אבל בכדורגל הישראלי: המאמן האגדי דרור קשטן הלך לעולמו

קשטן, המאמן המעוטר ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי, הלך לעולמו בגיל 79. משחקי המחזור הקרוב ייפתחו בדקת דומיה לזכרו. יו"ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, ספד: "טיפח וגידל דורות של שחקנים ומאמנים". השר מיקי זוהר: "לקשטן חלק משמעותי בהתפתחותו של הכדורגל הישראלי; מורשתו ותרומתו לספורט בישראל תישאר לעד"

זמן צפייה: 03:56

אבל כבד בכדורגל הישראלי: המאמן האגדי דרור קשטן הלך לעולמו הלילה (שני) בגיל 79. קשטן, מאמן נבחרת ישראל לשעבר, הוא המאמן המעוטר ביותר בכדורגל הישראלי: באמתחתו 6 אליפויות, 6 גביעי המדינה, 3 גביעי טוטו ו-3 זכיות בתואר "אלוף האלופים". הלווייתו תתקיים מחר ב-13:00 בבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא. משחקי המחזור הקרוב, שייערכו מחר ומחרתיים, ייפתחו בדקת דומיה לזכרו.

המאמן, שנחשב לדמות חינוכית שחינכה דורות של שחקנים והיה מזוהה עם מנהגים מיוחדים, כמו תליון חמסה בכיס ובקבוק מים לכיוון שער היריב, סבל מבעיות בריאותיות בשנים האחרונות ובאחרונה אושפז בבית חולים. בנו, תומר קשטן, הלך בדרך אביו - וכיום הינו מאמן את הפועל אום אל-פחם בליגה הלאומית.

דרור קשטן
דרור קשטן | צילום: משה שי, פלאש 90

שר התרבות הספורט מיקי זוהר ספד לקשטן: "דמות ממלכתית, בולטת ומצליחה שעיצבה והיתה חלק משמעותי בהתפתחותו של הכדורגל הישראלי. מורשתו ותרומתו לספורט בישראל תישאר לעד".

יו"ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, ספד גם הוא: "קשטן, מגדולי מאמני הכדורגל שלנו, חבר יקר ואדם נדיר באיכויותיו, איננו עוד. קשטן, שחקן מחונן שהפך למאמן עם הישגים אדירים. הוא טיפח וגידל דורות של שחקנים ומאמנים, ותרומתו לכדורגל הישראלי - שנפרסת על פני עשרות שנים - תלווה אותנו עוד שנים ארוכות". עוד הוסיף: "הייתה לנו הזכות ליהנות מהידע שלו, מחוכמתו ומיושרתו גם כחבר הוועדה המקצועית בהתאחדות לכדורגל ותמיד בלטה אהבתו העצומה למדינת ישראל ולכדורגל שלנו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר המנהלת הליגות לכדורגל ארז כלפון פרסם הודעת הספד: "כשמדברים על כדורגל ישראלי מדברים על דרור קשטן. במשך עשרות שנים דרור גידל וחינך דורות שלמים של שחקנים, את הגדולים ביותר, זכה להצלחות אדירות וחסרות תקדים כשקטף תואר אחרי תואר עם קבוצות רבות והוביל את המסע הבינלאומי המופלא של קבוצת הפועל ת"א וכמובן את נבחרת ישראל, אבל מעבר לכדורגל, נזכור תמיד את דרור האדם, קשוח ועניו, דמות לחיקוי ומושא להערצה עבור שחקנים, מנהלים ואוהדים. דרור זכה תמיד להערכה עצומה מכל מי שהכיר אותו ואף ממי שלא הכיר אותו אותו בזכות האישיות העוצמתית, השקטה והמיוחדת שלו. דרור ייחקק לעד בספר ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי".

דרור קשטן בטקס שנערך לכבודו יחד עם אגדות המועדון אותם אימן הפועל תל אביב
דרור קשטן בטקס שערכה לכבודו הפועל תל אביב, יחד עם אגדות המועדון אותם אימן | צילום: מועדון הכדורגל הפועל תל אביב

מועדון הכדורגל הפועל תל אביב, בו זכה באליפות ושני גביעים, ובעונת 2001/2002 הגיע עימם לרבע גמר גביע אופ"א - שיש הטוענים כי זהו מעמד השיא של מועדון כדורגל ישראלי במסגרת אירופית, ספד למאמן האגדי: "מועדון הכדורגל מרכין ראש ואבל על לכתו בטרם עת של המאמן האגדי". חניכו באותה העת, סלים טועמה, ספד גם הוא: "דרור - כמו אבא בשבילנו, גידל אותנו להיות אנשים ושחקנים טובים יותר. היה המאמן שהכי השפיע עליי, אתגעגע אליו מאוד".

