"מעולם לא ראיתי כך את ירושלים": חגיגות הרמדאן בימי קורונה

התפילות מתקיימות במרחק, התיירים לא הגיעו - ובעלי המסעדות נאלצו להתמודד עם מציאות חדשה. במזרח ירושלים מציינים את החג בצל המגפה וכואבים את הרחובות השוממים: "אף פעם לא היה כאן כה ריק"

זמן צפייה: 07:09

כמו כל אירוע בלוח השנה העולמי, גם רמדאן 2020 שונה בתכלית. מזרח ירושלים בימי קורונה מצליחה להפתיע אפילו את התושבים הוותיקים. "38 שנים אני כאן, מעולם לא ראיתי את ירושלים במצב מעורר רחמים כזה", סיפר פותה ניכל, תושב מזרח ירושלים, "מעולם לא ראיתי רחובות ריקים כמו עכשיו". "מעולם לא חווינו אווירת רמדאן כמו שאנו חווים ברמדאן השנה, הוסיף עדנאן ג'עפר.

התושבים מגלים בקיאות בניהול המשבר על ידי ממשלת ישראל וכבר מכירים את הפנים המתוקשרות של המגפה. מוזי ראפס, ראפר פלסטיני, ביקש למסור למשה בר סימן טוב "תודה על התמיכה שהוא מעניק לכלל האנשים", לדבריו, "ללא קשר לישראלים או לפלסטינים". "אנחנו איתך", הוסיף אחד מתושבי מזרח העיר. "אנחנו אוהבים לעזור לך בר סימן טוב. נעמוד איתך ונהיה הגב שלך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מניין המתים מקורונה עלה ל-237; 89 במצב קשה – בהם 66 מונשמים

נתניהו: "התערבות של בג"ץ בהסכם תגדיל את הסיכוי לבחירות"

מהיום: הורים יוכלו לחתום על הצהרת בריאות לביה"ס גם באינטרנט

קשישה עוטה מסכה נגד הידבקות בקורונה בעיר העתיקה בירושלים
קשישה עוטה מסכה נגד הידבקות בקורונה בעיר העתיקה בירושלים | צילום: רויטרס

ואכן, לפי עוברי האורח, ניתן לראות כי כולם נשמעים להנחיות. "הולכים עם כפפות ומסכות כדי לעזור להחזיר את הכלכלה לקדמותה ולצמצם את מספר החולים", הסביר ניכל, "אנחנו חייבים להישמע לכל ההנחיות".

במסעדות הותרו איסוף עצמי ומשלוחים, ובשעות אחר הצהריים מגיעים הלקוחות הצמים להצטייד במנות חמות וטריות לארוחת שבירת הצום. רמדאן במזרח ירושלים זה מצב חדש שטרם נראה כאן. התושבים המקומיים סיפרו שלמרות שכולם חובשים מסכות וכפפות - תופעת הריחוק החברתי בחנויות שנפתחו, תופעת הטייק-אוויי במסעדות החומוס והפלאפל, זה מצב שלטענתם קשה מאוד להתרגל אליו.

רמדאן במזרח ירושלים
רמדאן במזרח ירושלים | צילום: חדשות 13

מזרח ירושלים בימי קורונה היא, כאמור, שונה. אין תיירים, תפילות הרמדאן מתקיימות במרחק, וגם בחנויות מתמודדים עם ההגבלות. ב"חומוס עקרמאווי" מודים שזו הפעם הראשונה שהם נאלצו לאפסן את החומוס במקרר כדי לא ליצור תורים, ב"ממתקי ג'עפר" אפילו את הכנאפה מוכרים בטייק-אווי, ואילו מוכר הלחם והזעתר בכלל בטוח שהקורונה היא עונש מאלוהים.