמנות, מקום והערכה לכל איש ולכל אישה – לשוויון אמיתי ומכבד", אמר זלקה. "ולכבוד הספורטאיות והספורטאים הפאראלימפים שמהווים דוגמה לכל ילד וילדה – עם וללא מוגבלויות".

הספורטאים מורן סמואל ומנשה זלקה בטקס המשואות
הספורטאים מורן סמואל ומנשה זלקה בטקס המשואות | צילום: חדשות 13

אבי נשר, מבכירי יוצרי הקולנוע הישראלי, ששכל השנה את בנו ארי בתאונת "פגע וברח", הדליק משואה לכבוד אהוביי, יוצרות ויוצרי הקולנוע הישראלי לדורותיו, שלצד עמיתיהם בתחומי התרבות השונים מפיחים את הרוח במפרשי הזהות הישראלית", נשר התייחס גם לתאונה בה איבד בנו, ולהחלטה לתרום את איבריו, שהצילה חיי חמישה בני אדם. "לכבודכן, איריס רעייתי ותום בתי שבשעה הקשה מכל קיבלתן איתי את ההחלטה הקשה מכל – לעשות את הדבר הנכון, ומתוך החרדה והיגון הנוראים לתת חיים".

מארי נחמיאס, ניצולת שואה ששימשה אם אומנה ל-52 ילדים, ואמרה: "אני מברכת את מדינת ישראל מכל הלב שתעלה ותרבה. יהודים, ערבים, נוצרים ודרוזים - יחד כולנו נהיה אחד. אלוהים ייתן לנו שלום".

איריס יפרח, בת גלים שאער ורחלי פרנקל, שלוש האמהות של הנערים שנחטפו ונרצחו ביוני 2014, הדליקו משואה "לכבוד החברה הישראלית והעם היהודי שעמדו איתנו כאיש אחד בעוצמה ובלב פתוח, והראו שוב כמה היחד שלנו חזק יותר מכל מה שמפריד בינינו".

אלוף משנה שי סימן טוב, שנפצע אנושות מקריסת קורת מנהרה במהלך מבצע "צוק איתן" כאשר פיקד על גדוד ברק של חטיבת גולני, הדליק את משואת צה"ל. בתום תהליך שיקום ארוך, חזר סימן טוב לשירות באוקטובר 2015 וכיום משרת בתפקיד מפקד צוות במכללה לפיקוד טקטי. "בשם חיילי ומפקדי צה"ל העומדים ועומדות על משמר ארצינו באוויר, באדמה ובים", אמר. "לכבוד אחוות הלוחמים, הדבקות בלחימה וכל הערכים היוצרים את רוחו המיוחדת של צה"ל".

אלוף משנה (מיל'), ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו שבצפת, ומקים מערך הטיפול בפצועים הסוריים, מדליק משואה: "לכבוד עדתי, מקור גאוותי, העדה הדרוזית המפוארת, הנוטלת חלק בעיצוב הישראליות דרך שירות משמעותי בצבא ובחברה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190508-2220' autoplay='0' credit='' desc='מרי נחמיאס מדליקה משואה בטקס בהר הרצל' kid='1_086yyklf' duration='127'']