דרור קשטן
דרור קשטן | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ח"כ מרב מיכאלי צייצה דברי פרידה מהמאמן: "מאמן כדורגל מחונן ומחנך למופת. 'תינוקות קשטן' שאומנו על ידו הביאו את הפועל תל אביב להישגה הגדול ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. מאמן גדול שאהוב על אוהדי קבוצות רבות ושונות, ממכבי והפועל תל אביב ועד בית״ר ירושלים. תודה על דורות של שחקנים, על אימון הנבחרת ועל הג׳נטלמניות".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הוסיף: "הכרתי היטב את דרור, עוד מתקופתו כמאמן בית״ר ירושלים. דרור הפך במהלך השנים לסמל לערכיות, לצניעות ולמקצועיות. תרומתו לכדורגל הישראלי הייתה עצומה, ואין לי ספק שמורשתו הגדולה תמשיך ללוות את הספורט הישראלי".

דרור קשטן
דרור קשטן | צילום: משה שי, פלאש 90

קשטן, שהחל את דרכו כשחקן כדורגל בהפועל פתח תקווה, שיחק בה תשע שנים ולאחר מכן עבר להפועל כפר סבא, בה שיחק חמש שנים נוספות, עד לפרישתו ב-1975. בנבחרת ישראל רשם קשטן שלוש הופעות כשחקן.

לאחר פרישתו, החל לאמן במחלקת הנוער של הפועל כפר סבא, ושנתיים מאוחר יותר מונה למאמן הקבוצה הבוגרת של המועדון - אך תחתיו המועדון ירד לליגת המשנה. לאחר כהונות קצרות כמאמן בהפועל לוד ובהפועל קריית אונו, חזר קשטן להפועל כפר סבא, והוביל אותה בעונת 1981/1982 לזכייה באליפות היחידה בתולדותיה.

לאחר מכן, עבר קשטן להפועל לוד, איתה זכה בשנת 1984 בגביע המדינה ובתואר "אלוף האלופים" - התארים היחידיים בתולדות המועדון. משם, המאמן המשיך לבית"ר ירושלים, עימה זכה בגביע המדינה בעונת 1985/1986 ובאליפות בעונה העוקבת - בקבוצה שנחשבת למיתולוגית, בה שיחקו אלי אוחנה ואורי מלמיליאן.

מאמן הכדורגל דרור קשטן
דרור קשטן (ארכיון) | צילום: משה שי, פלאש 90

לאחר קדנציה קצרה במכבי חיפה, אותה הוביל לניצחונה המפורסם 0-10 על יריבתה הגדולה מכבי תל אביב, שב לבית"ר ירושלים וזכה עימה שנית בגביע המדינה. בעונת 1992/1993 זכה עם המועדון הירושלמי באליפות נוספת. בעונת 1995/1996 זכה עם מכבי תל אביב בדאבל (אליפות וגביע המדינה), אך למרות ההישג הגדול הוא הועבר מתפקידו בתום העונה. לאחר קדנציה קצרה בהפועל תל אביב, בה הציל את הקבוצה מירידת ליגה, שב בשלישית לבית"ר ירושלים, עמה זכה שוב באליפות המדינה.

מאמן הכדורגל דרור קשטן
דרור קשטן (ארכיון) | צילום: משה שי, פלאש 90

לאחר מכן, חזר קשטן להפועל תל אביב ואימן אותה במשך 5 שנים רצופות. במהלך כהונה זו, ככל הנראה הזכורה ביותר מהקריירה הארוכה של קשטן, זכה בעונת 1999/2000 בדאבל, ובעונת 2001/2002 הגיע עם הפועל תל אביב לרבע גמר גביע אופ"א, תוך כדי שמדיחים בדרכם אימפריות בקנה מידה אירופי כגון צ'לסי, פארמה ולוקומוטיב מוסקבה - ונעצרו רק נגד קבוצת הפאר האיטלקית מילאן. בתום הקדנציה קשטן לקח פסק זמן מאימון כדורגל, אך לאחר חצי שנה מונה למאמן הפועל פתח תקווה, עמה זכה בגביע הטוטו. בקיץ 2005 שב להפועל תל אביב, וזכה עמה בעונה זו בגביע המדינה.

בתום העונה מונה קשטן למאמן נבחרת ישראל - אותה הדריך במשך ארבע שנים, מהן זכור הניצחון על נבחרת רוסיה ב-2007. לאחר אימון הנבחרת, כיהן כמאמן בבני יהודה במשך שתי קדנציות ושב לכהונה אחרונה בהפועל תל אביב - שלא נודעה בהצלחה יתרה. קשטן פרש מאימון פעיל ב-2014, וייזכר כאחד המאמנים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי.