136 ישראלים, כבר 100 ימים בשבי: רבבות בעצרת למען החטופים בת"א

ב-20:00 החלה עצרת ענק ב"כיכר החטופים" שבת"א, שתימשך 24 שעות, לציון 100 יום ל-7 באוקטובר. לנה טרופונוב, ששוחררה מהשבי ובנה סשה עדיין חטוף, אמרה: "לפעמים אני מצטערת שהשתחררתי. כשהייתי שם - לפחות הייתה לי תקווה שכל היתר ישוחררו". אגם, ששוחררה גם היא, תיארה תקיפה מינית של חטופה: "חברה שלי, הוא שוב פגע בך?"

זמן צפייה: 02:02

"החטופים והחטופות נמצאים בשבי חמאס כבר 100 ימים. גברים, נשים, ילדים, תינוקות. מהעדויות אנחנו יודעים: הם בגיהנום. חייבים להחזיר אותם הביתה עכשיו". מחר (ראשון) ימלאו 100 ימים למלחמה, ולחטיפתם של 136 ישראלים שעדיין נותרו בשבי חמאס ברצועת עזה. הערב ב-20:00 החלה עצרת מיוחדת ב"כיכר החטופים" ברחבת כיכר המוזיאון שבתל אביב - למשך 24 שעות. רבבות הגיעו למקום. מפגינים נגד הממשלה חסמו את איילון דרום. במטה משפחות החטופים הבהירו כי לחסימות באיילון אין קשר למשפחות ולעצרת. לרשימת כלל האירועים בכל רחבי הארץ היום ומחר - לחצו כאן.

כל העדכונים מהיום ה-99 למלחמה

מפגינים חוסמים את איילון דרום
מפגינים חוסמים את איילון דרום

באירוע נשאו דברים דניאל אלוני, רז בן עמי, לנה טרופונוב וספיר כהן - חטופות שחזרו מהשבי - וכן שודרו נאומים מצולמים של מנהיגים מהעולם, בהם של נשיא צרפת עמנואל מקרון. לצד בני משפחת החטופים יישאו דברים גם שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית בייניש, חתן פרס נובל לכימיה אהרון צ'חנובר, הרב ישראל מאיר לאו ועוד. את העצרת הנחו ארז טל, ישראל קטורזה, עמוס תמם ושלום מיכאלשווילי. בנוסף, צפויים להופיע האמנים שרית חדד, איתי לוי, רן דנקר, אהוד בנאי, יסמין מועלם, עילי בוטנר, זהבה בן ואמיר דדון.

בנאומו המצולם, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר: "חלפו מאה ימים. איתן, ארז, סהר ומייה חזרו אלינו, אבל אנחנו מבכים את מותו של אליה שנרצח על ידי חוטפיו בעזה. האומה הצרפתית נחושה שאוהד ועופר יחזרו אל ילדיהם ששוחררו, שאוריון ישוחרר, ושכל חטופי מתקפות הטרור מה-7 באוקטובר ישוחררו". הוא הוסיף: "צרפת אינה נוטשת את ילדיה, ולכן יש לחזור ולחדש שוב ושוב את המשא ומתן לשחרורם. אסור להיכנע, אסור לוותר, לעולם משום שאין אנו יכולים להסכים ולעולם לא נסכים לאף קורבן. נעשה הכל אם כך ואתם יכולים לסמוך עליי כדי להחזיר את כולם הביתה, אליכם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401132110' autoplay='0' credit='מטה המשפחות' desc='נאום נשיא צרפת, עמנואל מקרון ' poster='' kid='1_b48aycel' duration='54']

[brightcove_iframe video_id='news-part-241312252' autoplay='0' credit='מטה משפחות החטופים והנעדרים' desc='אגם גולדשטיין-אלמוג: "חברה שלי, הוא שוב פגע בך?"' poster='' kid='1_cy1fvyyn' duration='181']

אגם, ששוחררה מהשבי, תיארה תקיפה מינית של חטופה: "חברה שלי, הוא שוב פגע בך?"

אגם גולדשטיין-אלמוג, ששוחררה מהשבי אחרי 51 יום, נשאה גם היא דברים ופנתה לחטופות שנותרו בעזה: "היינו שם ביחד, ועכשיו אני פה, רוצה לצעוק את כאבכן, את הסבל, את הייאוש. חברות שלי, מה שלומכן? אכלתן מספיק היום? איך מצב הרוח שלכן? עוד נשאר לכן על מה לדבר? אתן ביחד או שהפרידו ביניכן? הוא פגע בך שוב? הוא שוב שאל אם את נשואה, אם את רוצה ש'יסדרו' לך מישהו בעזה? הוא שוב נכנס לך למקלחת, הפשיט אותך מהפיג'מה שנתן לך, תוך כדי גם נגע בפציעת הכדור שירה בך? זה כאב לך ממש - אבל השליטה שלו בך כאבה יותר. ככה הוא התייחס אלייך. נכון, חברה שלי? ואת שם, אתן שם. לבד. כל כך לבד. וכבר עבר כל כך הרבה זמן. אני מקווה שאתן לא ברגע אחריי. לא ברגע אחרי שאיבדתן כבר תקוה לא ברגע של אחרי איבוד ההגיון לא ברגע של שיגעון לא ברגע של המוות. יצאנו שנייה לפני, ועברו כל כך הרבה שניות של אחריי. ואתן עוד שם. אני מקווה שאתן עדיין ברגע שלפני. בבקשה, חברות שלי, תחזיקו מעמד עוד קצת; בטח אתן לא מאמינות - עברו 100 ימים".

מיצג בכיכר החטופים בת"א: מנהרה באורך 30 מטרים
מיצג בכיכר החטופים בת"א: מנהרה באורך 30 מטרים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
100 ימים בגיהנום
100 ימים בגיהנום

החסימות בתל אביב מ-17:00:

• שדרות שאול המלך מרחוב אבן גבירול עד רחוב ויצמן בשני הכיוונים.
• רחוב דובנוב מרחוב קפלן עד שדרות שאול המלך לכיוון צפון.
• רחוב לאונרדו דה וינצ'י ייחסם מרחוב קפלן עד שד' שאול המלך לכיוון צפון.

החסימות בתל אביב מ-18:30:

• רחוב ויצמן מרחוב דוד המלך עד רחוב שאול המלך לכיוון דרום.

• שדרות שאול המלך מרחוב מנחם בגין עד רחוב ויצמן בשני הכיוונים.

•  מ-02:00 (בין שבת לראשון) ייחסמו שדרות שאול המלך מרחוב לאונרדו דה וינצ'י עד רחוב ויצמן בשני הכיוונים.

מיצג בכיכר החטופים
מיצג בכיכר החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מחר מ-15:00 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים בתל אביב:

▪️ שדרות שאול המלך מרחוב אבן גבירול עד רחוב ויצמן בשני הכיוונים.

• רחוב דובנוב מרחוב קפלן עד שדרות שאול המלך לכיוון צפון.

• רחוב לאונרדו דה וינצ'י מרחוב קפלן עד שדרות שאול המלך לכיוון צפון.

• רחוב ויצמן מרחוב דוד המלך עד רחוב שאול המלך לכיוון דרום.

• שדרות שאול המלך מרחוב מנחם בגין עד רחוב ויצמן בשני הכיוונים.

יש להישמע להוראות השוטרים המוצבים בחסימות ולהשתמש בדרכים חלופיות.

