המסעדות והמלונות יוצאת לקרב נגד הרבנות

התאחדות המלונות ואיגוד המסעדות פנו השבוע לבג"ץ במטרה להפריט את מערך הכשרות מידי הרבנות הראשית: "מונופול רע למסורת, רע לכשרות, ורע לציבור"

זמן צפייה: 06:33

כיום בישראל, אם אין לך תעודת כשרות, קהל הלקוחות שלך הצטמצם פלאים, ולאו דווקא רק מהמגזר הדתי. ללא מעט אנשים המגדירים עצמם כחילונים, עדיין חשובה תעודת הכשרות של העסק. אך כדי להשיג את תעודת הכשרות הנכספת, עליך לעבור דרך הרבנות הראשית לישראל. "הרבה מאוד מסעדות רוצות להיות כשרות, אבל נרתעות מהביורוקרטיה של הרבנות ומההתנהלות שלה ומשגיחי הכשרות", מסביר שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, הברים ובתי הקפה. "רבים מהמסעדנים מרגישים בני ערובה תחת הרבנויות המקומיות וההסדרים שהן מכתיבים לנו, שלא בהכרח קשורים להלכה ולהשגחה אמתית על המזון בעבור ציבור הלקוחות. הן מכתיבות לנו את מי להעסיק, באיזה היקף משרה וכמה לשלם — והכל בשם ההכשר, אבל בלי קשר לכשרות", הוסיף.

הרבנות הראשית (ארכיון)
הרבנות הראשית (ארכיון) | צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

"המונופול של הרבנות הראשית לישראל היא מונופול רע - רע למסורת, רע לכשרות, ורע לציבור, שמצביע ברגליו ומבכר לנפוש בחו"ל במקומות לא כשרים. יש צורך בשינוי מהותי וברפורמה יסודית שתקודם ותנוהל באופן מיידי", טוענים בהתאחדות המלונות ואיגוד המסעדות. "לא ייתכן שיהיה גוף אחד שיקבל את כל בעלות הכשרות בארץ, צריך להעביר אותה גם לידיים פרטיות", הוסיף ברמן.

"אף אחד לא כופה על עסק לקבל כשרות", טוען לעומתו הרב רפאל מנת, מומחה לכשרות. "תארו לכם שלא היה את משרד הבריאות שיפקח על איזה תרופות יכנסו לסל או לא היה את משרד התחבורה שידאג אילו רכבים ייסעו על הכביש, זו המשמעות של היעדר מוסד הרבנות הראשית בארץ", הוסיף. צפו בדיון מתוך העולם הבוקר עם אברי גלעד והילה קורח

העולם הבוקר כל הקטעים