בתו של יורם טהרלב ספדה לו: "רציתי להיות חדה וחכמה כמוך"

ארונו של הפזמונאי והמשורר שהלך לעולמו הוצב בתיאטרון הבימה בתל אביב. לטקס האשכבה בנוכחות בני משפחתו הגיעו יוצרים רבים, כמו גם שר התרבות חילי טרופר ושר הביטחון בני גנץ שספד לו: "לצערי לא הספקנו להשלים את המשימה ולהעניק לו את פרס ישראל"

זמן צפייה: 03:46

נפרדים מאגדת תרבות: ארונו של הפזמונאי והמשורר יורם טהרלב, שהלך אתמול לעולמו בגיל 83, הוצב הבוקר (שישי) בתיאטרון הבימה. לטקס האשכבה, בנוכחות בני משפחתו, הגיעו יוצרים ואנשי תרבות רבים, וביניהם דורית ראובני ששרה את "ההר הירוק תמיד", וירדנה ארזי שביצעה את השיר "אתה לי ארץ".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2201071149' autoplay='0' credit='' desc='ירדנה ארזי מבצעת את "אתה לי ארץ" בטקס האשכבה' poster='' kid='1_723ip72v' duration='19']

אראלה טהרלב, בתו, אמרה בטקס: "כשהייתי קטנה חשבתי שכמו שלמדתי ללכת, אלמד גם להיות שנונה, חדה וחכמה כמוך. היה קשה ללכת איתך ברחוב. אנשים היו עוצרים אותך, מבקשים חתימה, סלפי, ולך זה אף פעם לא הזיז".

שר הביטחון בני גנץ בטקס האשכבה של יורם טהרלב ז''ל | צילום: אלעד מלכה

לטקס הגיע גם שר התרבות והספורט חילי טרופר, וכן שר הביטחון בני גנץ שספד לו, וסיפר כי לאחר ביקור בהופעה שלו לפני כחצי שנה, הוא כתב לעצמו בפנקס שיש להעניק פרס ישראל לטהרלב - משימה אותה לא הצליח להביא לידי ביטוי לפני מותו.

"שר התרבות חילי ואני שוחחנו על כך רבות, אך לצערי לא הספקנו להשלים את המשימה", אמר גנץ, "נתנחם כולנו היום בפרסים הרבים, שהותיר לנו יורם. בשירים, בסיפורים ובטקסטים, שעיצבו את מדינת ישראל וההיסטוריה שלה, על כל רבדיה".

שר הביטחון בני גנץ בטקס האשכבה של יורם טהרלב ז''ל | צילום: אלעד מלכה

בהמשך פנה שר הביטחון אל טהרלב: "אם אפשר לפנות אליך בגוף ראשון - בשילוב בלתי נתפס של הומור ורצינות, עיצבת את פס הקול הביטחוני, שליווה אותנו הלוחמים במשך עשרות בשנים ועודנו מלווה אותנו וימשיך לעשות כן גם בעתיד. מול בונקרים מבוצרים, ומרגמות מאה ועשרים, מאה וכמה בחורים על גבעת התחמושת״, כתבת והפכת את הקרב ממלחמת ששת הימים, לכזה שאיש לא ישכח. הלכנו לצבא, גדולים ונבוכים, מתוך המלחמות חזרנו כאחים", כתבת, תיארת וביטאת את ערך הרעות הישראלי".

גנץ סיכם את מפעל חייו של היוצר בהוויה הישראלית: "ספריך ופזמוניך, שאותם כתבת וערכת בצניעות במשרד הביטחון במשך עשרות שנים, הותירו חותם, והעשירו את כולנו, אנשי הצבא, ורבים נוספים בחוכמה ובידע. מילותייך פרצו את הדרך לאוהבי ארץ ישראל היפה, על נופיה הגיאוגרפים והאנושיים".

שר הביטחון בני גנץ בטקס האשכבה של יורם טהרלב ז''ל
שר הביטחון בני גנץ בטקס האשכבה של יורם טהרלב ז''ל | צילום: אלעד מלכה

לבסוף, פנה אל משפחתו של המנוח: "מכובדיי, משפחת טהרלב היקרה. פני מלחמת יום הכיפורים כתב יורם - 'במקום שאליו אני הולך היו רבים כבר לפניי, השאירו שביל, השאירו עץ, השאירו אבן לרגלי', והוסיף שאלה: 'ומה אני אשאיר אחרי? האם אשאיר איזה דבר?' ואני עונה היום - יורם, לצד משפחה יפה ואוהבת, השארת לנו, הישראלים מכל השבטים, פרסים רבים, אוסף של יצירות, מורשת שתמשיך לפעם בליבנו ובלבה של המדינה עוד שנים ארוכות ורבות. תודה לך בשמי, בשם מערכת הביטחון ובשם כל אזרחי ישראל. נוח על משכבך בשלום – אנחנו, נמשיך להקשיב לך".

שרת התחבורה מרב מיכאלי בטקס האשכבה ליורם טהרלב
שרת התחבורה מרב מיכאלי בטקס האשכבה ליורם טהרלב

שרת התחבורה מרב מיכאלי ספדה גם היא לטהרלב במהלך הטקס: "פס הקול של יורם הוא שילוב ייחודי של אהבת הארץ ואהבת אדם, של רומנטיקה ושל כאב ותמיד בהומור. הקול ההומניסטי הזה דרוש למדינת ישראל יותר מתמיד היום והוא ימשיך ללוות אותנו תמיד".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2201071209' autoplay='0' credit='' desc='אומרים קדיש על טהרלב בטקס האשכבה' poster='' kid='1_0kevukbg' duration='8']

כזכור, יורם טהרלב הלך אתמול לעולמו, לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. הוא נולד בשנת 1938 וגדל בקיבוץ יגור שלמורדות הר הכרמל, בנו של הסופר והמשורר חיים טהרלב. בין יצירותיו המוכרות: "גבעת התחמושת", "היה לי חבר היה לי אח", "ישנן בנות", "בפרדס ליד השוקת" ו"הבלדה על יואל משה סלומון". הלווייתו תיערך היום ב-14:30 בקיבוץ יגור.