מיצג למען החטופים בתל אביב
מיצג למען החטופים בתל אביב | צילום: דור פזואלו, פלאש 90

מחר תתקיים שביתה באורך 100 דקות להזדהות עם החטופים בעזה, עליה הכריזה ההסתדרות בשבוע שעבר. קבוצות "פוקס" ו"ביג" כי יסגרו את חנויותיהן מחר ב-11:00 ל-100 דקות, יחד עם חברות נוספות במשק - כגון מטא ישראל (פייסבוק ואינסטגרם) ותנובה, וכך גם כל האוניברסיטאות הגדולות ומרבית המכללות והרשויות מקומיות. כמו כן, בתי החולים הדסה עין כרם בירושלים עצרות לציון 100 ימים למלחמה. בעצרת בעין כרם, בהשתתפות פצועי המלחמה, הציבור הרחב, הצוותים והנהלת המרכז הרפואי. גם ארגון המורים העל-יסודיים הודיע כי הלימודים יוקדשו מחר ל-100 דקות לפעילות חינוכית על החטופים במשך 100 דקות מ-12:00.

במקביל, בשעה 11:00 יחולו עצרות ההזדהות המרכזיות מטעם ההסתדרות. בת"א תתקיים צעדה מבית ההסתדרות (ארלוזורוב 93) לכיכר החטופים ולאחר מכן עצרת בהשתתפות מורן סטלה ינאי, ששבה מהשבי, ומשפחות חטופים - ובהנחיית גורי אלפי. בירושלים תתקיים עצרת בכיכר ספרא, בהשתתפות ראש העיר משה ליאון ומשפחות חטופים. בשעה 20:00 יתקיים אירוע הסיום של עצרת 100 הימים בכיכר החטופים, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג.

[brightcove_iframe video_id='news-part-24311500' autoplay='0' credit=' David Levy' desc='תערוכת "כחוט השערה" בתל אביב' poster='' kid='1_8b9ixq30' duration='83']

בתל אביב התקיימה השבוע, מיום ראשון, 7 באוקטובר, עד יום חמישי, 11 באוקטובר, תערוכת "תלויים בחוט השערה" כאות תמיכה במאבק להחזרת החטופים, בבית הצעירים מזא"ה 9. בתערוכה הוצגו פורטרטים של החטופים והחטופות, שנוצרו בטכניקת טבילת חוט בצבע על ידי האמן ד"ר שקד הלפרין, יליד ארה"ב שעבר לארץ בשנה שעברה. בתערוכה לקחו חלק משפחות החטופים והחטופות. בסרטון ניתן לראות את משפחתה של עדן ירושלמי בת ה-24 ששבויה בעזה, יוצרת את הפורטרט שלה באמצעות הטכניקה של האמן. בנוסף, ניתן לראות את קלרה מרמן שחזרה מהשבי יוצרת את הפורטרט של עומר שם טוב ששבוי בעזה. ובסוף הסרטון ניתן לראות את משפחתו של לואיס הר מתחבקת ומתרגשת יחד עם שקד.

מההסתדרות נמסר כי פעילות הטיסות המתוכננת במדינת ישראל תתקיים כסדרה וכל ההמראות והנחיתות בנתב"ג יצאו ויגיעו במועדן. רשות שדות התעופה תאפשר לעובדי מנהלה שלא מועסקים במתן שירות לטסים, להשתתף בפעולות הזדהות יזומות ומתוכננות מראש. האוטובוסים והרכבות יפעלו במתכונת רגילה ולא יהיו שיבושים בתחבורה הציבורית. בשעה 11:00 הנהגים והנהגות באוטובוסים וברכבות הנוסעים יוכלו להביע הזדהות באמצעות צפירה למשך 100 שניות. גם נהגי רכבים פרטיים מוזמנים להצטרף לנהגי התחבורה הציבורית ולצפור לאות הזדהות ב-11:00.

בתי החולים וקופות החולים ימשיכו להעניק שירותים רפואיים באופן מלא. העובדות והעובדים במערכת הבריאות שעושים לילות כימים בחירום כבשגרה, יוכלו לקיים עצרות הזדהות בזמן העבודה ללא פגיעה בפעילות השוטפת ומבלי שהדבר יפגע בשירותים שניתנים לציבור המטופלים. מבחני נהיגה מעשיים (טסטים) יערכו כסדרם. תומכות החינוך (הסייעות) בגני הילדים ובחינוך המיוחד יעבדו כרגיל.