25 שנים לרצח: עדויות חדשות מהאנשים שהיו לצדו של רבין

אנשי כוחות הביטחון לשעבר ובכירים נוספים סיפרו לחדשות 13 על תחושת הכישלון, ההשראה למעשה הקיצוני ועל "ידיעת הזהב" שלא מנעה את הרצח. "רבין ראה בנתניהו אחראי ישיר להסתה והשיסוי"

זמן צפייה: 20:24

25 שנים לאחר הרצח של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, נחשפות כעת (רביעי) עדויות חדשות מפי בכירי מערכת הביטחון והאנשים שהיו לידו ברגעיו האחרונים. חזי כאלו, מי שעמד אז בראשות האגף האחראי לסיכול טרור יהודי, סיפר כי קריאת ההשכמה לחומרת ההסתה נגד רבין הייתה פיגוע הירי במערת המכפלה: "זה היה רעם ביום בהיר. הייתה כאן פעולה של אדם מאוד קיצוני בדעותיו", אמר כאלו והוסיף: "בדיעבד ראינו שיגאל עמיר לקח ממנו דוגמה".

שמעון שבס, שהיה מנכ"ל משרדו של רבין, תיאר את מה שעבר על ראש הממשלה לשעבר בכל פעם שהיה רואה את ביטוייה הגרפיים של ההסתה נגדו: "הוא כעס על זה. הוא היה מאוכזב", והוסיף: "הוא אמר לי - 'אני יצחק רבין, הכי ישראלי שיש, ואני חוטף את כל הדברים האלה?'". הרבה פעמים רבין היה עושה את תנועת היד שלו משמע לא היה אכפת לו, אבל עמוק בפנים זה כאב לו מאוד. עוד אמר כי "רבין ראה בבנימין נתניהו אחראי ישיר לכל ההסתה והשיסוי, שהיו באותם ימים בישראל".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

אדלשטיין נוטה לפתוח בתי הכנסת; רה"מ צפוי לתמוך בפתיחת המסחר

אהרן ברק: יש התקפה על ביהמ"ש – אך הוא לא צריך להיכנס לבונקר

מתווה שר החינוך: א'-ד' ילמדו לפחות 4 ימים, גמישות למנהלים

יצחק רבין
יצחק רבין | צילום: משה שי, פלאש 90

שבעה חודשים לפני הרצח, חייל מילואים סיפר למפקדו כי כביכול שמע בשירותים צעיר תימני מקורזל מדבר על כוונתו לרצוח את ראש הממשלה. שלמה הרנוי, מפקד היחידה לאבטחת אישים לאחר רצח רבין, טען כי "אף אחד לא עשה עם זה כלום". החייל שהעביר את הידיעה הזו לא באמת שמע אותה מפיו של עמיר, אלא מחברה שלו: "שניהם הכירו את יגאל עמיר, ידעו שהוא רוצה לפגוע בראש הממשלה ושיש לו אקדח - ואף אחד לא טיפל בזה".

כשנשאל שי גלזר, מי שהיה אז מאבטחו של רבין בלילי הרצח, לגבי תחושת הכישלון שלו מהאירוע, ענה: "ודאי. זו לא תחושה. אנחנו נכשלנו". שי, כיום מורה לאזרחות בבית ספר, הוסיף כי לא הבין מייד את האירוע: "היינו חוליה של שלושה אנשים ומישהו צעק שזה לא אמיתי". גלזר, כיום מורה לאזרחות, סיפר על הדרך שבה במערכת החינוך זוכרים את רבין: "בספר האזרחות של בתי הספר כתובות 12 שורות על 'שוליים קיצוניים'. רצח רבין זה לא עמוד ולא דף, זה ספר שלם".

ד"ר נורית לוינובסקי, מנהלת מחלקת החינוך במרכז רבין, טוענת שהזיכרון אודותיו נתפס אצל הצעירים כ"משהו מעורפל שקשור בעיקר לטקסים", וזאת בניגוד ל"דור הנרות" שהאירוע הזה לא נראה להם כהיסטוריה רחוקה והוא עדיין מייצר אצלם רטט בלב. "כאשר המוזיאון הזה פתוח ועשרות אלפי התלמידים והחיילים ממלאים אותו, אחת לכמה שבועות אנחנו נפגוש את התלמיד או את החייל שיגיד לנו ככה, בפנים: 'נהדר שרצחו את רבין', 'מעולה שרצחו אותו', או 'אני הייתי רוצח אותו בעצמי'".